Με την ανακοίνωση του DeepSeek, που είναι πρωτοσέλιδο για πάνω από μία εβδομάδα, ο ιδρυτής και CEO του Telegram εξηγεί τους λόγους για τον οποίο η Κίνα υπερτερεί έναντι της Δύσης. Ο Durov εξηγεί πως ήρθε η επιτυχία μιας μικρής startup στην τεχνητή νοημοσύνη, σε μια ανάρτηση που έκανε στον λογαριασμό του στο Telegram. Αυτά που λέει όμως έχουν βάση και είναι πολύ λογικά και επικεντρώνεται στο εκπαιδευτικό σύστημα και τον τρόπο που διαμορφώνονται οι νέοι.
Έγραψε στην ανάρτηση:
«Οι Κινέζοι μαθητές έχουν ξεπεράσει από καιρό τους άλλους στα μαθηματικά και τον προγραμματισμό σε διεθνείς ολυμπιάδες. Όταν πρόκειται για την παραγωγή εξαιρετικών επιδόσεων στα μαθηματικά και τις επιστήμες, το σύστημα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Κίνας είναι ανώτερο από αυτό της Δύσης. Προωθεί τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των μαθητών, μια αρχή δανεισμένη από το εξαιρετικά αποτελεσματικό σοβιετικό μοντέλο».
Συνέχισε σχολιάζοντας το δυτικό πρότυπο:
«Αντίθετα, τα περισσότερα δυτικά σχολεία αποθαρρύνουν τον ανταγωνισμό, απαγορεύοντας τις δημόσιες ανακοινώσεις των βαθμών και της κατάταξης των μαθητών. Το σκεπτικό είναι κατανοητό – να προστατεύονται οι μαθητές από πίεση ή γελοιοποίηση. Ωστόσο, τέτοια μέτρα αποθαρρύνουν επίσης προβλέψιμα τους καλύτερους μαθητές. Η νίκη και η ήττα είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Εξαφανίστε τους ηττημένους – και εξαλείφετε τους νικητές».
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλά χαρισματικά παιδιά βρίσκουν πλέον τα ανταγωνιστικά παιχνίδια πιο συναρπαστικά από τα ακαδημαϊκά — τουλάχιστον στα βιντεοπαιχνίδια, μπορούν να δουν την κατάταξη κάθε παίκτη».
«Το να λέτε σε όλους τους μαθητές ότι είναι πρωταθλητές, ανεξαρτήτως απόδοσης, μπορεί να φαίνεται ευγενικό – μέχρι να σκεφτείτε πόσο γρήγορα η πραγματικότητα θα καταστρέψει αυτή την ψευδαίσθηση μετά την αποφοίτηση. Η πραγματικότητα, σε αντίθεση με τις καλοπροαίρετες σχολικές πολιτικές, έχει δημόσιους βαθμούς και βαθμολογίες – είτε στον αθλητισμό, στις επιχειρήσεις, στην επιστήμη ή στην τεχνολογία. Τα σημεία αναφοράς AI που καταδεικνύουν την ανωτερότητα του DeepSeek είναι μία από αυτές τις δημόσιες κατατάξεις. Και έρχονται κι άλλα. Εάν το σύστημα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των ΗΠΑ δεν υποβληθεί σε ριζική μεταρρύθμιση, η αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στην τεχνολογία φαίνεται αναπόφευκτη».
Σύμφωνα με τον Durov ο ανταγωνισμός είναι αυτός που δίνει ώθηση στους καλούς να γίνουν καλύτερη, ενώ οι πραγματικά καλοί βλέπουν το αποτέλεσμα των κόπων τους. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στην πραγματική ζωή, όπου η απόδοση του καθενός πάντα αξιολογείται και κατατάσσεται.
Οι πραγματικά καλοί μαθητές ευδοκιμούν σε περιβάλλον που η απόδοση αξιολογείται και ανταμείβεται. Όμως, πολλά σχολεία στις ΗΠΑ και τον Δυτικό κόσμο, έχουν καταργήσει την δημοσιοποίηση των βαθμολογιών, για να προστατεύσουν τους μαθητές από το άγχος και την αμηχανία. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να στοχεύει σε ένα περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς, όμως η πραγματική ζωή μετά το σχολείο θα έρθει και θα δώσει μια πολύ δυνατή σφαλιάρα σε όσους δεν προσπάθησαν.
Παγκόσμιος συναγερμός! Η Apple ανοίγει τα δεδομένα οποιουδήποτε χρήστη iPhone παγκοσμίως στις αρχές
Όπως έχω ξαναπεί, σε μια συνάντηση που είχα με τον πρόεδρο κινέζικης εταιρίας, συζητήσαμε το πως καταφέρνει η Κίνα να μένει σε τόσο υψηλό επίπεδο. Μου είπε πως ενθαρρύνουν τα παιδιά να μορφωθούν και να είναι καλοί σε ότι κάνουν. Αυτή τη στιγμή η Κίνα παράγει 10 εκατομμύρια μηχανικούς τον χρόνο και αυτοί είναι υψηλά καταρτισμένα άτομα. Ποιος μπορεί να σταματήσει την Κίνα, πόσο μάλλον όταν πλέον η κυβέρνηση της Κίνας, στηρίζει με μεγάλα ποσά χρημάτων την καινοτομία, την έρευνα και τις επιστήμες. Παράλληλα, στην Κίνα πάνω από το 60% των μαθητών καταλήγει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ στις ΗΠΑ μόνο το 25.9%. Στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό είναι στο 43.1% και στην χώρα μας στο 44.5%.
Μάλιστα, ήταν ο ανταγωνισμός με τις ΗΠΑ που έκανε την κυβέρνηση να επενδύσει παραπάνω χρήματα στην έρευνα και την επιστήμη, ώστε να μπορέσει να είναι ανταγωνιστική και να ξεπεράσει τις ΗΠΑ.
Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως πρέπει να κάνουμε τα παιδιά μας να διαβάζουν όλη τη μέρα, αλλά να τα ωθήσουμε να γίνουν καλοί σε αυτό που τους αρέσει, ενώ παράλληλα να υπάρχει ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, που θα τους δώσει την ώθηση να γίνουν καλύτεροι σε ότι κάνουν. Ούτως η άλλως, τα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες έχουν υψηλό το αίσθημα της δημιουργικότητας και ο ανταγωνισμός τα σπρώχνει να γίνουν πιο δημιουργικά. Να ξεκαθαρίσω βέβαια πως δεν αναφέρομαι σε εξετάσεις και διαγωνίσματα, αλλά στο να δίνεται η ώθηση μέσω της ανταγωνιστικότητας για να έχουν κίνητρο αλλά και το αίσθημα της επιβράβευσης όταν τα καταφέρνουν.
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.