Σε μια πρόσφατη ομιλία του στις Βρυξέλλες στα πλαίσια της International Data Privacy Day, ο CEO της Apple Tim Cook, επιτέθηκε άγρια στο Facebook και ειδικότερα στον Mark Zuckerberg. Η ομιλία του Cook, φαίνεται να αποτελεί μια ευθεία απάντηση στην πρόσφατη επίθεση του Facebook απέναντι στην Apple, κατά την οποία το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης με ολόκληρες σελίδες διαφήμισης σε εφημερίδες, επιτίθονταν στις πρόσφατες αλλαγές της Apple όσον αφορά την ιδιωτικότητα. Αλλά το πιο έκπληκτο είναι η απευθείας επίθεση του Cook στο Facebook, χωρίς καν να κατονομάζει την εταιρεία.
Η τεχνολογία δεν απαιτεί ατέλειωτες ποσότητες προσωπικών δεδομένων που συνδυάζονται από εκατοντάδες websites και εφαρμογές για να επιτύχει. Η διαφήμιση υπήρχε και έκανε σημαντικές προόδους για δεκαετίες, χωρίς κάτι τέτοιο και είμαστε εδώ που είμαστε σήμερα γιατί ο δρόμος της ελάχιστης αντίστασης είναι σπάνια ο δρόμος της σοφίας. Αν μια επιχείρηση βασίζεται στη παραπλάνηση των χρηστών και στην εκμετάλλευση των δεδομένων, σε επιλογές που δεν είναι καθόλου επιλογές, τότε δεν αξίζει τον έπαινό μας.
Σε μια εποχή της αχαλίνωτης παραπληροφόρησης και των θεωριών συνωμοσίας που βοηθιούνται σημαντικά από αλγόριθμους, δεν μπορούμε πλέον να κλείνουμε τα μάτια σε μια θεωρία της τεχνολογίας που λέει ότι το engagement (εννοεί την αλληλεπίδραση) είναι καλό, και όσο το δυνατόν περισσότερο, τόσο καλύτερο, και όλα αυτά με στόχο τη συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων δεδομένων.
Πάρα πολλοί εξακολουθούν να θέτουν την ερώτηση «Κατά πόσο μπορούμε να ξεφύγουμε;» όταν καλύτερα, πρέπει να ρωτούν «Ποιες είναι οι συνέπειες;» Ποιες είναι οι συνέπειες της προτεραιότητας που δίνεται στις θεωρίας συνομωσίας και της βίαιης υποκίνησης απλώς λόγω των υψηλών ποσοστών egnagement (αλληλεπίδραση εννοεί που βοηθάει τη διαφήμιση);
Ποιες είναι οι συνέπειες της όχι μόνο ανοχής αλλά και ανταμοιβής του περιεχομένου που υπονομεύει την εμπιστοσύνη του κοινού στους εμβολιασμούς που σώζουν ζωές; Ποιες είναι οι συνέπειες του να βλέπουμε χιλιάδες χρήστες να συμμετέχουν σε εξτρεμιστικές ομάδες και στη συνέχεια να διαιωνίζουν έναν αλγόριθμο που προτείνει ακόμη περισσότερα; Είναι καιρός να σταματήσουμε να προσποιούμαστε ότι αυτή η προσέγγιση δεν έχει κόστος.
Όπως όλοι καταλάβατε η διαμάχη μεταξύ Apple και Facebook είναι σε πλήρη εξέλιξη και ο λόγος βρίσκεται εν μέρει και στον εντελώς αντίθετο χαρακτήρα των δυο εταιρειών. Η Apple αποτελεί ένα lifestyle brand. Και μέρος αυτού του lifestyle είναι να πουλήσει στους χρήστες το γεγονός ότι σέβεται την ασφάλειά τους. Το Facebook από την άλλη μεριά αποτελεί ένα data bussiness. Όσο πιο πολλά δεδομένα συλλέξει για τους χρήστες, τόσο καλύτερα θα μπορέσει να πουλήσει στοχευμένες διαφημίσεις. Αλλά η συλλογή και η πώληση όλων των δεδομένων αυτών, έρχεται με κάποιο σημαντικό κόστος όπως σημειώνει ο Cook. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι δεν είσαι πλέον ο καταναλωτής, είσαι το προϊόν.
Ο Cook επίσης υπογράμμισε τις διαφορές στη φιλοσοφία της Apple και του Facebook. Πιστεύουμε ότι η ηθική τεχνολογία, είναι η τεχνολογία που δουλεύει για εσένα. Είναι η τεχνολογία που σε βοηθά να κοιμάσαι, σου λέει να κάνεις ένα διάλλειμα, όχι μια τεχνολογία που περιμένει το επόμενο refresh για ακόμη μια φορά. (εννοεί την ανανέωση σελίδας).
Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται ότι η Apple και το Facebook βρίσκονται σε αποκλίνουσες διαδρομές. Στην πραγματικότητα, όμως, βρίσκονται σε μετωπική σύγκρουση. Και όταν μια ασταμάτητη δύναμη χτυπά ένα αμετακίνητο αντικείμενο, τότε έχουμε θύματα.
Από αυτή την ομιλία του Cook μπορούμε να εξάγουμε ορισμένα πολύ σημαντικά συμπεράσματα. Όπως σημειώνει ο ίδιος η διαφήμιση σημείωσε σημαντικά άλματα για δεκαετίες χωρίς τη χρήση δεδομένων που συλλέχθηκαν με λιγότερο διαφανείς τρόπους. Και καθώς προσφέρονται στους χρήστες περισσότερες επιλογές όσον αφορά το πως οι εφαρμογές και οι ιστοσελίδες παρακολουθούν τα δεδομένα τους, οι ειδικοί θεωρούν ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα επιλέξουν να εξαιρεθούν από το tracking της δραστηριότητάς τους.
Αν είσαι διαφημιστής θα πρέπει να προσαρμοστείς ή θα πεθάνεις. Αλλά υπάρχει ένα μεγαλύτερο μάθημα. Είναι η σωστή ώρα να αναρωτηθείς ποια φιλοσοφία θέλεις να ακολουθήσεις. Να έχεις μια επιχείρηση που υπηρετεί τους καταναλωτές ή να εκμεταλλευθείς τους καταναλωτές, όλους εμάς δηλαδή για να εξυπηρετήσεις την επιχείρησή σου. Γιατί στο τέλος, μόνο μια από αυτές τις φιλοσοφίες είναι βιώσιμη μακροπρόθεσμα. Η άλλη θα σε κάνει να καταστραφείς. Και αν και η μακροπρόθεσμη λύση μπορεί να αποδειχθεί ότι έχει περισσότερες προκλήσεις, θυμήσου:
Το μονοπάτι της λιγότερης αντίστασης σπάνια είναι το μονοπάτι της σοφίας.
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.