Πριν από πέντε χρόνια περίπου, το Netflix φαινόταν ότι ξαναέγραφε τους κανόνες της τηλεόρασης, συνάπτοντας deals για την παραγωγή σπουδαίου περιεχομένου, που μέχρι τότε ήταν αδιανόητο σε ένα κανάλι (BoJack Horseman, What/If και The Order είναι μερικά μόνο παραδείγματα). Οι δημιουργοί περιεχομένου έκαναν ουρά για να δουλέψουν στην εταιρεία, το οποίο υποσχόταν ένα χαλαρό εργατικό περιβάλλον και ένα μέρος για πειραματισμούς. Η πρώτη σημαντική υπηρεσία έκανε τα πρώτα της βήματα, σαν ένας ασφαλής παράδεισος για σημαντική και φιλόδοξη τηλεόραση.

Στο 2019, η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική. Πρόσφατα ακυρωθέντα shows όπως το  Tuca & Bertie και The OA, έχουν αυξήσει τις συζητήσεις για το αν αυτά λαμβάνουν την ευκαιρία να βρουν απήχηση στο κοινό. Η δημιουργός του Tuca & Bertie, η  Lisa Hanawalt έριξε την ευθύνη στους αλγόριθμους του Netflix, τονίζοντας ότι αυτοί είναι η αιτία που οδήγησαν στην ακύρωση της σειράς. Ακόμη και ιδιαίτερα επιτυχημένες σειρές ακυρώνονται μετά από δυο ή τρεις σεζόν.

Υπενθυμίζουμε, ότι στην πρόσφατη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων, η εταιρεία για πρώτη φορά μέσα σε μια δεκαετία έχασε συνδρομητές στις ΗΠΑ. Τις απώλειες αυτές των συνδρομητών τις απέδωσε στην έλλειψη σημαντικών releases και σε μια πρόσφατη αύξηση των τιμών. Μάλιστα, σε πρόσφατο συνέδριο επενδυτών του Netflix, ο CEO Red Hastings τόνισε ότι χωρίς την παρουσία του Stranger Things ήταν πιο δύσκολο για το Netflix να φέρει νέους συνδρομητές. Όλα αυτά, σε συνεργασία με την έναρξη νέων streaming υπηρεσιών, όπως το Disney+, το οποίο στην ίδια τιμή με το Netflix δίνει στους χρήστες συνδρομή στο ESPN+ και στο Hulu, αυξάνουν έντονα τις ανησυχίες των επενδυτών.

Βγαίνουμε από την χρυσή εποχή των streaming υπηρεσιών, όπου το Netflix δεν είχε ανταγωνισμό, αναφέρει ο Eric Schiffer, CEO της συμβουλευτικής εταιρείας Patriarch Organization. Η απόφαση της εταιρείας να δίνει στους παραγωγούς περιεχομένου λιγότερο χώρο για να αποδείξουν ότι τα shows τους μπορούν να επιτύχουν, έχει να κάνει με το επιχειρηματικό μοντέλο του Netflix και πως κερδίζει χρήματα. Το Netflix δεν κερδίζει από διαφημίσεις και δεν μπορεί να προβεί σε επαναλήψεις, όπως συμβαίνει στα κανάλια (και όπως συμβαίνει με τα Φιλαράκια για παράδειγμα που παίζει ακόμη και σήμερα). Η διατήρηση των συνδρομητών και εισροή νέων στην υπηρεσία, είναι ο No 1 στόχος και αυτό έχει κάνει το Netflix να αναπτύξει μια εσωτερική μετρική για να αποφασίσει  αν ένα show αξίζει να ανανεωθεί: η αποδοτικότητα. Το Netflix τείνει να δίνει περισσότερη αξία στην εισροή νέων συνδρομητών ή στη διατήρηση αυτών που ενέχουν κίνδυνο να προβούν σε ακύρωση.

Και αυτό ακριβώς, είναι που κάνει πολύ δυσκολότερη την δικαιολόγηση για την ανανέωση μιας σειράς. Πόσοι νέοι θεατές θα κάνουν εγγραφή για μια τρίτη σεζόν μιας σειράς αν δεν έκαναν τις δυο πρώτες; Όπως το βλέπουν αυτή τη στιγμή τα στελέχη, αυτά τα χρήματα καλύτερα να ξοδευτούν σε μια εντελώς νέα σειρά, ιδίως σε μια λιγότερο κορεσμένη διεθνή αγορά. Τα πρώτης γενιάς original shows δεν αντιμετώπιζαν τόση πίεση να πάνε καλά. Δεν υπήρχαν αρκετά original shows που δημιουργούνταν αποκλειστικά για streaming υπηρεσίες και επειδή το Netflix μπορούσε να αδειοδοτηθεί σειρές όπως τα Φιλαράκια και το The Office δεν είχε να ανησυχεί για την απώλεια συνδρομητών. Ως εκ τούτου, ορισμένα από τα πρώτα shows του Netflix είναι και αυτά που έχουν διαρκέσει περισσότερο. Το Orange is the new Black μόλις μπήκε στην 7η σεζόν.

Το Netflix στοιχηματίζει σε creators παρά σε original σειρές. Πρόσφατα υπέγραψε ένα deal 200 εκατομμυρίων με τους δημιουργούς του Game of Thrones.  Το Netflix δεν πεθαίνει, ούτε βρίσκεται σε υπαρξιακή κρίση, αναφέρει ο Schiffer, απλά πλέον έχει σοβαρό ανταγωνισμό.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.