Πριν από 40 χρόνια, εξερευνητές έριξαν για πρώτη φορά φως στο κουφάρι του διασημότερου ναυαγίου που δεν είναι άλλο από αυτό του Τιτανικού. Για να γιορτάσουν την επέτειο της ανακάλυψης, η ομάδα πίσω από αυτή δημοσίευσε σπάνια πλάνα από την ανακάλυψη του Τιτανικού.
Την 1η Σεπτεμβρίου 1985 το ναυάγιο του Τιτανικού βρέθηκε στον βυθό του Βόρειου Ατλαντικού, σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων. Την μεγάλη ανακάλυψη έκανε μια διεθνής ομάδα με επικεφαλής τον Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole (WHOI) και το γαλλικό ωκεανογραφικό ίδρυμα IFREMER. Το ναυάγιο λούστηκε με φως ξανά, καθώς ήταν στο σκοτάδι για δεκαετίες από το 1912 που βυθίστηκε.
Με επικεφαλής τον Δρ. Robert Ballard και τον Jean-Louis Michel, το πλήρωμα αναχώρησε για τον Βόρειο Ατλαντικό το καλοκαίρι του 1985, με το RV Knorr, ιδιοκτησίας του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Η αποστολή είχε σαν στόχο να ερευνήσει τα συντρίμμια του USS Scorpion, ενός πυρηνικού υποβρυχίου που χάθηκε το 1968. Ο Ballard και η ομάδα του όμως, είχε άλλες βλέψεις, πιστεύοντας πως η αποστολή θα έφερνε στο φως το ναυάγιο του Τιτανικού.

Πίστωση εικόνας: ©Woods Hole Oceanographic Institution
Το τεράστιο ερευνητικό σκάφος, κουβαλούσε τεχνολογία αιχμής της εποχής, για την εξερεύνηση βαθέων υδάτων, με πιο αξιοσημείωτο το σύστημα ARGO, ένα τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο, εξοπλισμένο με σόναρ πλευρικής σάρωσης και κάμερες που μπορούσαν να μεταδίδουν βίντεο ζωντανά, από τον πυθμένα του ωκεανού. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή τεχνολογία για τη δεκαετία του 1980, που παραμένει εντυπωσιακή και σήμερα.
Η ομάδα είχε αρχικό πλάνο να σαρώσει τον πυθμένα του ωκεανού χρησιμοποιώντας το σόναρ, όμως αυτό δεν απέδωσε κανένα αποτέλεσμα. Έτσι, ξεκίνησαν να αναζητούν συντρίμμια του Τιτανικού και να τα ακολουθούν, αναζητώντας το ίδιο το πλοίο.
Χρειάστηκε μια εβδομάδα ερευνών για να βρουν το διάσημο πλοίο. Έτσι, τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Σεπτεμβρίου 1985, οι κάμερες κατέγραψαν τις πρώτες εικόνες από αυτό που φαινόταν να είναι ένας από τους τεράστιους λέβητες του Τιτανικού, που ακουμπούσε στον πυθμένα του ωκεανού. Στο βίντεο, ακούγεται η ομάδα να αναφωνεί: «ΘΕΕ, ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΕΒΗΤΑΣ!», «ΝΑΙ! ΝΑΙ!», «ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ!».
Ακολουθώντας τα συντρίμμια στο πεδίο ανάπαυσης του Τιτανικού, η ομάδα έφτασε στο ίδιο το ναυάγιο, 73 χρόνια μετά την βύθισή του.
«Η εύρεση του Τιτανικού ήταν εξαιρετικά συναρπαστική, αλλά ταυτόχρονα και λίγο αγχωτική», δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο Stewart Harris, επικεφαλής μηχανικός του έργου Argo του WHOI . «Πάνω από 1.500 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο ατύχημα και με όλο τον θόρυβο που περιέβαλε την ανακάλυψη, ήταν σημαντικό να το έχουμε αυτό υπόψη μας. Παρ’ όλα αυτά, η επίδειξη τεχνολογίας άνοιξε τα μάτια της ωκεανογραφικής κοινότητας».
Η ομάδα επέστρεψε στο σημείο ανάπαυσης του Τιτανικού, όμως αυτή τη φορά ήταν εξοπλισμένοι με το Alvin, ένα πρωτοποριακό επανδρωμένο υποβρύχιο, που είχε συνδεδεμένο πάνω του το Jason Jr. ένα μικρό τηλεκατευθυνόμενο σκάφος βαθέων υδάτων. Μέσω αυτού, η ομάδα του Ballard κατάφερε να καταγράψει τις πρώτες στοιχειωτικές κοντινές εικόνες, από το ναυάγιο, αποκαλύπτοντας το εσωτερικό του πλοίου, παρέχοντας με αυτό τον τρόπο πληροφορίες για την κατάσταση αποσύνθεσης του πλοίου.
Αν αναρωτιέστε γιατί χρειάστηκαν 72 χρόνια για να βρεθεί ο Τιτανικός, θα πρέπει να αναλογιστείτε πως η τεχνολογία ζωντανής μετάδοσης βίντεο, όπως και τα τηλεχειριζόμενα σκάφη βαθέων υδάτων, δεν υπήρχαν. Μην ξεχνάμε βέβαια, πως στο ενδιάμεσο η ανθρωπότητα πέρασε δύο παγκοσμίους πολέμους. Έτσι, μόλις το 1980 κατέστη δυνατή η χρήση της νέας τεχνολογίας, που οδήγησε στην ανακάλυψη του ιστορικού ναυαγίου.
Τι ισχύει με τις μεταφορές και πληρωμές μέσω IRIS – Πότε μπορεί να ελεγχθούν από την εφορία
« Ο Τιτανικός αποδείχθηκε μια κομβική στιγμή στην εξερεύνηση των βαθών της θάλασσας. Η προσθήκη τεχνολογίας αναζήτησης και έρευνας μεγαλύτερης περιοχής, σε συνδυασμό με το Alvin, ήταν από τις πρώτες αποτελεσματικές επιδείξεις ρομπότ και ανθρώπων που συνεργάζονταν στα βάθη του ωκεανού», δήλωσε ο Andy Bowen, κύριος μηχανικός στο WHOI, ο οποίος σχεδίασε τον Jason Jr. για την επιστροφή του στον Τιτανικό το 1986.
«Η ανάπτυξη του ROV Jason Jr. και του επακόλουθου, μεγαλύτερου οχήματος Jason, δημιούργησε ένα σημείο καμπής που επιτάχυνε την πρόσβασή μας στα βαθιά νερά. Η τεχνολογία που προέκυψε και ο αντίκτυπός της έχουν προσθέσει μια εκπληκτική και ευπρόσδεκτη διάσταση στην κληρονομιά του Τιτανικού».
Από τότε, έχουν αναπτυχθεί πολλές τεχνολογίες σάρωσης, με αρκετές να έχουν σαρώσει το πλοίο με μεγάλη ακρίβεια. Δυστυχώς, ο Τιτανικός δε μπορεί να ανασυρθεί, καθώς η προχωρημένη φθορά του δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να παρακολουθούμε την αργή φθορά του, μέχρι να χαθεί για πάντα.
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.