Μια συστηματική έρευνα 20 περίπου μελετών, κατέδειξε ισχυρά στοιχεία για τη συσχέτιση που υπάρχει μεταξύ της πρόσβασης ή της χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών κατά τη διάρκεια του ύπνου και της μειωμένης ποσότητας και ποιότητας αυτού, όπως και της αυξημένης υπνηλίας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό σημαίνει ότι αν το smartphone βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το κρεβάτι σας, είναι πιο πιθανό να κοιμηθείτε λιγότερο βαθιά και για μικρότερο χρονικό διάστημα. Κάτι τέτοιο έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζει την απόδοσή σας κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Αξίζει επιπροσθέτως να σημειωθεί, ότι τα αποτελέσματα αυτά προέκυψαν ακόμη και αν οι συμμετέχοντες δεν χρησιμοποιούσαν τα τηλέφωνά τους στο κρεβάτι. Η απλή παρουσία ενός smartphone στην κρεβατοκάμαρα αύξησε τις πιθανότητες επιζήμιων αποτελεσμάτων του ύπνου.

Ο ύπνος είναι απαραίτητος για τη νοητική και φυσική υγεία και ιδίως για την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού. Για πολλούς, το smartphone είναι το τελευταίο πράγμα που βλέπουμε πριν κοιμηθούμε και το πρώτο πράγμα που ελέγχουμε μόλις ξυπνάμε. Υπολογίζεται ότι οι νέοι ως και 10 χρονών χάνουν οχτώ με εννιά ώρες την εβδομάδα.

Η έλλειψη ύπνου σύμφωνα με τις έρευνες έχει ως αποτέλεσμα την κατάθλιψη, ειδικά σε νέους που ασχολούνται συνεχώς με τα social media. Το Androidauthority παραθέτει μάλιστα και ένα γράφημα των μακροπρόθεσμων αρνητικών επιδράσεων του ύπνου. (συνέχεια κάτω από την εικόνα)

Ποια είναι η λύση;

Πολλές εταιρείες smartphone συσκευών ενσωματώνουν ειδικές λειτουργίες που βελτιστοποιούν τα smartphones για χρήση τη νύχτα. Ωστόσο, έρευνα έχει δείξει ότι το iPhone Night Shift mode της Apple δεν έκανε τίποτα απολύτως στην ποιότητα του ύπνου 167 συμμετεχόντων στην έρευνα. Και φυσικά, δεν υπάρχει λόγος να σκεφθούμε ότι τα υπόλοιπα modes των άλλων κατασκευαστών βοηθούν ουσιαστικά.

Γιατί, λοιπόν, ο ύπνος με τα smartphones μας προκαλεί τέτοιες αρνητικές επιπτώσεις; Για αρχή, το μπλε φως της οθόνης του κινητού καθυστερεί την απελευθέρωση της μελατονίνης, της ορμόνης που ελέγχει τον κύκλο του ύπνου, γνωστός και ως κιρκάδιος ρυθμός. Τα φίλτρα μπλε φωτός μπορούν να μετριάσουν εν μέρει αυτές τις επιδράσεις, αλλά όχι εντελώς.

Δεύτερον, θα πρέπει να εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο αλληλοεπιδράμε με τα smartphones. Δεν είναι μόνο το φως της οθόνης που διακόπτει τον ύπνο μας. Οι εφαρμογές, ιδιαίτερα αυτές των social media, σχεδιάζονται ολοένα και περισσότερο για να διεγείρουν τον εγκέφαλό μας και να διατηρούν την προσοχή μας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Μόλις το τηλέφωνό μας χτυπήσει, υπάρχει ο πειρασμός να το ελέγξουμε/

Όπως σημειώνει το androidauthority, τα ευχάριστα νέα είναι πως οι έρευνες δείχνουν ότι χρειάζεται μόνο ένας μήνας για να αντιστραφούν οι προαναφερθείσες αρνητικές επιπτώσεις και να βελτιωθεί η ποιότητα του ύπνου. Ο περιορισμός της χρήσης του κινητού τηλεφώνου πριν από τον ύπνο για τέσσερις εβδομάδες μπορεί να αυξήσει τη διάρκειά του, να βελτιώσει την ποιότητά του.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.