Η ηλεκτροκίνηση έχει φανατικούς φίλους και το ίδιο φανατικούς εχθρούς. Αυτό φαίνεται και σε κάθε άρθρο που ανεβάζουμε και στα σχόλια βλέπουμε απίστευτες ανακρίβειες και μύθους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που σε καμία περίπτωση δεν ισχύουν. Από το κλισέ, πως βλάπτουν το περιβάλλον περισσότερο από τα αυτοκίνητα με μηχανές εσωτερικής καύσης, όπως το ότι όποιος γράφει υπερ. της ηλεκτροκίνησης τα παίρνει από τις εταιρίες.

Τι συμβαίνει όμως πραγματικά με την ηλεκτροκίνηση; Συμφέρει; Είναι ασφαλής ή τα αυτοκίνητα παίρνουν φωτιά; Πάμε να δούμε τους 10 μύθους γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

  1. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν περιορισμένη αυτονομία
    Αυτό είναι ένας από τους μεγαλύτερους μύθους. Ακόμα και τα ηλεκτρικά supermini μπορούν να προσφέρουν πάνω από 300 χιλιόμετρα και μιλάμε για αυτοκίνητα που είναι αποκλειστικά για χρήση στην πόλη και όχι για ταξίδια. Τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα έρχονται με αυτονομίες που πολλές φορές ξεπερνάνε τα 500 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση. Σύμφωνα ωστόσο με ελληνικές και διεθνείς μελέτες, περίπου το 80% των οδηγών καλύπτει σε καθημερινή βάση λιγότερα από 50 χιλιόμετρα. Άρα, στη δημοφιλέστατη μικρομεσαία κατηγορία απαιτείται φόρτιση του οχήματος κατά μέσο όρο περίπου μία φορά ανά έξι ημέρες ή ανά εβδομάδα.
    ηλεκτρικά αυτοκίνηταΣτα πιο μεγάλα και premium αυτοκίνητα, μπορεί να χρειαστείτε φόρτιση μετά από 10+ ημέρες και όλα έχουν να κάνουν βέβαια με το πόσο τα χρησιμοποιείτε. Ακόμα και σε μακρινά ταξίδια, στον δρόμο θα βρείτε ταχυφορτιστές για να συμπληρώσετε στην αυτονομία. Με έναν φορτιστή 150W, σε 10 λεπτά παίρνετε περίπου 200 χιλιόμετρα αυτονομίας, ενώ σε 40 λεπτά φορτίζεται πλήρως ένα αυτοκίνητο που είναι σχεδόν άδειο. Όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν εφαρμογές για να κάνετε σχεδιασμό του ταξιδιού και των φορτίσεων. Άλλωστε σε ταξίδια άνω των  350 χιλιομέτρων, όλο και κάποια στάση θα κάνετε για τουαλέτα και έναν καφέ.
  2.  Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβά
    Αναμφίβολα, ένα μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει σήμερα ακριβότερα από ένα συμβατικό. Ωστόσο η ψαλίδα έχει μικρύνει σημαντικά μετά την ψήφιση του νέου νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, χάρη στον οποίο προβλέπονται –μεταξύ άλλων- γενναίες επιδοτήσεις έως 9.000 ευρώ. Eτσι προσφέρονται πλέον ηλεκτρικά μίνι με τιμές εκκίνησης κάτω από τις 20.000 ευρώ και ηλεκτροκίνητα οικογενειακά compact φτηνότερα από τις 30.000 ευρώ. Μάλιστα, η απαλλαγή των ηλεκτροκίνητων μοντέλων από το τέλος ταξινόμησης κάνει αρκετά πολυτελή ηλεκτρικά μοντέλα, όπως π.χ. το ηλεκτρικό Audi e-tron να κοστίζει πλέον στην Ελλάδα φτηνότερα από ένα αντίστοιχων προδιαγραφών συμβατικό Audi Q7 ή Q8.

    Παράλληλα, δίνεται και επιδότηση για τον φορτιστή στο σπίτι, που πρακτικά βγαίνει τσάμπα.

  3. Η φόρτιση είναι αργή
    Ναι η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι αργή όταν γίνεται από συμβατική πρίζα. Κάθε εταιρία όμως, έχει την δυνατότητα αγοράς ταχυφορτιστή που μειώνει κατά πολύ τον χρόνο φόρτισης, ώστε να φορτίζει πλήρως με μια φόρτιση το βράδυ, όταν έχουμε παρκάρει το αυτοκίνητο. Αν δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα, υπάρχουν ταχυφορτιστές στις περισσότερες περιοχές πλέον. Αυτοί οι φορτιστές μπορούν να γεμίσουν το αυτοκίνητο σε λιγότερο από μία ώρα και τους βρίσκουμε σε εμπορικά κέντρα, super market, καφετέριες και γενικότερα σε σημεία που πηγαίνουμε τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

    Θα συμφωνήσω πως αν δεν έχουμε γκαράζ ή πυλωτή, που μπορούμε να βάλουμε ταχυφορτιστή, η διαδικασία είναι πιο δύσκολη, όμως θα πρέπει να αναλογιστούμε. Πόσες φορές θα χρειαστούμε φόρτιση μέσα στην εβδομάδα και πόσες φορές κάνουμε πάνω από 400 χιλιόμετρα σε αυτή την περίοδο. Στα ταξίδια υπάρχουν και εκεί ταχυφορτιστές, που χρειάζονται μισή ώρα για να φορτίσουν το 80% της μπαταρίας του οχήματος, οπότε με ένα διάλλειμα για τουαλέτα και καφέ θα είμαστε μια χαρά.

  4. Το δίκτυο φορτιστών είναι αραιό
    Σε αυτό θα συμφωνήσω απόλυτα. Εγώ για παράδειγμα, στον Πειραιά βρίσκω σημεία με ταχυφορτιστές, όμως στην παρούσα φάση δεν είναι αρκετοί για να καλύψουν όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν. Αυτό άρχισε ήδη να αλλάζει και αναμένεται ότι θα έχουμε στο άμεσο διάστημα σημαντική πύκνωση του σχετικού δικτύου χάρη στα κίνητρα που παρέχει ο νέος νόμος. Ακόμη όμως και με τα σημερινά δεδομένα, μπορείς με ένα σωστό σχεδιασμό να ταξιδέψεις οδικά με ένα ηλεκτροκίνητο όχημα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, στα Ιωάννινα ή στον Πύργο Ηλείας αξιοποιώντας το υπάρχον δίκτυο ταχυφορτιστών.
  5. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίρνουν φωτιά
    Αυτό είναι ο μεγαλύτερος μύθος που αναπαράγεται πολύ συχνά. Οι προδιαγραφές ασφαλείας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τις περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων και συγκρούσεων είναι υψηλότερες από τις αντίστοιχες των συμβατικών. Επιπρόσθετα, για να λάβουν έγκριση Τύπου στην Ευρώπη πρέπει να περάσουν με επιτυχία αυστηρότατες δοκιμές πρόσκρουσης του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας EuroNCAP και να ελεγχθούν και να πιστοποιηθούν όλα τα μέρη τους και ιδιαίτερα οι μπαταρίες τους.

    Σε πρόσφατες μελέτες βλέπουμε το ακριβώς αντίθετο. Δεδομένα από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ έδειξαν ότι τα EV εμπλέκονταν σε περίπου 25 πυρκαγιές για κάθε 100.000 πωλήσεις. Συγκριτικά, περίπου 1.530 βενζινοκίνητα οχήματα και 3.475 υβριδικά οχήματα ενεπλάκησαν σε πυρκαγιές για κάθε 100.000 πωλήσεις. Αντίστοιχα νούμερα έδωσαν και μελέτες στην Σουηδία και την Αυστραλία.

    Κάθε ηλεκτρικό όχημα που παίρνει φωτιά γίνεται θέμα στα social media και τον Τύπο, ακριβώς επειδή είναι νέα τεχνολογία και πουλάει σαν θέμα. Ένα βενζινοκίνητο όχημα που πήρε φωτιά όμως, πιθανότατα δεν ενδιαφέρει κανέναν.

    Εδώ να βάλουμε και την απαγόρευση ηλεκτρικών οχημάτων στα πλοία με ποσοστό φόρτισης άνω του 40%, και οχημάτων με φυσικό αέριο που έχουν πάνω από το μισό ντεπόζιτο γεμάτο. Ο περιορισμός έχει μπει γιατί σε περίπτωση πυρκαγιάς, η κατάσβεσή τους είναι πιο δύσκολη και όχι γιατί παίρνουν φωτιά τα οχήματα. Συγκεκριμένα, χρειάζεται 10 φορές περισσότερο νερό για να σβήσει η φωτιά σε ένα ηλεκτροκίνητο όχημα, που σε ένα πλοίο ίσως είναι δύσκολο να βρεθεί. Ο περιορισμός δεν έχει να κάνει με το ότι τα οχήματα αυτοαναφλέφονται. Ο περιορισμός μπήκε γιατί μόνο πέρσι, είχαμε 17% αύξηση στις πυρκαγιές σε πλοία, από άλλους λόγους.

  6. Ακριβό κόστος συντήρησης
    Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ οικονομικότερα και απλούστερα σέρβις σε σχέση με τα μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας, καθώς οι κινητήρες τους δεν αναπτύσσουν τόσο υψηλές θερμοκρασίες και τριβές, όπως τα μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας. Επίσης δεν καταπονούνται τα φρένα τους τόσο πολύ, δεν χρειάζονται αλλαγή λαδιών, κλπ. Για παράδειγμα το ηλεκτροκίνητο Peugeot e-208 έχει με βάση στοιχεία της ελληνικής αντιπροσωπείας ένα κόστος συντήρησης 270 ευρώ ανά διετία, άρα 135 ευρώ ανά έτος, ενώ το ετήσιο κόστος σέρβις για το βενζινοκίνητο μοντέλο ανέρχεται σε 780 ευρώ.
  7. Τα ηλεκτρικά οχήματα ρυπαίνουν στην πηγή
    Αρκετοί υποστηρίζουν ότι ένα ηλεκτρικό όχημα δεν ρυπαίνει μεν κατά την κίνησή του, αλλά προκαλεί ρύπους κατά την παραγωγή του και τη διαδικασία ανακύκλωσής του, ενώ το ίδιο ισχύει και για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει στις διαδρομές του. Η συγκεκριμένη άποψη έχει καταρριφθεί από πολλές διεθνείς έρευνες, οι οποίες έχουν αποδείξει ότι το ενεργειακό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για όλον τον κύκλο ζωής τους είναι σαφώς πιο φιλικό προς το περιβάλλον σε σχέση με το αντίστοιχο ενός σύγχρονου μοντέλου συμβατικής τεχνολογίας. Να τονίσουμε, ότι το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα θα μειώνεται συνεχώς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όσο αυξάνεται το ποσοστό της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, οπότε θα εφοδιάζονται με «πράσινο ρεύμα».
  8. Διάρκεια ζωής και κόστος μπαταριών
    Το άλλο επιχείρημα είναι η αλλαγή μπαταρίας που είναι ακριβή. Ναι, μια μπαταρία μπορεί να κοστίζει από 4.000 ευρώ μέχρι 12.000 ευρώ, ανάλογα με το όχημα. Για αυτό όμως οι εταιρίες δίνουν εγγύηση τουλάχιστον 8 ετών στην μπαταρία, ενώ η απόσβεση που γίνεται στα καύσιμα, υπερβαίνει το κόστος μια μπαταρίας μετά τα 8 έτη που λήγει η εγγύηση. Ακόμα και μετά τα 8 έτη, πιθανότατα η μπαταρία θα έχει χάσει μόλις 5-10% της απόδοσής της, που είναι πολύ αποδεκτό ποσοστό, ιδιαίτερα αν υπολογίσουμε πως και τα παραδοσιακά οχήματα βενζίνης, όσο γερνάνε καίνε και παραπάνω.
  9. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι βαρετά στην οδήγηση

    Αυτό το επιχείρημα επικαλούνται αρκετοί, όμως αυτοί πιθανότατα δεν έχουν οδηγήσει ποτέ ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η επιτάχυνση που προσφέρουν είναι από άλλο πλανήτη και δίνει την ροπή σε όλη τη διάρκεια και όχι σε συγκεκριμένες στροφές. Για αυτό και βλέπουμε πως τα ηλεκτρικά έχουν τρομερές επιδόσεις σε 0-100.

    Η απουσία ήχου ίσως είναι κάπως ξενέρωμα για τους πιο σκληροπυρηνικούς, όμως η αμεσότητα και η επιτάχυνση σίγουρα ξενέρωνα κάνει τον οδηγό να το ξεχάσει. Παράλληλα, σε πιο χαλαρή οδήγηση είναι τρομερά ξεκούραστα, χάρη στο αυτόματο σασμάν που περιλαμβάνεται στον στάνταρ εξοπλισμό όλων των ηλεκτροκίνητων. Δεν θα ακούσετε ποτέ έναν κάτοχο ηλεκτρικού οχήματος να σας λέει πως θέλει να επιστρέψει σε βενζινοκίνητο!

  10. Το ρεύμα είναι ακριβό
    Το ενεργειακό κόστος αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου απέναντι σε ένα συμβατικό. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι με βάση τα σημερινά τιμολόγια του ρεύματος, ένα μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει  περίπου 2 ευρώ ανά 100 χλμ. ενώ σε ένα συμβατικό κυμαίνεται η αντίστοιχη τιμή μεταξύ 8 και 15 ευρώ για την ίδια απόσταση. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η διαφορά, όσο ανεβαίνουμε κατηγορίες, όπου ακόμη και ένα επιβλητικό ηλεκτροκίνητο SUV απαιτεί λιγότερα από 4 ευρώ ανά 100 χλμ., ενώ μπορούμε να μειώσουμε το κόστος ενέργειας ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου αξιοποιώντας τη χαμηλότερη τιμολόγηση του νυχτερινού ρεύματος. Το μόνο σίγουρο είναι πως η βενζίνη είναι και θα είναι πολύ ακριβότερη. Με την τιμή να εξοπλισμένα αγγίζει σχεδόν τα δύο ευρώ (τα ξεπερνάει στην επαρχία), δεν υπάρχει σύγκριση, ακόμα και αυτή την περίοδο που η kWh είναι στα 14 λεπτά του ευρώ. Όταν με 9 ευρώ ρεύμα, το αυτοκίνητο βγάζει σχεδόν 500 χιλιόμετρα, μπορούμε εύκολα να κάνουμε την σύγκρισή. Πόσα χρήματα θέλει ένα συμβατικό αυτοκίνητο για 500 χιλιόμετρα; Συνήθως είναι ένα ντεπόζιτο 50 λίτρων. Με 2 ευρώ την τιμή του λίτρου, θέλει γύρω στα 90 με 100 ευρώ. Μιλάμε για 10 φορές λιγότερα χρήματα σε καύσιμο.

Ιδιοκτήτης Tesla με 230.000 χλμ. μας λέει πόσα χρήματα γλύτωσε σε καύσιμα

Η τεχνολογία προχωράει και καλό είναι να είμαστε επιφυλακτικοί με όσα αρνητικά και θετικά ακούμε κάθε φορά. Η ενημέρωση είναι σημαντική και στην παρούσα φάση, με τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες να χάνουν έσοδα συνεχώς, υπάρχουν αρκετοί μοχλοί πίεσης που μάχονται κατά της ηλεκτρικίνησης. Λίγο οι αυτοκινητοβιομηχανίες, λίγο οι πετρελαϊκές, μπορούμε να καταλάβουμε γιατί έχει ξεσπάσει αυτή η μανία κατά της ηλεκτροκίνησης. Τα δεδομένα όμως δείχνουν πως η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη από όσο κάποιοι θέλουν να παρουσιάζουν.

Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΣΥΓΧΑΡΗΤΉΡΙΑ ΩΡΑΊΟ ΑΦΙΈΡΩΜΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΊΝΗΤΑ!!! ΝΑ ΤΟ ΚΆΝΕΤΕ ΠΙΟ ΣΥΧΝΆ ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ ΠΟΛΎ ΜΕ ΕΚΤΊΜΗΣΗ ΙΩΝΑΘΑΝ ΤΣΙΑΚΑΡΑΣ

  2. Καλά όλα αυτά, αλλά αυτά ακριβώς στα οποία αναφέρεται ο αρθρογράφος ισχύουν υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Για παράδειγμα όσον αφορά την αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου τα όσα αναφέρονται είναι υπό αστερίσκους, καθώς σε συνθήκες όπου απαιτείται συνεχής κλιματισμός, είτε θέρμανση, είτε ψύξη, σε συνθήκες δηλαδή καύσωνα ή ψύχους , η αυτονομία μειώνεται δραματικά. Επίσης, παρόλο που συμφωνώ στο ότι εκτός του κόστους αλλαγής μπαταρίας μετά την πάροδο 8 -10 χρόνων, η συντήρηση του οχήματος είναι σχετικά χαμηλή σε κόστος σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα, στην περίπτωση σοβαρής βλάβης εκτός εγγύησης, το κόστος εξαρτημάτων είναι συνήθως υψηλότερο από ότι με τα συμβατικά αυτοκίνητα.
    Επιπρόσθετα, με τα συμβατικά αυτοκίνητα έχεις την επιλογή να πάρεις το αμάξι σου στον μηχανικό της επιλογής σου, που μπορεί να χρησιμοποιήσει εξαρτήματα από τρίτο κατασκευαστή και όχι από τον αντιπρόσωπο, ενώ αντίθετα, στην περίπτωση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου η επιλογή να αποταθείς στον εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο είναι σχεδόν πάντα μονόδρομος.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.