Σύμφωνα με μια νέα ανάλυση που συγκρίνει το Λονδίνο, το Μιλάνο και τη Βαρκελώνη αναφέρει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία μειώνουν τη σκόνη από τα φρένα κατά περίπου 83% χάρη στο regenerative σύστημα φρεναρίσματος, ενώ παράλληλα εξαλείφουν εντελώς τις εκπομπές καυσαερίων.
Παράλληλα όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τείνουν επίσης να είναι βαρύτερα, επομένως μπορούν να αυξήσουν τα μικροσκοπικά σωματίδια από τα ελαστικά, ακόμη και όταν μειώνεται η σκόνη φρένων. Ο Benedetto Giechaskiel, PhD, από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ( JRC ), έχει ηγηθεί εργασίας με αξιολόγηση από ομοτίμους σχετικά με το πώς τα τακάκια, οι δίσκοι, τα φίλτρα και το σύστημα αναγεννητικής πέδησης διαμορφώνουν αυτά τα σωματίδια που δεν προέρχονται από την εξάτμιση. Οι μετρήσεις του βοηθούν στη μετατροπή των εργαστηριακών ευρημάτων σε αυτό που πραγματικά αναπνέουν οι επιβάτες.
Μια σημαντική έκθεση του ΟΟΣΑ περιγράφει λεπτομερώς πώς τα πρότυπα πέδησης, το βάρος του οχήματος και οι επιφάνειες του οδοστρώματος ωθούν αυτά τα σωματίδια στον αέρα και στους δρόμους. Η περίπτωση του Λονδίνου ξεχωρίζει επειδή οι συχνές διασταυρώσεις και τα φανάρια μεγεθύνουν το φρενάρισμα. Τα συστήματα μετάδοσης κίνησης των ηλεκτρικών οχημάτων ανακτούν την ταχύτητα ως ηλεκτρισμό, επομένως τα φρένα τριβής λειτουργούν λιγότερο, κόβοντας τη σκόνη που διαφορετικά θα μεταφερόταν στον αέρα κοντά σε διαβάσεις πεζών και στάσεις λεωφορείων. Αντιθέτως, μόνο ένα μικρό κλάσμα της φθοράς των ελαστικών μετατρέπεται σε αερομεταφερόμενα PM10, με μια ολοκληρωμένη ανασκόπηση να εκτιμά περίπου το ένα τοις εκατό.
Αυτή η διαφορά έχει σημασία για την έκθεση κατά την ώρα αιχμής. Λιγότερα συμβάντα πέδησης τριβής στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημαίνουν επομένως λιγότερα σωματίδια που είναι πιο πιθανό να εισέλθουν στους πνεύμονες, παρόλο που τα βαρύτερα βάρη από το έδαφος εξακολουθούν να ωθούν προς τα πάνω τη φθορά των ελαστικών. Για πρώτη φορά, τα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης ρυθμίζουν τις εκπομπές σωματιδίων πέδησης, ξεκινώντας από τα ελαφρά οχήματα που έχουν λάβει έγκριση τύπου από τα τέλη του 2026, με τις απαιτήσεις φθοράς των ελαστικών να ισχύουν για τα ελαστικά των επιβατικών αυτοκινήτων από το 2028 και αργότερα για άλλες κατηγορίες.
Τι συμβαίνει με τους κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς και την εφορία – Τι πρέπει να προσέξετε
Περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα σημαίνουν λιγότερες εκπομπές καυσαερίων στο επίπεδο του δρόμου και πολύ λιγότερη σκόνη από τα φρένα όπου οι άνθρωποι κινούνται. Η ομαλότερη ροή της κυκλοφορίας, τα μέτρια όρια ταχύτητας και οι πιο ήπιοι τρόποι οδήγησης μειώνουν τη φθορά των φρένων και των ελαστικών για κάθε όχημα, ενώ η ηλεκτροκίνηση εξαλείφει τη ρύπανση από την εξάτμιση και περιορίζει τα σωματίδια εκτός των καυσαερίων όπου επηρεάζουν περισσότερο την υγεία.
Η μελέτη δημοσιεύεται στο Atmosphere.
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.