Στις 13 Οκτωβρίου 2025, η SpaceX έκανε ίσως το πιο τολμηρό πείραμα μέχρι σήμερα. Ο λόγος για μια δοκιμαστική πτήση υψηλού κινδύνου, η οποία σχεδιάστηκε όχι για να πετύχει, αλλά για να φτάσει στα όριά του το Starship.

Πιο συγκεκριμένα, είχε αφαιρέσει τμήματα της θερμικής προστασίας σκόπιμα, προκειμένου να εκθέσει το σώμα του Starship στις ακραίες συνθήκες εισόδου στην ατμόσφαιρα. Συνθήκες κατά τις οποίες λαμβάνουν χώρα ακραίες θερμοκρασίες των 1.400 βαθμών Κελσίου.

Στρεσάροντας το Starship

Επρόκειτο για την ενδέκατη δοκιμαστική πτήση του Starship, η οποία σηματοδότησε την τελευταία χρήση του τρέχοντος υλικού δεύτερης γενιάς. Ήταν επίσης η τελευταία φορά που το όχημα θα απογειωνόταν από την πλατφόρμα 1 στο Starbase του Τέξας, πριν τη μετάβαση στο Starship V3.

Σε ένα πρόγραμμα το οποίο χαρακτηρίζεται από ρίσκο, η ενδέκατη πτήση λειτούργησε ακριβώς όπως προοριζόταν.

Η ίδια η εταιρεία επιβεβαίωσε ότι η αποστολή έπιασε κάθε κύριο στόχο που είχε. Όπως μεταξυ άλλων την επιτυχή προσομοίωση προσγείωσης του booster, της ανάπτυξης δοκιμαστικών φορτίων Starlink, καθώς και την επανεκκίνηση του κινητήρα όσο αυτό θα βρίσκεται στο διάστημα.

Το άκρως εντυπωσιακό, όμως, εδώ είναι ότι η αποστολή όχι μόνο πέτυχε, αλλά ότι είχε φυτευμένες ευπάθειες προκειμένου να δοκιμάσουν τα όριά της. Συγκεκριμένα, είχε αφαιρεθεί η θερμική προστασία, που είναι απαραίτητη για να αντέξει τις ακραίες θερμικές καταπονήσεις που αναπτύσσονται, προκειμένου να δοκιμάσει κατά πόσο το σώμα του πυραύλου θα άντεχε.

Όπως σχολιάζουν στελέχη κοντά στην SpaceX, κάτι τέτοιο αντικατοπτρίζει τη μεθοδολογία που ακολουθεί η ίδια και τη φιλοσοφία που τη χαρακτηρίζει.

Η εταιρεία έχει επιλέξει να δοκιμάζει πολύπλοκα συστήματα κατά την πτήση, αντί να βασίζεται αποκλειστικά σε προσομοιώσεις ή εργαστηριακές δοκιμές. Κάτι που της επιτρέπει να σημειώνει ταχεία εξέλιξη στον σχεδιασμό.

Super Heavy B15

Ο booster, Super Heavy B15 είχε κεντρικό ρόλο στην δοκιμαστική αυτή πτήση. Για πρώτη φορά, πέταξε τον Μάρτιο του 2025 και επέστρεψε για αυτήν τη νέα αποστολή, εξοπλισμένος με 33 κινητήρες Raptor, εκ των οποίων οι 24 είχαν ήδη αποδειχθεί ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πτήσεις.

Ακολούθησε όμως μια διαφορετική μέθοδο προσγείωσης, μεταβαίνοντας από 13 κινητήρες αρχικά σε 5, πριν τελικά ολοκληρώσει την κάθοδο με 3 μόνο. Η νέα μεθοδολογία προσγείωσης 13 -5-3 αντικαθιστά την προηγούμενη 13 – 3 και έχει σχεδιαστεί για να παρέχει ασφάλεια σε περίπτωση απενεργοποίησης κάποιου κινητήρα.

Παράλληλα, υποστηρίζει τον μακροπρόθεσμο στόχο της SpaceX να πιάνει τους boosters χρησιμοποιώντας βραχίονες στον πύργο εκτόξευσης Starbase. Μια διαδικασία που απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και απόλυτη ακρίβεια.

Super Heavy B15

Η προσοχή πάει πλέον στο Starship V3

Η Space X πλέον στρέφει την προσοχή της στο Starship V3. Με σημαντικά αναβαθμισμένες λειτουργίες, όπως μεγαλύτερη χωρητικότητα του booster, υποστήριξη ανεφοδιασμού σε τροχιά και μεγαλύτερο φυσικό μέγεθος.

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του 2026. Και θα απογειωθεί από μια νέα πλατφόρμα εκτόξευσης κοντά στον αρχικό χώρο του Starbase.

Θα επιχειρήσει εισαγωγή σε τροχιά, αλλά παράλληλα και ως πλατφόρμα μεταφοράς προωθητικού υλικού σε τροχιά για ανεφοδιασμό, μια διαδικασία που καμία διαστημική υπηρεσία δεν έχει καταφέρει με επιτυχία μέχρι σήμερα.

Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.