Εδώ και μήνες, το πιο μακρινό μας σκάφος, το θρυλικό Voyager 1 παρουσίαζε πρόβλημα και έστελνε ασυνάρτητα μηνύματα πίσω στην Γη. Το σκάφος έστελνε μια σειρά από 0 και 1, που δεν έβγαζε κανέναν νόημα, από 24 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά, με τους επιστήμονες πίσω από το πρόγραμμα να μην μπορούν να βγάλουν άκρη σχετικά με το τι έχει συμβεί.

Από ότι φαίνεται οι επιστήμονες έπρεπε να στείλουν ένα διαφορετικό τύπο μηνύματος, για να το ρωτήσουν “τι κάνει”. Και το Voyager απάντησε στο κωδικοποιημένο μήνυμα τον Μάρτιο. Η απάντηση του Voyager ήρθε και μας είπε πως δεν είναι καλά, καθώς ένα υποσύστημα του που ονομάζεται υποσύστημα δεδομένων πτήσης (FDS) “πονούσε”. Αυτό το σύστημα είναι υπεύθυνο για την ολοκλήρωση των σημαντικών παρατηρήσεων και την αποστολή τους πίσω στην Γη.

Αυτό το υποσύστημα είναι που επέτρεψε στους επιστήμονες να λάβουν μια ανάγνωση της μνήμης του και πλέον γνωρίζουμε πως περίπου το 3% της μνήμης του είναι κατεστραμμένο. Αυτός ήταν και ο λόγος που το πρόβλημα δεν λυνόταν όταν απενεργοποιούσαν και ενεργοποιούσαν ξανά το FDS, από τον Νοέμβριο του 2023.

Με βάση τα δεδομένα που κατάφεραν να πάρουν οι μηχανικοί της NASA, υποπτεύονται πως το μεγαλύτερο μέρος του προβλήματος περιορίζεται σε ένα μόνο chip, στο σύστημα μνήμης του υπολογιστή.

Τον Μάρτιο, η ομάδα πίσω από το Voyager έστειλε μια εντολή poke, πρόκειται για παρόμοια εντολή που δίναμε οι παλιότεροι σε παιχνίδια των 80s, για να έχουμε άπειρες ζωές. Όμως σε αυτή την περίπτωση, η εντολή επέτρεψε στους μηχανικούς να ζητήσουν από το σύστημα να χρησιμοποιεί διαφορετικές ακολουθίες ανάγνωσης της μνήμης, ώστε να παρακάμψουν το πρόβλημα.

Χάρη στην απάντηση του FDS στην εντολή poke, που ελήφθη 22,5 ώρες αργότερα, οι μηχανικοί παρατήρησαν ότι ένα μέρος του συστήματος επέστρεφε μερικές περίεργες μετρήσεις. Φαινόταν ότι ήταν σε λάθος μορφή και ένας μηχανικός της ομάδας μπόρεσε να τα αποκωδικοποιήσει.

Η απάντηση περιείχε μια ολόκληρη ανάγνωση ολόκληρου του συστήματος μνήμης του FDS. Στην συνέχεια συνέκριναν αυτή την ανάγνωση με αυτές που έπαιρναν όταν τα συστήματα ήταν λειτουργικά και βρήκαν με ακρίβεια που βρίσκεται το πρόβλημα.

Βέβαια, κανείς δεν γνωρίζει τι προκάλεσε το πρόβλημα. Μπορεί να ήταν ενεργητικά σωματίδια του διαστήματος ή απλά η μεγάλη ηλικία του Voyager, που ταξιδεύει όλα αυτά τα χρόνια σε ακραίες θερμοκρασίες.

Εδώ που τα λέμε, το Voyager 1 έχει ξεπεράσει κατά πολύ την αρχική του αποστολή, που ήταν να εξερευνήσει τον Δία και τον Κρόνο.  Εκτοξεύτηκε το 1977 και οι υπολογιστές του είναι απαρχαιωμένοι.

Για την επίλυση του προβλήματος η NASA αναγκάστηκε να ανατρέξει σε έγγραφα δεκαετιών, ώστε να αναγνωρίσει και να επιλύσει το πρόβλημα, καθώς η τεχνολογία που χρησιμοποιεί το Voyager 1 δεν χρησιμοποιείται εδώ και δεκαετίες.

Ο επιστήμονας της NASA που είδε τις πρώτες φωτογραφίες από τα Voyager. Του έφεραν ανατριχίλα!

Οι μηχανικοί της NASA λένε πως μπορεί να χρειαστούν μερικές βδομάδες ή  και μήνες μέχρι να βρουν ένα τρόπο να ξεπεράσουν το πρόβλημα, ώστε να συνεχίσουν να παίρνουν πληροφορίες από το Voyager 1. Μην ξεχνάμε πως κάθε εντολή που στέλνουν, χρειάζεται 22.5 ώρες για να φτάσει το σκάφος, και άλλες τόσες ώρες παίρνει η απάντηση από το σκάφος.

Ελπίζουμε να τα καταφέρουν, καθώς αυτή τη στιγμή το Voyager 1 βρίσκεται έξω από τα όρια του ηλιακού μας συστήματος και οι πληροφορίες που μπορεί να συλλέξει είναι ανεκτίμητες.

Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.