To No Man’s Sky αποτελεί ένα από τα πιο πολυδιαφημιζόμενα παιχνίδια των τελευταίων χρόνων έχοντας εισέλθει στο ξέφρενο hype train από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε το 2013. Οι φήμες πολλές, οι αναβολές ακόμα περισσότερες και τα δεδομένα ελάχιστα σχετικά με το γνήσιο gameplay του παιχνιδιού. Το No Man’s Sky κατάφερε να διχάσει πολλούς συμπεριλαμβανομένου και του συγγραφέα αυτού του review, παρόλα αυτά καταφέραμε να ανασύρουμε το μαύρο κουτί του διαστημόπλοιου της Hello Games το οποίο θέλησε να πετάξει πολύ κοντά στον ήλιο και παραλίγο να καεί…
Χρειαστήκαμε αρκετές ημέρες για να τελειώσουμε το παιχνίδι, καθώς η απεραντοσύνη που προσφέρει δεν αφήνει τον χρήστη, καλώς ή κακώς, να το τερματίσει τελείως (πράγμα αδύνατο εκτός και αν έχεις χρόνια στη διάθεσή σου για αυτόν τον σκοπό). Με την εμπειρία λοιπόν που προσκομίσαμε ας ανακαλύψουμε μαζί το No Man’s Sky και τα μυστικά που κρύβει μέσα του μέσα από το αναλυτικό review που σας ετοιμάσαμε!
Ημέρα 1η – Αναζητώντας το νόημα της ύπαρξης μας.
Η Ιστορία του No Man’s Sky είναι αρκετά απλή, δεδομένου ότι αποτελεί ένα παιχνίδι Επιβίωσης/Εξερεύνησης. Αντιπροσωπεύουμε έναν επιστήμονα ο οποίος έχει προσαράξει σε ένα ερημωμένο πλανήτη (Έναν από τους 18 πεντάκις εκατομμύρια που έχουν δημιουργηθεί χάρη στον ειδικό αλγόριθμο που δημιούργησε η Hello Games) και προσπαθεί να φτιάξει το χαλασμένο διαστημόπλοιό του αναζητώντας στην επιφάνεια και στο υπέδαφος του πλανήτη τα κατάλληλα υλικά για να το πετύχει. Στην αρχή έμεινα έκθαμβος από την απεραντοσύνη του πλανήτη και το πόσο μόνος ήμουν σε εκείνον τον έρημο(;) κόσμο, με τα φανταχτερά σουρεαλιστικά χρώματα και την παράξενη χλωρίδα. Θα μπορείτε να επικεντρωθείτε στην ανεύρεση, στην ταξινόμηση και στην ονοματολογία όλων των ζώων, φυτών και άβιων όντων, αλλά και των πλανητών που θα βρείτε. Αυτή όμως η διαδικασία μπορεί να σας κουράσει, εκτός και αν σκέφτεστε να βαφτίσετε με χιούμορ κάθε πράγμα που θα βρεθεί μπροστά σας όπως έκανα και εγώ άλλωστε! Με κάθε νέα ανακάλυψη στον server κερδίζετε units τα οποία αποτελούν το νόμισμα του παιχνιδιού. Για παράδειγμα, δοκίμασα να ονομάσω κάποια ορυκτά με το όνομα LAZARIDIUS, τα ανέβασα στο server και συνέχισα το ψάξιμο για τα κομμάτια που με ενδιέφεραν. Μετά από αρκετές ώρες αναζήτησης βρήκα όλα όσα χρειάστηκα και συνέχισα το αναπάντεχο ταξίδι μου σε άλλους ανεξερεύνητους πλανήτες.
Εκτός από την ανακάλυψη άβιων και έμβιων όντων, μια πιο ενδιαφέρουσα πλοκή είναι η έρευνα πάνω στις διάφορες εξωγήινες ράτσες που θα συναντήσετε κατά την διάρκεια του ταξιδιού σας. Κάθε ράτσα μιλάει και μια διαφορετική γλώσσα, την οποία θα αρχίσετε να αποκρυπτογραφείτε και να καταλαβαίνετε μέσω μονόλιθων και Λίθων της Γνώσης που υπάρχουν σε διάφορους πλανήτες ή λαμβάνοντας βοήθεια από τους ίδιους αν είναι καλοί… Με την πάροδο του χρόνου και με βάση τις επιλογές σας (απαντώντας σε διάφορες ερωτήσεις λογικής) θα μάθετε ακόμα πιο πολλά για τον πολιτισμό τους και κάθε νέα ανακάλυψη θα σας βοηθήσει να καταλάβετε (τουλάχιστον επιφανειακά) το γενικό πλάνο και σκοπό του σύμπαντος. Επιπρόσθετη οδός αποτελεί το “μονοπάτι” των μυστηριωδών Atlas Pass.
Αν βέβαια δεν θέλετε να μπλέκεστε με εξωγήινους και άλλες οντότητες, μπορείτε να διασχίσετε μόνοι σας τους γαλαξίες και να φτάσετε στον κύριο στόχο του game που αποτελεί το ΚΕΝΤΡΟ του σύμπαντος. Όπως έχετε καταλάβει, το παιχνίδι με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο σας ωθεί, χωρίς να σας το λέει, στο κέντρο του σύμπαντος καθώς ο πρώτος πλανήτης στον οποίο ξεκινάτε είναι στην άκρη αυτού του πλούσιου κόσμου. Στόχος λοιπόν είναι το ΚΕΝΤΡΟ και ο δρόμος για να φτάσετε εκεί εξαρτάται από εσάς. Το τι βρίσκεται εκεί είναι ένα μυστικό που εσείς πρέπει να ανακαλύψετε, αλλά θα σας πούμε μόνο ότι το No Man’s Sky κρύβει αρκετά μυστικά.
Πρέπει να σας επισημάνουμε ότι στο No Man’s Sky δεν αντιπροσωπεύετε κάποιον ήρωα που πρέπει να σώσει το σύμπαν από κάποια απειλή, δεν υπάρχουν αποστολές για να ολοκληρώσετε, ούτε side quests και το παιχνίδι δεν τερματίζεται όταν ολοκληρώσετε κάθε διαθέσιμο μονοπάτι. Δεν είστε ένας ήρωας, αλλά ένας ταξιδιώτης-επιστήμονας ή καλύτερα ένας διαγαλαξιακός Κολόμβος!
Συμπερασματικά, ύστερα από πολλές ώρες αναζήτησης και ακόμα περισσότερες ώρες Mining, διαλέγοντας πολλαπλά “μονοπάτια” που σε οδηγούν εκεί, η ιστορία του παιχνιδιού είναι αρκετά απλή με ένα “τελος” που σε βάζει σε σκέψεις. Το μόνο μου μετράει είναι οι εμπειρίες που κερδίζεις κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού και ένα πράγμα μου δίδαξε το No Man’s Sky:
Σημασία δεν έχει ο προορισμός, αλλά το ίδιο το ταξίδι.
Ημέρα 2η – Η μηχανή δουλεύει… αλλά όχι τέλεια!
Για ένα indie game το οποίο το δυνατό του σημείο δεν είναι τα φαντασμαγορικά γραφικά, θα περίμενε κανείς ότι το gameplay του θα είναι αρκετά καλό. Θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ξανά ότι η φύση του No Man’s Sky είναι Επιβίωσης/Εξερεύνησης (survival/exploration game) και δεν θα έπρεπε να περιμένουμε πολλή δράση και διαγαλαξιακές μάχες τύπου Star Wars. Ένα από τα πλεονεκτήματα του No Man’s Sky είναι ότι λαμβάνει στοιχεία από πολλά είδη παιχνιδιών, αλλά κάθε φορά περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα. Η επιλογή των developers να διατηρήσουν την απλότητα στους χειρισμούς του διαστημόπλοιου και των όπλων φάνηκε αρκετά κατά την διάρκεια του ταξιδιού μας.
Από τα πρώτα μας βήματα, ο χρήστης διδάσκεται την σημασία της συλλογής και της οικονομίας των πόρων. Κάθε γαλαξίας και κάθε πλανήτης προσφέρει διαφορετικές ύλες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε για επαναφόρτιση είτε για αναβάθμιση του εξοπλισμού σας. Μερικές ύλες είναι αρκετά κοινές σε όλους τους πλανήτες, καθώς χρησιμεύουν ως καύσιμα ή ως ενέργεια για την στολή σας, ενώ αντίθετα άλλα (που χρησιμεύουν για την δημιουργία συγκεκριμένου εξοπλισμού) είναι αρκετά σπάνια και θα χρειαστείτε αρκετές ώρες αναζήτησης. Όλα αυτά χωρίζονται έξυπνα στο menu σε 3 κατηγορίες. Στην πρώτη έχουμε το inventory της στολής που περιέχει συστήματα επιβίωσης σε δύσκολες συνθήκες, στη δεύτερη έχουμε το inventory του διαστημόπλοιου με όλες τις δυνατότητές της, ενώ η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει slots για τα υλικά που μαζεύετε.
Όσων αφορά τα gadgets, έχουμε στη διάθεσή μας ένα πολυμηχάνημα το οποίο λειτουργεί ως συλλέκτης υλικών μέσω του laser που εκτοξεύει αλλά και ως όπλο που θα σας προστατέψει από μικρά ρομποτάκια και νευριασμένα ζώα. Το πολυμηχάνημα περιέχει και αυτό slots μέσα από τα οποία θα μπορούμε να προσθέσουμε διάφορες ιδιότητες. Μην περιμένετε και εδώ shooting επιπέδου COD καθώς είναι όσο πιο απλουστευμένο γίνεται και το Ιδιο ισχύει και για τις διαστημικές μάχες.
Κατά την διάρκεια της εξερεύνησης μας βρήκαμε διάφορα εγκαταλελειμμένα διαστημόπλοια τα οποία προσπαθήσαμε να φτιάξουμε, αλλά λόγω έλλειψης πόρων καταλήξαμε να αγοράσουμε ένα (δίνοντας ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό) σε έναν εξωγήινο σε ένα διαστημικό κέντρο που προσαράξαμε. Μεταξύ τους τα διαστημόπλοια δεν διέφεραν και πολύ σε εμφάνιση και το μόνο διαφορετικό που πρόσφεραν, αν τα συγκρίναμε, ήταν η αντοχή και η δύναμη πυρός. Όσον αφορά τις διαγαλαξιακές μάχες με τους πειρατές σίγουρα δεν περιμέναμε πολλά και όντως αποδείχτηκαν arcade μάχες στόχευσης καθώς η γενικότερη αίσθηση της οδήγησης δεν είναι και η καλύτερη ειδικά αν θέλει κανείς να ξεφύγει ή να κυνηγήσει τους διαστημικούς εχθρούς του.
Ένα εύλογο ερώτημα που δημιουργείται καθώς παίζουμε το παιχνίδι είναι αν αξίζει να σπαταλάμε χρόνο και χρήμα στην αλλαγή και αναβάθμιση του εξοπλισμού μας. Η απάντηση είναι και ναι και όχι. Εκτός από τις αναγκαστικές αναβαθμίσεις και βελτιώσεις που θα χρειαστείτε να κάνετε στην αρχή για να πετάξετε, όλα όσα χρειάζεστε για να φτάσετε στο κέντρο του σύμπαντος είναι ήδη στα χέρια σας. Μόνο αν θέλετε να ανοίξετε συγκεκριμένες αίθουσες θα χρειαστείτε κάποια atlas pass, τα οποία θα μπορείτε να φτιάξετε μετά από αρκετές ώρες παιχνιδιού. Οι νέες και αναβαθμισμένες τεχνολογίες αυξάνουν την επιβίωση, την αντοχή σας και σας επιτρέπουν πιο μεγάλα ταξίδια, αλλά δεν εμποδίζουν την περιήγησή σας σε αυτόν το ανοικτό κόσμο. Το μόνο που προσφέρουν οι developers είναι ευκαιρίες, καθώς ο καθένας μας θα έχει την δυνατότητα να χαράξει την δική του διαδρομή με βάση τις επιλογές που έκανε.
Ημέρα 3η – Ένα πολύχρωμο σύμπαν.
Κατά την διάρκεια του διαστημικού μας ταξιδιού συναντήσαμε μια ποικιλία αντικειμένων που παρόμοια δεν έχετε ξαναδεί σε παιχνίδι. Όπως έχετε καταλάβει, το No Man’s Sky αποτέλεσε ένα τεράστιο πρότζεκτ για την Hello Games, και η απεραντοσύνη του αποδίδεται στον αλγόριθμο που δημιούργησαν οι ίδιοι. Με λίγα λόγια, οι άνθρωποι του μικρού αυτού studio έφτιαξαν μια συλλογή από πλούσια χαρακτηριστικά τα οποία ο αλγόριθμος τα χρησιμοποιεί για να πλάσει όλα όσα βλέπουμε στο παιχνίδι, από τα παράξενα ζώα μέχρι και τους πιο αφιλόξενους πλανήτες. Εδώ όμως έρχεται το κυρίως πρόβλημα: Ποσότητα εναντίον ποιότητα. Συγκεκριμένα, κατά την περιήγησή μας βρήκαμε πλανήτες (με σωστή μορφολογία εδάφους και ένα σωστό οικοσύστημα) αλλά και ενδιαφέροντα, παράξενα ζώα (από τα οποία μερικά ήταν φρικιαστικά), τα οποία εναρμονίζονταν αρκετά καλά με το περιβάλλον τους.
Αντίθετα παρατηρήσαμε ορισμένες φορές την επαναχρησιμοποίηση των ίδιων assets – προτύπων για την δημιουργία οικοσυστημάτων και πλανητών. Ειδικά τα φυλάκια – outposts που βρίσκαμε ήταν ΟΛΌΙΔΙΑ με αυτά που προηγουμένως είχαμε επισκεφτεί. Είναι λογικό ότι σε ένα παιχνίδι δεν μπορούμε να έχουμε την ποικιλία της μητέρας φύσης, αλλά πρέπει να επισημάνουμε ότι το NMS δεν είναι τόσο ποικιλόμορφο, όσο το παρουσίαζαν.
Αν βάλουμε στην άκρη την επαναληψιμότητα των χαρακτηριστικών, το No Man’s Sky δίνει τη δυνατότητα στον ταξιδιώτη να ζήσει μια μοναδική εμπειρία εξερεύνησης, περιτριγυρίζοντας σε παράξενους και πολύχρωμους κόσμους. Όσον αφορά τα χρώματα που χρησιμοποιούνται στο παιχνίδι είναι αρκετά έντονα με υπερβολικό saturation, τα οποία μπορεί να ενοχλήσουν πολλούς. Προσωπικά, δεν με χάλασε και πολύ αυτή η ιδιότητα καθώς δίνει μια διαφοερική αίσθηση στη συνολική εμπειρία παιχνιδιού. Για παράδειγμα, το χρώμα του διαστήματος που στο δικό μας σύμπαν είναι κατάμαυρο, πολλές φορές είχε κίτρινες ή ροζ αποχρώσεις, ενώ τα νερά σε μερικούς πλανήτες δεν είχαν αρκετή ρεαλιστικότατα (το μοτίβο των κυμάτων επαναλαμβανόταν αρκετά). Παρόλα αυτά, στο NMS θα βρείτε σίγουρα φανταστικά, σουρεαλιστικά τοπία που θα σας κάνουν να αναρωτιέστε αν υπάρχουν στα αλήθεια σε παράλληλα σύμπαντα. Ποιός ξέρει;
Τα γραφικά του No Man’s Sky δεν εντυπωσιάζουν καθώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την μηχανή γραφικών που επέλεξε το studio και του αλγορίθμου που πλάθει τους ποικίλους κόσμους. Τα μειονεκτήματα αυτών επιλογών φάνηκαν αρκετά, με αποτέλεσμα στην PS4 έκδοση που δοκιμάσαμε τα αντικείμενα σε μακρινή απόσταση να εμφανίζονται πολύ αργά με ένα άσχημο pop-up εφέ και πολύ καθυστέρηση. Τα textures είναι μέτρια και μπορεί να κουράσουν τον χρήστη κατά την εξερεύνησή του, όπως και τα frame-drops, που ευτυχώς εμφανίζονται μόνο κατά την προσγείωση σε έναν πλανήτη. Όσον αφορά το ακουστικό κομμάτι του παιχνιδιού, οι άνθρωποι της Hello Games κάνανε μια πολύ καλή δουλειά όσον αφορά την απόδοση των ήχων της τεχνητής Φύσης που δημιουργήσανε. Ο ήχος της βροχής, το θρόισμα του ανέμου, ο θόρυβος των βημάτων στον έρημο πλανήτη και οι φωνές των άγριων ζώων που ζουν εκεί, δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα, ενώ το soundtrack του παιχνιδιού είναι ιδανικό για διαστημικές βόλτες ανάμεσα στους πλανήτες.
Ημέρα 4η – Here and Back Again?
Έχοντας περάσει ώρες αναζητώντας το πολυπόθητο κέντρο του σύμπαντος το ερώτημα που δημιουργείται είναι: ‘Άξιζε τον κόπο;
Η απάντηση στο ερώτημα είναι πέρα για πέρα υποκειμενική. Ο κίνδυνος της επαναληψιμότητας καραδοκεί πάντα και είναι καθαρά στα χέρια του χρήστη, αν αυτού του είδους παιχνίδια θα τον κρατήσουν προσκολλημένο σε αυτό. Η διάρκεια του No Man’s Sky κυμαίνεται από τις 27 ώρες (αν κατευθυνθείτε προς το κέντρο χωρίς πολύ εξερεύνηση) μέχρι και πάνω από 100, αν αρχίσετε να εξερευνάτε κάθε κόσμο που βρίσκετε. Αν ανήκετε στην κατηγορία των χρηστών που θέλουν μοναδικές ιστορίες και side quests για τους κρατήσουν σε εγρήγορση και δεδομένου ότι το παιχνίδι, προς το παρών, δεν έχει μια ουσιαστική multiplayer δυνατότητα, το No Man’s Sky δεν είναι παιχνίδι που κάνει για σας. Αντίθετα, αν αγαπάτε την εξερεύνηση και την ανακάλυψη νέων πλανητών και εξωγήινων μορφών ζωής και θέλετε ένα χαλαρωτικό παιχνίδι που θα σας ταξιδεύει, το NMS είναι αυτό που ψάχνετε! Για αυτούς που θέλουν να ζήσουν μια διαγαλαξιακή οδύσσεια προς το κέντρο του σύμπαντος, το παιχνίδι με όλα αυτά που μπορεί και έχει να δώσει, θα σας προσφέρει όχι 100 αλλά 1000 ώρες παιχνιδιού!
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.