Η έλευση της ψηφιακής τεχνολογίας στη βιομηχανία του  κινηματογράφου έχει ανοίξει νέες δυνατότητες. Ένα μεγάλο κομμάτι ασχολείται με την εξέλιξη της κίνησης και το πώς μπορεί να βελτιώσει την ήδη υπάρχουσα εμπειρία. Το παρακάτω άρθρο ερευνά την επίδραση του υψηλού ρυθμού καρέ (HFR) στην αναπαραγωγή βίντεο. Σχολιάζει τα κίνητρα, αλλά και τις αντίθετες απόψεις μίας τεχνολογίας που θα καθορίσει το μέλλον του κινηματογράφου.

  • ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ

Παρόλο που ο σύγχρονος κινηματογράφος χρησιμοποιεί τα 24 fps ( 24 καρέ το δευτερόλεπτο ), τις προηγούμενες δεκαετίες τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Πριν από τη δεκαετία του 1930, πολλές βουβές ταινίες χρησιμοποιούσαν μόλις 15 με 20 fps, εφόσον θεωρούσαν, ότι στα 15fps το μάτι σταματάει να αντιλαμβάνεται την εναλλαγή διαφορετικών εικόνων και ξεκινάει η ψευδαίσθηση της συνεχούς εικόνας. Στη συνέχεια, με την έλευση του ήχου, οι ρυθμοί αυξήθηκαν στα – εώς σήμερα διαδεδομένα – 24 fps, κυρίως επειδή στα 24 καρέ/δευτ.  μπορούσε να παραχθεί αποδεκτός ήχος από ένα film  μεμβράνης 35 mm.

Σε κάθε περίπτωση, η συνολική στρατηγική της βιομηχανίας του κινηματογράφου ήταν να χρησιμοποιηθεί όσο το δυνατόν λιγότερο film, ώστε να μειωθεί το κόστος, ενώ όλο αυτό βέβαια επιδρούσε εις βάρος της αίσθησης ρεαλισμού του θεατή. Η εικόνα στα 24fps κρίθηκε απλώς “ικανοποιητική”, χωρίς να είναι το κόστος απαγορευτικά ακριβό.

Ωστόσο, με την έλευση της ψηφιακής τεχνολογίας και την ψηφιακή λήψη, δεν είμαστε πλέον υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε τους ίδιους κανόνες. Πολλές πρόσφατες και επερχόμενες παραγωγές έχουν αρχίσει να εξερευνούν τον υψηλότερο ρυθμό καρέ (HFR) στην εικόνα. Το HFR ( High Frame Rate ) χρησιμοποιείται ήδη σε αθλητικές εκπομπές, αλλά και σε εκπομπές υψηλής ευκρίνειας.

Ήρθε η ώρα το HFR να κάνει τα πρώτα του βήματα και στον κινηματογράφο με το Avatar 2 και το The Hobbit να είναι οι πιο γνωστές παραγωγές που στοχεύουν στην εξέλιξη του HFR.

  • ΚΙΝΗΤΡΑ

Παρά το γεγονός ότι περίπου τα 15 fps είναι απαραίτητα για να ξεκινήσει η ψευδαίσθηση της συνεχούς κίνησης, σε καμία περίπτωση το αποτέλεσμα δεν σταματά εκεί. Επιστημονικές  μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμα και αν κάποιος δεν μπορεί να διακρίνει διακριτές εικόνες, το frame rate στα 60 ακόμη και στα 80 fps κάνει το βίντεο να φαίνεται πιο ρεαλιστικό, ενισχύοντας την ομαλότητα.

Το HFR ελαχιστοποιεί επίσης την εμφάνιση προβλημάτων κίνησης – ειδικά όταν προβάλλεται σε ένα κινηματογράφο.  Λόγω του χαμηλού fps, κινούμενα αντικείμενα μπορούν να εμφανίσουν  “κολλήματα” καθώς διασχίζουν μια μεγάλη οθόνη. Στα 24 fps, μια οθόνη 600 ιντσών δείχνει ένα αντικείμενο να μετακινείται  από τη μία άκρη στην άλλη μέσα σε  ένα δευτερόλεπτο, διασχίζοντας την οθόνη. Αυτό μπορεί να εμφανιστεί ως “τρεμόπαιγμα” με μια γρήγορη μετακίνηση.

Πρόβλημα τρεμοπαίγματος / judder problem

Εκτός των παραπάνω, ο καθένας θα μπορεί πλέον να εξάγει πιο καθαρές εικόνες από στιγμιότυπα γυρισμένα με HFR. Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο, όταν πχ. από ένα βίντεο μόδας θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιηθούν φωτογραφικά στιγμιότυπα ή όταν θα πρέπει να τραβηχτεί για έντυπη διαφήμιση μια εικόνα από τη σκηνή μιας ταινίας. Αν επίσης για κάποιο λόγο, κάποιος δεν χρειάζεται το HFR μπορεί να χρησιμοποιήσει τη συμβατότητα προς τα πίσω στα 24 fps.

10 fps vs 60 fps 

Το HFR μπορεί επίσης να κάνει την οπτική εμπειρία πιο ευχάριστη μειώνοντας το eye-strain και την κόπωση του ματιού. Καθώς το οπτικό μας σύστημα έχει σχεδιαστεί για να επεξεργάζεται συνεχείς εικόνες, το βίντεο με χαμηλό fps μπορεί μερικές φορές να είναι  αρκετά κουραστικό κατά τη διάρκεια εκτεταμένης θέασης. Στη τεχνολογία 3D ιδίως, η κόπωση του ματιού από τη θέαση συχνά αναφέρεται ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα και παραμένει εμπόδιο για την ευρεία διάδοση της τεχνολογίας.

Κατά τη διάρκεια έντονων και γρήγορων σκηνών, ευαισθητοποιείται το οπτικό μας σύστημα, το οποίο μπορεί με τη σειρά του να επιβραδύνει την αντίληψή μας για το χρόνο και να αυξήσει την οπτική μας πληροφορία. Για τα κυνηγητά με αυτοκίνητα, σκηνές μάχης, πρώτου πρόσωπου και εναέρια πλάνα είναι ιδιαίτερα σημαντικό το HFR. Mπορεί να δώσει σε αυτά τα είδη σκηνών την αμεσότητα και την ρευστότητα που δεν μπορούσε να δώσει η προηγούμενη τεχνολογία.

Η αντιληπτή διαφορά εξαρτάται επίσης σε μεγάλο βαθμό από το περιεχόμενο της εικόνας. Στο άνω παράδειγμα η διαφορά είναι περισσότερο έντονη λόγω της ποσότητας του θολώματος της κίνησης. Ομοίως, οι σκηνές δράσης θα ωφεληθούν περισσότερο από το HFR σε σχέση με τις συνεντεύξεις και τα στατικά πλάνα.

  • ΟΙ ΑΡΧΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Παρά τα οφέλη της, δεν υπάρχει περίπτωση να εμφανιστεί κάποια καινούργια τεχνολογία χωρίς τις πρώτες αντιδράσεις . Τα τελευταία 80 χρόνια, οι θεατές έχουν συνδέσει τα 24 fps με την οικειότητα και την αίσθηση του παραδοσιακού κινηματογράφου. Αυτό περιλαμβάνει και όλα τα μειονεκτήματα που κουβαλούσε αυτή η τεχνολογία. Ως εκ τούτου, πολλοί έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τον όρο «υπερ-ρεαλιστικό» αναφερόμενοι στη νέα εμφάνιση του HFR. Μια τέτοια αντίδραση είναι κατανοητή, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι το HFR έχει σχεδιαστεί για να φαίνονται διαφορετικά.

Μπορεί επίσης ορισμένοι να είναι αρνητικοί, παίρνοντας ως παράδειγμα τεχνολογίες που προσπαθούν να εξομοιώσουν το HFR, αλλά δεν χρησιμοποιούν πραγματικό HFR υλικό. Για παράδειγμα, οι σύγχρονες τηλεοράσεις έχουν συχνά ένα χαρακτηριστικό που προσπαθεί να προσομοιώσει το HFR με την προσθήκη (παρεμβολή) τεχνητών  καρέ ανάμεσα σε κάθε πραγματικό καρέ

Σε αντίθεση βέβαια με το πραγματικό HFR, οι παραπάνω προσεγγίσεις δεν επηρεάζουν την θαμπάδα της  κίνηση και μπορούν μερικές φορές να δώσουν τελείως αρνητικά αποτελέσματα. Επιπλέον το HFR δεν είναι τόσο σημαντικό σε μια τηλεόραση στο σπίτι, όσο είναι στη μεγάλη οθόνη.

Το HFR, στο παρελθόν είχε αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα, αλλά για τελείως διαφορετικούς λόγους. Οι προηγούμενες προσπάθειες απέτυχαν κυρίως λόγω του κόστους, το οποίο όμως δεν αποτελεί περιοριστικό παράγοντα στις μέρες μας. Κάμερες, που ενσωματώνουν τη νέα τεχνολογία, είναι ήδη διαθέσιμες, ενώ όλοι οι  σύγχρονοι προβολείς απαιτούν απλά μια ενημέρωση λογισμικού. Το μόνο κύριο μέλημα είναι τα οπτικά εφέ, τα οποία θα χρειάζονται το διπλάσιο χρόνο για να κάνουν render, αλλά ο χρόνος πάλι θα μειωθεί, καθώς  η απόδοση των υπολογιστών συνεχώς θα βελτιώνεται.

  • ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Όταν οι ψηφιακοί δίσκοι ( CDs ) αποκαλύφθηκαν για πρώτη φορά, η αρχική αντίδραση από τους γνώστες ήταν, ότι η μουσική ήταν υπερβολικά σαφής  και δεν είχε το γνωστό και χαρακτηριστικό οικείο  ήχο ενός δίσκου βινυλίου. Η ιστορία θα συνεχίσει να επαναλαμβάνεται.

Αν και έχει επιτευχθεί μεγάλη πρόοδος στην ανάλυση της εικόνας – ιδιαίτερα με την έλευση του κινηματογραφικού 4K – η κίνηση της εικόνας, έχει αρκετά ακόμα περιθώρια βελτίωσης, εμπλουτίζοντας ακόμη περισσότερο την κινηματογραφική εμπειρία.

Για να μην ξεχνάμε, η πραγματική ζωή είναι εικόνες που λαμβάνονται μέσα από το οπτικό μας πεδίο, ως απεριόριστο fps, άπειρο υλικό ανάλυσης και 3D. Το μυαλό μας, είναι αυτό που τις επεξεργάζεται ως βίντεο. Έτσι ο υψηλότερος ρυθμός προβολής καρέ και η ανάλυση 4K στο βίντεο μας φέρνει πιο κοντά στην πραγματικότητα.

 

Πηγές 1, 2, 3

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.