Η κυβέρνηση των ΗΠΑ προσπαθεί να ωθήσει την NASA να χρησιμοποιεί εμπορικούς εταίρους, όπως η SpaceX, για την ανάπτυξη των διαστημοπλοίων για τις αποστολές της. Στόχος ήταν να εξοικονομήσει χρήματα με αυτό τον τρόπο, όμως τα πράγματα δεν πηγαίνουν σύμφωνα με το πλάνο.
Σε μια πρόσφατη δημοσίευση στο Journal of Spacecraft and Rockets, διαβάζουμε πως οι εμπορικές συνεργασίες της NASA δεν είναι απαραίτητα πιο οικονομικά αποδοτικές από ότι αν ο ίδιος ο οργανισμός κατασκεύαζε τα διαστημόπλοιά του.
Η νέα έρευνα έρχεται σε μια δύσκολη περίοδο για την NASA, που αντιμετωπίζει τεράστιες περικοπές στην χρηματοδότηση και μαζικές απολύσεις, που βάζουν σε κίνδυνο μερικές από τις πιο φιλόδοξες αποστολές της, όπως η επιστροφή των δειγμάτων από τον Άρη. Την ίδια στιγμή η διαστημική βιομηχανία από ιδιώτες, συνεχίζει να αναπτύσσεται, λόγω τον μεγάλων εσόδων τους από την NASA.
Η NASA πάντα συνεργαζόταν με εξωτερικούς συνεργάτες για την κατασκευή των σκαφών της και των επιστημονικών οργάνων για τις αποστολές. Όμως, την τελευταία δεκαετία έχει γίνει ιδιαίτερα εξαρτημένη από την SpaceX του Elon Musk. Εδώ και χρόνια η NASA χρησιμοποιεί τους πυραύλους Falcon για την εκτόξευση πολλών αποστολών, ενώ άλλες αποστολές χρησιμοποιούν το διαστημόπλοιο Dragon, για τη μεταφορά αστροναυτών και προμηθειών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Τώρα, η NASA ελπίζει να μπορέσει να χρησιμοποιήσει το Starship, που ακόμα βρίσκεται υπό ανάπτυξη, για τις αποστολές Artemis, ώστε να δημιουργηθεί μια μόνιμη βάση στη Σελήνη.
Γυρίζοντας το χρόνο πίσω στην εποχή του Απόλλωνα και νωρίτερα, ωστόσο, ο οργανισμός κατασκεύασε, κατείχε και λειτουργούσε σχεδόν όλους τους πυραύλους και τις κάψουλες του. Το Project Mercury, το πρώτο πρόγραμμα επανδρωμένων διαστημικών πτήσεων της NASA που διήρκεσε από το 1961 έως το 1963, χρησιμοποίησε διαστημόπλοια που είχαν κατασκευαστεί εσωτερικά, και το ίδιο ίσχυε και για το πρόγραμμα Apollo για την αποστολή αστροναυτών στη Σελήνη. Αυτές μάλιστα ήταν και οι μόνες αποστολές των ΗΠΑ που κατάφεραν να φτάσουν στη Σελήνη και να προσσεληνωθούν με επιτυχία, όταν οι αποστολές από ιδιωτικές εταιρείες έχουν αποτύχει παταγωδώς και συνθλίβονται στην επιφάνεια της Σελήνης. Η NASA συμμετείχε επίσης σε μεγάλο βαθμό στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη του στόλου του Διαστημικού Λεωφορείου, του πρώτου επαναχρησιμοποιήσιμου διαστημοπλοίου που μπορούσε να μεταφέρει φορτίο σε τροχιά και πίσω.
Όταν το πρόγραμμα του διαστημικού λεωφορείου έφτασε στο τέλος του το 2011, η NASA αναζήτησε τρίτους για την κατασκευή διαστημικών οχημάτων σε μια σταθερή τιμή. Εταιρείες όπως η SpaceX, η Blue Origin και η Boeing, αμέσως δήλωσαν έτοιμες να αναλάβουν αυτό το έργο για την NASA και να δημιουργήσουν διαστημόπλοια για τις αποστολές του οργανισμού. . Άλλες εταιρείες, όπως η Lockheed Martin, κατασκεύασαν το διαστημόπλοιο OSIRIS-REx της NASA, καθώς και το Mars Reconnoissance Orbiter, ενώ οι Astrobotic, Intuitive Machines και Firefly Aerospace έχουν σχεδιάσει σεληνιακά σκάφη προσεδάφισης για τη μεταφορά του ωφέλιμου φορτίου του οργανισμού στη Σελήνη. Τα τελευταία όμως ρίχνουν το ένα σκάφος μετά το άλλο στην επιφάνεια της Σελήνης και δεν έχουν ούτε μία επιτυχημένο προσσελήνωση.
Η νέα μελέτη εξέτασε 69 έργα, συμπεριλαμβανομένων 22 διαστημικών σκαφών που κατασκευάστηκαν από τη NASA και 47 από τη βιομηχανία. Αποκάλυψε δύο σημαντικά ευρήματα: Πρώτον, οι εμπορικές διαστημικές εταιρείες όντως διαπρέπουν στην κατασκευή χαμηλού κόστους, μαζικής κατασκευής διαστημικών σκαφών που δεν απαιτούν υπερβολική εξειδίκευση. Είναι επίσης ελαφρώς πιο αποτελεσματικές στην κατασκευή δορυφόρων χαμηλού κινδύνου από τη NASA.
Το μυστήριο του Ειρηνικού: Ραδιενεργά ίχνη δείχνουν έκρηξη σουπερνόβα κοντά στη Γη
Όμως στις πιο σοβαρές αποστολές, αυτές οι εταιρείες έχουν τα ίδια προβλήματα και περιορισμούς που είχε και η NASA. Με άλλα λόγια είναι και αυτές το ίδιο αναποτελεσματικές και αρκετά ακριβές, όσο και οι λύσεις της NASA, αν όχι ακριβότερες. Σύμφωνε με τη νέα έκθεση, αυτές οι αποστολές είναι πιο πιθανό να δημιουργηθούν εσωτερικά από την NASA, καθώς αυτή θα ήταν πιθανότατα η βέλτιστη και πιο οικονομική λύση.
Η νέα έκθεση είναι συναρπαστική και βάζει τα πράγματα στη σωστή οπτική γωνία. Είναι σαν να βρίσκεσαι σε μια τοποθεσία που θες να εξερευνήσεις. Το να νοικιάσεις ένα απλό αυτοκινητάκι για τις απλές μετακινήσεις σου στο οδικό δίκτυο είναι καλή λύση. Αν θες όμως να πας σε δύσβατες περιοχές με ακρίβεια και με αξιοπιστία, μάλλον χρειάζεσαι κάποιο όχημα που δε μπορείς να νοικιάσεις και σίγουρα όχι σε τιμή που να συμφέρει.
Όμως, η κυβέρνηση Trump συνεχίζει να μειώνει τον προϋπολογισμό και το προσωπικό της NASA και φαίνεται να αγνοεί την μελέτη. Αυτό βάζει σε κίνδυνο εμβληματικές αποστολές, συμπεριλαμβανομένης της αποστολής Artemis, που απειλείται από τις περικοπές στην χρηματοδότηση. Την ίδια στιγμή η Κίνα πηγαίνει με γρήγορους ρυθμούς προς την κυριαρχία του Διαστήματος, με την μία αποστολή μετά την άλλη να σημειώνει μεγάλη επιτυχία.
Με τον Elon Musk να είναι ο μεγαλύτερος χρηματοδότης της προεκλογικής εκστρατείας του Trump, κάπως δεν πρέπει να του το αποπληρώσει με τα χρήματα των φορολογούμενων πολιτών; Η αλήθεια παραμένει, η NASA έχει μια τεράστια εμπειρία στην δημιουργία σκαφών, που η SpaceX δεν διαθέτει.
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.