Η όλη ιδέα για το άρθρο, μου ήρθε μετά από το σχόλιο ενός αναγνώστη.

Γιατί μπορούμε και crack-άρουμε ή αντιγράφουμε εφαρμογές και άλλα “προϊόντα” πνευματικής ιδιοκτησίας; Τόσο χαζές είναι άραγε οι εταιρίες-κολοσσοί και τόσο κόβει στους ακριβοπληρωμένους προγραμματιστές τους;

Η αλήθεια είναι πως όχι. Τα πάντα γίνονται για κάποιο λόγο γύρω μας (από το πιο μικρό, μέχρι τον πόλεμο), και όχι για τον ευκόλως εννοούμενο!

piracy

Ο λόγος είναι το “εύκολο” και γρήγορο marketing.
Στόχος αυτής της επιστήμης, είναι να σφηνωθεί στον εγκέφαλο του καταναλωτή, πως όταν μιλάει για έναν τύπο προϊόντος, τότε να σκέφτεται την τάδε εταιρία (πχ αναψυκτικό-> Coca-Cola, ή αυτοκίνητο με δυνατότητες εκτός δρόμου-> Jeep). Επειδή, όμως τα πάντα είναι σχετικά με βάση το κόστος, τότε πρέπει επίσης να είναι και φθηνή η διαφήμιση. Ένας τρόπος είναι, να περιμένεις να σκάσει μια οικονομική κρίση και να καταφέρεις να βάλεις διαφήμιση σε πρωτοκλασάτο κανάλι (πχ, έξυπνη σήτα στο Mega), ή να πείσεις το ευρύ κοινό, πως κάνεις κάτι καλό και γίνεται εύκολα!

Ο τρόπος που, τελικά, ενδείκνυται για τα προϊόντα της πληροφορικής, και όχι για τα υλικά, αλλά για το software, είναι το “δυνητικά” δύσκολο κλείδωμα της εφαρμογής, για να μη μπορεί να αντιγραφεί και το “εκ των έσω” σπάσιμο.

Θα μπορούσε άραγε η Microsoft να απλώσει τα δίχτυα της σε οικιακούς πελάτες και μέσω αυτών να αναπτύξει τη βάση των εταιρικών πελατών της;
Η Adobe, θα είχε το ίδιο φανατικό κοινό, αν απλά κλείδωνε τελείως το λογισμικό της;
Η απάντηση είναι πως όχι. Απλά, με το να έχεις crack-αρισμένη την εφαρμογή σπίτι σου, γίνεσαι τόσο familiar, με αυτή, που τελικά τη χρειάζεσαι και στην επαγγελματική σου ζωή.
Επειδή, όμως στο μαγαζί σου, ή στην εταιρία που τυγχάνει να έχεις, μπορεί να μπει το ΣΔΟΕ και να σου πει, “Δε φέρνεις και το τιμολόγιο για το Office..” και να τους απαντήσεις, “Μισό λεπτό, να δω αν μου το έστειλαν σε email, από το thepiratebay” και να φας το χιλιαρικάκι σαν πρόστιμο, δεν μπορείς παρά να το έχεις αυθεντικό και να απολαμβάνεις, όχι μόνο τη σιγουριά της νομιμότητας, αλλά και την υποστήριξη που θα λάβεις από την εκδότρια εταιρία.

Βέβαια, επειδή οι εταιρίες, δεν πολυγουστάρουν να χορηγούν και τα σπίτια μας, το σχέδιό τους είναι πολύ καλοσχεδιασμένο. Για να θυμηθούν οι παλιοί και να μάθουν οι καινούργιοι, σε εποχές Windows 95, 98, 2000, Millennium και XP μέχρι πριν από 5 χρόνια, το πιο εύκολο πράγμα ήταν να αντιγράψεις το λειτουργικό και να έχεις και δωρεάν τις διορθώσεις (Windows Update). Μέχρι που μετά το Service Pack 2 των XP, ήρθε το Windows Genuine Advantage! Εκείνη την Τετάρτη (συνήθως Τετάρτη βγάζει τα updates η Microsoft στον αντίστοιχο server), ήξερε, ποιοί χρήστες της επί συνόλου, είχαν πειρατικό λογισμικό! Και μάλιστα όχι μόνο, οικιακοί, αλλά και εταρίες, στις οποίες, φρόντισε να πάνε οι κ. ελεγκτές του αντίστοιχου ΣΔΟΕ και να κάνουν τη δουλειά τους!
Μετά ήρθαν τα Vista! Τι θες; Windows; Online ενεργοποίηση, matchάρισμα με το hardware profile του PC και πάει λέγοντας… Μέχρι που ήρθαμε στα 8 που θέλει Windows Account! Το παραμύθι, μάλλον πάει για cloudίστικο λειτουργικό και μηνιαία συνδρομή (όπως είναι το Office 365 τώρα περίπου). Μια από τα ίδια και οι εταιρίες antivirus, που εκεί επειδή κρατάνε τα κλειδιά της κερκόπορτας των PC μας, μπορούν να μας κάνουν χειρότερα χουνέρια, μια από τα ίδια και εφαρμογές CAD, και τύπου Photoshop κλπ.

Μη περιμένετε πως θα μπορείτε για πολλά χρόνια ακόμα να crack-άρετε εφαρμογές! Και βέβαια, μην έχετε την ικανοποίηση πως πιάσατε κότσο τη μεγάλη εταιρία παραγωγής λογισμικών, γιατί μάλλον αυτή σας έκανε καλούς πελάτες της!

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Κάτσε μισό λεπτό γιατί πέφτεις σε αντιφάσεις φίλε συγγραφέα… Πώς γίνεται οι εταιρίες να θέλουν εμμέσως πλην σαφώς να σπάζονται οι εφαρμογές τους για λόγους διαφήμισης κι απο την άλλη να κάνουν πιο ισχυρή την ασφάλεια των εφαρμογών τους ώστε να μη σπάζουν εύκολα; Εντάξει, η διαφήμιση είναι σίγουρα ένας λόγος που μια εταιρία να αποδέχεται (ας πούμε) το σπάσιμο, αλλά δεν είναι αυτός ο άμεσος στόχος τους. Μην ξεχνάμε οτι ό,τι κλειδώνει…ξεκλειδώνει! Άρα, όπως και να ασφαλίσεις – κλειδώσεις μια εφαρμογή, πάντα θα υπάρχει και το αντίστοιχο ξεκλείδωμα αυτής. Αν για παράδειγμα έχεις σπασμένο ένα πασίγνωστο παιχνίδι το οποίο το δώσεις σε όλη την παρέα, τι διαφήμιση ακριβώς θα κάνει η εταιρία κι απο ποιον θα κερδίσει; Άρα, ο όρος διαφήμιση, δε στέκει απολύτως… Τώρα όσον αφορά τα Windows, θα συμφωνήσω μαζί σου οτι όντως η Microsoft γνωρίζει ανά πάσα στιγμή ποιος έχει εγκατεστημένο γνήσιο και ποιος σπασμένο λογισμικό της, αλλά όταν έχει το 80+ κομμάτι της πίτας, δε νομίζω να τη νοιάζει ιδιαίτερα αν βάλει κάποιος σπασμένο λογισμικό, αφού κα΄θε καινούργιο μηχάνημα που πωλείται έχει το λογισμικό της…

    • Ένα-ένα, γιατί μου αναφέρεις πολλά ερωτήματα!
      1ο) Γράφεις για αντιφάσεις. Μάλλον δεν κατάλαβες τι εννοώ με το: Ο τρόπος που, τελικά, ενδείκνυται για τα προϊόντα της πληροφορικής, και όχι για τα υλικά, αλλά για το software, είναι το “δυνητικά” δύσκολο κλείδωμα της εφαρμογής, για να μη μπορεί να αντιγραφεί και το “εκ των έσω” σπάσιμο.Που εννοώ πως είναι εικονικό το δύσκολο κλείδωμα.
      2ο) Αν θες να μη σπάει μια εφαρμογή, μπορείς να το κάνεις πανεύκολα. Απλό παράδειγμα, η Kaspersky, που πλέον, δεν μπορείς να βρεις κλειδί “πειρατικό”.
      3ο) Υπάρχει ένα στοιχείο σε κάθε εφαρμογή και αρχείο που είναι μοναδικό. Αν θέλουν λοιπόν, μπορούν να κάνουν τόσο personalized την κάθε εγκατάσταση της εφαρμογής που να είναι αδύνατο να σπάσει (MD5 και hash ρουτίνες, παράγουν δεκαεξαδικά νούμερα, που είναι μη reversible).
      4o) Πλεόν όλα τα παιχνίδια, έχουν δώσει περισσότερο έμφαση στο online gaming, και λιγότερο στο solo κάψιμο. Άρα η απάντηση είναι γνωστή!
      5ο) Η Microsoft, καίγεται και κόφτεται για το πόσους έχει που έχουν αντιγράψει το λογισμικό της, γιατί μη παίρνεις σα δεδομένο την αγορά της Ελλάδας, αλλά της Αμερικής, που μπορείς να παραγγείλεις PC με Free-Dos και να του βάλεις πάνω ότι θες 😉

      • Τώρα συμφωνούμε! Αν θέλει κάποιος να κλειδώσει την εφαρμογή, μπορεί να το κάνει σε συνδυασμό με κάποιο έλεγχο μέσω server γιατί έτσι δουλεύουν πλέον οι online εφαρμογές, όπως τα αντιβιωτικά, τα παιχνίδια κτλ. Άρα, καταλήγουμε στο οτι οι εταιρίες δε θέλουν να γίνεται διαφήμιση μέσω σπασίματος!! Γι’αυτό άλλωστε τα σπασμένα παιχνίδια έχουν θέματα στην online εκδοχή τους. Όσον αφορά τα Windows και πάλι πιστεύω οτι δεν την πολυνοιάζει την MS για το πειρατικό λογισμικό στα σπίτια μας, καθώς δε βγάζει το μεγαλύτερο ποσοστό του ψωμιού της απο τις retail πωλήσεις των λειτουργικών της. Κι όσον αφορά τα μηχανήματα με Free DOS, παντού υπάρχουν… Οι επαγγελματίες της πληροφορικής το γνωρίζουμε καλά………!!

        • Μα χρειάζονται τη διαφήμιση, για να γίνουν brand στη σκέψη του κάθε ενός! Μετά ξεκινάνε τις κόνξες! Σαν επαγγελματίας, λοιπόν, θα πρέπει να θυμάσαι, τις εκδόσεις των Symantec Antivirus, που έτρεχαν απλά χωρίς καμιά ενεργοποίηση! Το NOD32, απλά αλλάζοντας, το ρολόι του PC! Παρατηρώ, ότι πρώτα βγάζουν το πρόγραμμα με ψευτοασφάλεια και μετά το στεγανοποιούν! Όλα όμως πρέπει να γίνονται βήμα-βήμα.
          Αν δεν την ένοιαζε τη Microsoft, δεν θα είχε το http://www.microsoft.com/en-us/piracy/default.aspx στο site της, ούτε θα εξόπλιζε με λογισμικό εύρεσης πειρατικών προγραμμάτων τους Ράμπο του ΣΔΟΕ, ακόμα και στην Ελλάδα!

  2. Ωραίο άρθρο αν και λίγο έως πολύ είναι γνωστά αυτά, πρακτικές που μαθαίνουν οι φοιτητές marketing στο πρώτο έτος και εφαρμόζονται εδώ και 50 χρόνια στην αγορά. Δεν θα μπω σε “φιλοσοφική” κουβέντα, αλλά οι πειρατικές εφαρμογές έχουν παράλληλους δρόμους με την ιστορία τις πληροφορικής, όσο υπάρχει το ένα θα υπάρχει και το άλλο. Ας κλείσω με ένα quotation του μεγάλου δάσκαλου +ORC. “Give a man a crack, tomorrow he will be hungry for a crack again. Teach him how to crack, he will never be hungry again…”

    • Ωραίο το quotation, αλλά μάλλον δεν έδωσες βάση στο τελευταίο κομμάτι του άρθρου. Αυτό που λέω στην ουσία είναι πως λόγω του ρυθμού εξέλιξης των ταχυτήτων διασύνδεσης στο internet, κάποια στιγμή θα μπούμε σε μια πραγματικότητα, που θα μπορείς να εγκαταστήσεις ένα βασικό πυρήνα στον υπολογιστή σου και μετά θα παίρνεις τα υπόλοιπα στοιχεία μέσω internet. Όπου για να τα πάρεις θα δίνεις ένα μικρό πλέον αντίτιμο, γιατί θα έχει παρακαμφθεί το κομμάτι του packaging και shipping. Στο θέμα των πρακτικών του marketing, δεν έχω δει σε κάνενα βιβλίο να αναφέρει σαν εργαλείο το cracking και τις μεθόδους του.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.