Φαντάσου ένα σενάριο, που λίγο πολύ όλοι έχουμε ζήσει. Βρίσκεσαι σε ένα παιδικό πάρτι γενεθλίων. Ορδές παιδιών συρρέουν ανάμεσα στην εξάπλωση των λιχουδιών και των παιχνιδιών. Μισοφαγωμένα cupcakes, μπισκότα και γλειφιτζούρια γεμίζουν το πάτωμα και τα παιδιά φαίνεται να έχουν αποκτήσει υπεράνθρωπη ταχύτητα και να αναπηδούν από τοίχο σε τοίχο. Η απάντηση είναι ξεκάθαρη, η ζάχαρη κάνει τα παιδιά υπερανθρώπους, ή υπερκινητικά.

Η πεποίθηση ότι η κατανάλωση ζαχαρούχων τροφών και ποτών οδηγεί σε υπερκινητικότητα παραμένει σταθερή εδώ και δεκαετίες. Οι γονείς έχουν περιορίσει ανάλογα την πρόσληψη ζάχαρης από τα παιδιά τους. Άλλωστε, η ισορροπημένη διατροφή είναι κρίσιμη κατά την παιδική ηλικία. Ωστόσο, νευροεπιστήμονας που έχει μελετήσει τις αρνητικές επιπτώσεις της κατανάλωσης πρόχειρου φαγητού με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη στη λειτουργία του εγκεφάλου, λέει με βεβαιότητα ότι η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης δεν έχει οφέλη για το νεαρό μυαλό, δεν του δίνει “υπερδυνάμεις”.

Στην πραγματικότητα, μελέτες νευροαπεικόνισης δείχνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που τρώνε περισσότερα επεξεργασμένα σνακ είναι μικρότερος σε όγκο, ιδιαίτερα στους μετωπιαίους φλοιούς, από εκείνους των παιδιών που ακολουθούν μια πιο υγιεινή διατροφή. Επίσης, τα σημερινά επιστημονικά στοιχεία δεν υποστηρίζουν τον ισχυρισμό ότι η ζάχαρη κάνει τα παιδιά υπερανθρώπους, ή υπερκινητικά. Η ζάχαρη είναι μια γρήγορη πηγή καυσίμου για το σώμα. Ο μύθος της υπερκινητικότητας που προκαλείται από τη ζάχαρη μπορεί να εντοπιστεί σε μια χούφτα μελέτες που διεξήχθησαν τη δεκαετία του 1970 και τις αρχές της δεκαετίας του 1980.

Μια σημαντική μελέτη μετα-ανάλυσης, που δημοσιεύθηκε σχεδόν πριν από 20 χρόνια, συνέκρινε τις επιδράσεις της ζάχαρης έναντι ενός εικονικού φαρμάκου στη συμπεριφορά των παιδιών σε πολλές μελέτες. Τα αποτελέσματα ήταν ξεκάθαρα: στη συντριπτική πλειονότητα των μελετών, η κατανάλωση ζάχαρης δεν οδήγησε σε αυξημένη υπερκινητικότητα ή διασπαστική συμπεριφορά. Μεταγενέστερες έρευνες ενίσχυσαν αυτά τα ευρήματα, παρέχοντας περαιτέρω στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ζάχαρη δεν προκαλεί υπερκινητικότητα στα παιδιά, δεν τα κάνει υπερανθρώπους ή υπερκινητικά, ακόμη και σε εκείνα που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ.

Επιπλέον, αν και οι αρχικοί ισχυρισμοί του Feingold ήταν υπερεκτιμημένοι, ένα μικρό ποσοστό παιδιών εμφανίζει αλλεργίες σε τεχνητά αρώματα τροφίμων και βαφές. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορεί να είναι πιο ευαίσθητα στα πρόσθετα τροφίμων από τα μεγαλύτερα παιδιά. Αυτό πιθανώς οφείλεται στο μικρότερο μέγεθος του σώματός τους ή στον εγκέφαλο και το σώμα τους που αναπτύσσονται ακόμη. Η ίδια η ζάχαρη μπορεί να μην κάνει το παιδί σας υπερκινητικό, ή υπεράνθρωπο, αλλά μπορεί να επηρεάσει την ψυχική και σωματική υγεία του. Αντί να δαιμονοποιούμε τη ζάχαρη, θα πρέπει να ενθαρρύνουμε το μέτρο και την ισορροπημένη διατροφή, διδάσκοντας στα παιδιά υγιεινές διατροφικές συνήθειες και καλλιεργώντας μια θετική σχέση με το φαγητό.

Αν είσαι φτωχός ο εγκέφαλος σου γερνάει πιο γρήγορα

Τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνιστά περιορισμό της κατανάλωσης ζάχαρης σε λιγότερο από 10 τοις εκατό της ενεργειακής πρόσληψης και μείωση στο 5 τοις εκατό για περαιτέρω οφέλη για την υγεία. Τα ελεύθερα σάκχαρα περιλαμβάνουν σάκχαρα που προστίθενται στα τρόφιμα κατά τη διάρκεια της παρασκευής και φυσικά υπάρχουν σάκχαρα στο μέλι, τα σιρόπια, τους χυμούς φρούτων και τα συμπυκνώματα χυμών φρούτων. Η αντιμετώπιση των ζαχαρούχων τροφίμων ως ανταμοιβή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να αποκτήσουν υψηλή εκτίμηση από τα παιδιά. Οι ανταμοιβές χωρίς ζάχαρη έχουν επίσης αυτό το αποτέλεσμα, επομένως είναι καλή ιδέα να χρησιμοποιείτε αυτοκόλλητα παιχνίδια ή διασκεδαστική δραστηριότητα ως κίνητρα για θετική συμπεριφορά. Πάνω από όλα πρέπει να θυμόμαστε, ενώ η ζάχαρη μπορεί να προσφέρει προσωρινή ώθηση ενέργειας, δεν μετατρέπει τα παιδιά σε υπερανθρώπους και δεν τα κάνει υπερκινητικά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.