Το Wave ήταν μια υπηρεσία που ξεκίνησε την λειτουργία της τον Μάιο του 2009 με πολλές τυμπανοκρουσίες. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που θεώρησαν πως θα καταφέρει ένα ισχυρό «χτύπημα» στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ακόμη και πως ενδέχεται να το αντικαταστήσει ή να του δανείσει κάτι από τον τρόπο λειτουργίας του. Τελικά, όλα αυτά αποδείχθηκαν απλές εικασίες μιας και απέτυχε, δεν κατάφερε να υιοθετηθεί από την ευρεία μάζα χρηστών του Διαδικτύου και πριν από μερικούς μήνες έγινε διαθέσιμο μόνο για ανάγνωση των «Waves» που είχαν ήδη δημιουργηθεί. Τώρα, τρία χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας του, κλείνει τις «πόρτες» του για πάντα.

Με αφορμή τον τερματισμό λειτουργίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας, το MyPhone ρίχνει μια ματιά «προς τα πίσω» στα προϊόντα της Google που απέτυχαν, με τον ή τον άλλο τρόπο. Σε αυτά που ξεκίνησαν, κάπου «κόλλησαν» και τελικά αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία. Άλλες φορές με «θόρυβο» και άλλες χωρίς πολλές ανακοινώσεις από τον δημιουργό τους. Κυρίες και κύριοι, ιδού μερικές από τις σημαντικότερες «αποτυχίες» της Google:

Google Buzz
Έκανε την εμφάνιση του στις οθόνες μας τον Φεβρουάριο του 2010. Θεωρήθηκε ως η επίσημη είσοδος της Google στον χώρο του microblogging και η προσπάθεια της εταιρείας να χτυπήσει τον «βασιλιά» της συγκεκριμένης κατηγορίας, το Twitter. Όλες οι λειτουργίες του ενσωματώθηκαν εντός του Gmail, από όπου οι χρήστες μπορούσαν να μοιραστούν σύντομα μηνύματα αλλά και multimedia περιεχόμενο με τις επαφές που επέλεγαν. Περνώντας μέσα από μια «θύελλα» επικρίσεων όσον αφορά την προστασία του ιδιωτικού απορρήτου των χρηστών του μας αποχαιρέτισε στις 15 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους.

Google Wave
Η αφορμή για αυτό το άρθρο έδινε στους χρήστες την δυνατότητα ταυτόχρονης συνεργασίας σε ένα περιβάλλον που θύμιζε κάτι μεταξύ e-mail, chat και social network. Το πρόβλημα με το συγκεκριμένο προϊόν φάνηκε να είναι εξαιρετικά απλό και απέδειξε πως όσο πρωτοποριακό κι νομίζεις πως είναι το δημιούργημα σου, τελικά μπορεί να μην εξυπηρετήσει πολλούς. Οι χρήστες δεν έδειξαν ποτέ να ενδιαφέρονται για το Wave. Θα μπορούσαμε να πούμε μάλιστα πως ποτέ δεν κατάφεραν να καταλάβουν πως λειτουργεί αυτό ή σε τι μπορεί να τους χρησιμεύσει. Την περαιτέρω ανάπτυξη του προϊόντος ανέλαβε η Apache με την δημιουργία του ανοικτού κώδικα «Wave in a box».

Google Video
Όπως και με το Buzz, το Video αποτέλεσε την προσπάθεια της Google να «χτυπήσει» ένα ανταγωνιστικό προϊόν, παρουσιάζοντας την δική της λύση στον εκάστοτε τομέα. Σε αυτήν την περίπτωση ο ανταγωνιστής ήταν το Youtube. Το Video πέρασε από πολλά στάδια, επιτρέποντας αρχικά την μεταφόρτωση βίντεο στους servers του (όπως λειτουργεί το ίδιο το Youtube) και μετά ως μηχανή αναζήτησης βίντεο, λειτουργία που διατηρεί μέχρι και σήμερα. Η υπηρεσία αυτή καθ’ αυτή απέτυχε στον αρχικό της στόχο που δεν ήταν άλλως από το video sharing. Λίγους μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας της, η Google έκανε την πιο απλή κίνηση που θα μπορούσε να κάνει: Εξαγόρασε το ίδιο το Youtube. Από τότε το Video (σήμερα «Videos») επιζεί μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας.

Google Knol
Άλλη μια προσπάθεια της γνωστής εταιρείας να «τα βάλει» με ένα ανταγωνιστικό –και επιτυχημένο- προϊόν, το οποίο σε αυτήν την περίπτωση ήταν η γνωστή σε όλους μας Wikipedia. Με μια διαφορά: Σε αυτήν εδώ την «εγκυκλοπαίδεια» οι χρήστες θα μπορούσαν να αποκομίσουν χρηματικό όφελος από τα άρθρα που θα δημοσίευαν. Η σκέψη της Google ήταν πως αν κάτι που θα γράψεις αξίζει να διαβαστεί από κάποιον άλλο, τότε μπορείς να βγάλεις χρήματα από αυτό. Αν και ξεκίνησε την λειτουργία του στα μέσα του 2008 με τα περισσότερα άρθρα να κινούνται στον χώρο της υγείας, δεν κατάφερε να κερδίσει τους χρήστες (και σε καμία περίπτωση τον ανταγωνισμό με την Wikipedia). Η ίδια η Google άλλωστε δεν έδειχνε να αφιερώνει πολλούς πόρους πάνω στην ανάπτυξη του. Πλέον το Knol αποτελεί κομμάτι του Annotum, από όπου οι χρήστες μπορούν να δημοσιεύσουν επιστημονικά άρθρα.

Google Answers
Έκανε την εμφάνιση του στον Παγκόσμιο Ιστό τον Απρίλιο του 2002. Η ιδέα πίσω από το Answers ήταν απλή: Κάποιος που είχε μια ερώτηση και έψαχνε την απάντηση σε αυτήν έθετε το ερώτημα του στην υπηρεσία, ορίζοντας παράλληλα και μια αμοιβή μεταξύ 2 και 200 δολαρίων για αυτόν που θα έδινε την καλύτερη απάντηση. Τον Δεκέμβριο του 2006 η Google ανακοίνωσε πως η λειτουργία του Answers διακόπτεται οριστικά, λόγω ίσως του αυξανόμενου ανταγωνισμού από το «αντίπαλο» Yahoo Answers. Εντούτοις, πριν από δύο χρόνια, η Google εξαγόρασε το Aardvark προς 50 εκατομμύρια δολάρια. Το Aardvark θύμιζε λίγο την λειτουργία του Answers, μιας και οι χρήστες έκαναν ερωτήσεις και ζητούσαν απαντήσεις, με την διαφορά πως η χρήση του ήταν εντελώς δωρεάν. Τον Σεπτέμβριο του 2011 όμως ανακοινώθηκε η διακοπή λειτουργίας και αυτής της εφαρμογής.

«Τιμητικές» αναφορές
Η Google απέτυχε (με τον έναν ή τον άλλον τρόπο) και άλλες φορές. Λίγοι θυμούνται για παράδειγμα το Lively, το οποίο ήταν ένας ψηφιακός κόσμος – κάτι σαν βιντεοπαιχνίδι – που επέτρεπε στα μέλη του να αλληλεπιδράσουν και να δημιουργήσουν ψηφιακές κοινότητες. Ή το Sidewiki το οποίο ουσιαστικά ήταν ένα extension για web browsers και έδινε την δυνατότητα σχολιασμού σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα μέσω ενός πλαισίου που έκανε την εμφάνιση του στην αριστερή πλευρά του browser. Υπήρξαν ακόμη και ιδέες της Google που ο χρόνος ζωής τους ήταν μόλις… μια ημέρα. Ο λόγος για το Google X, μια μπάρα των εφαρμογών που προσφέρει η γνωστή εταιρεία και θύμιζε την μπάρα που υπάρχει στην κάτω πλευρά του Mac OS X. «Γεννήθηκε» στις 15 Μαρτίου του 2005 και μας αποχαιρέτισε μια μέρα μετά, στις 16 του μήνα. Δεν θα μπορούσαμε να ξεχάσουμε φυσικά και το Froogle, την υπηρεσία αναζήτησης προϊόντων και σύγκρισης τιμών. Το Froogle δεν αποτέλεσε ποτέ μια αποτυχημένη υπηρεσία αλλά μια αποτυχημένη επιλογή ονόματος (κανείς δεν κατάλαβε ποτέ πως προκύπτει το Froogle και τι σχέση έχει με την λειτουργία του). Σήμερα είναι το γνωστό μας Product Search.

Αυτές ήταν οι σημαντικότερες -και πιο αξιοσημείωτες- αποτυχίες της Google. Κλείνουμε το άρθρο αυτό κοιτώντας προς το παρόν και το μέλλον. Μια νέα υπηρεσία της εταιρείας που δεν έχει «πείσει» για την αποτελεσματικότητα και την επιτυχία της είναι το Google+. Το καινούργιο αυτό social network αποτελεί την πρώτη απόπειρα της εταιρείας στον χώρο του συγκεκριμένου είδους κοινωνικής δικτύωσης (μιας και η λειτουργία του Buzz ήταν κάπως διαφορετική). Στόχος του δεν είναι άλλος από το να «κλέψει» χρήστες από την τεράστια βάση μελών του Facebook και να τους πείσει πως η δική του πρόταση είναι καλύτερη σε σχέση μες τον ανταγωνισμό. Τα καταφέρνει όμως; Μέχρι τώρα οι απόψεις διίστανται και δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν το Google+ «νεκρή πόλη», στην οποία ναι μεν υπάρχουν πολλοί εγγεγραμμένοι χρήστες αλλά στην ουσία πολύ λίγοι από αυτούς μπορούν να θεωρηθούν «ενεργοί».

Κάπου εδώ λοιπόν ζητάμε την δική σας άποψη: Τι γνώμη έχετε για το Google+; Το χρησιμοποιείτε ή θεωρείτε πως θα κοσμεί τις πρώτες θέσεις σε μια μελλοντική έκδοση αυτού εδώ του άρθρου; Παράλληλα, θα θέλατε κάποιες από τις προαναφερθείσες υπηρεσίες να λειτουργούσαν μέχρι σήμερα;

Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.