Όπως σημειώνει η ιστοσελίδα theverge,com, αυτή τη στιγμή η συζήτηση είναι ανοικτή για το πόσο περιθώριο οι browsers πρέπει να αφήσουν για το adblocking, με τον Chrome και τον Firefox να έχουν καταλήξει να αποτελούν δυο μεγάλα αντίπαλα στρατόπεδα.
Η ρήξη φαίνεται να επικεντρώνεται σε ένα χαρακτηριστικό που αποκαλείται Web Request και χρησιμοποιείται σε adblockers, όντας απαραίτητο για το μπλοκάρισμα αυτών. Η Google ανέκαθεν, προβληματιζόταν για θέματα ασφαλείας όσον αφορά το Web Request και εργάστηκε προς την κατεύθυνση απόρριψής του από το πιο πρόσφατο extension standard που αποκαλείται Manifest V3.
Από την μεριά της όμως η Mozilla, ξεκαθαρίζει ότι ο Firefox θα διατηρήσει την υποστήριξη για το Web Request, αφήνοντας ουσιαστικά τον δρόμο ανοιχτό για το πιο εξειδικευμένο σύστημα adblocking του κόσμου. Η στρατηγική της Google πάνω στο θέμα, έχει επικριθεί έντονα, ωστόσο η εταιρεία δεν φαίνεται να πτοείται.
Κατανοώντας το Manifest V3
Οι αλλαγές στο Manifest V3 αποτελούν μέρος της διαδικασίας βελτίωσης του πρωτοκόλλου του Chrome, το οποίο καθορίζει τις άδειες, τις δυνατότητες και τους πόρους συστήματος που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα extenion.
Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ισχύ το Manifest V2, με το οποίο τα extensions του browser μπορούν να χρησιμοποιούν ένα API feature που αποκαλείται Web Request για να παρακολουθούν το traffic μεταξύ ενός browser και ενός website με σκοπό να παραμετροποιεί ή να μπλοκάρει requests σε συγκεκριμένα domains. Τα Adblocking extensions το χρησιμοποιούν για να μπλοκάρουν εισερχόμενο και εξερχόμενο traffic μεταξύ συγκεκριμένων domains και ενός browser του χρήστη. Το ίδιο ωστόσο χαρακτηριστικό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το χακάρισμα ευαίσθητων πληροφοριών, όπως κωδικοί ή για την εισαγωγή πρόσθετων διαφημίσεων. Κάτι το οποίο η Google θέλει να αλλάξει με το Manifest V3.
Υπό το νέο specification που προωθεί η Google, το Web Request API έχει αφαιρεθεί και αντικατασταθεί με ένα API που αποκαλείται Declarative Net Request. Αντί, δηλαδή να παρακολουθεί όλα τα δεδομένα σε ένα request, το νέο API, εξαναγκάζει τους δημιουργούς extensions εκ των προτέρων να έχουν rules τα οποία θα ρυθμίζουν πως θα διαχειρίζονται συγκεκριμένο traffic, με το πεδίο ενεργειών να είναι πολύ πιο περιορισμένο. Για ορισμένα extensions, σαν το Adblock Plus κάτι τέτοιο δεν είναι πρόβλημα. Άλλα, όμως επηρεάζονται σημαντικά. Να σημειωθεί, εδώ, ότι η Google έχει οικονομική συνεργασία με το Adblock Plus.
Η Google παρουσίασε τις εν λόγω αλλαγές, ως μια αλλαγή με σαφή πλεονεκτήματα για την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα του χρήστη, αλλά οι επικριτές, το χαρακτηρίζουν ως μια προσπάθεια περιορισμού των επιδράσεων του adblocking σε μια εταιρεία η οποία ζει από τις διαφημίσεις.
Ο browser αποθηκεύει τα passwords σε απλή μορφή κειμένου – Έλεγξε τον δικό σου με αυτόν τον τρόπο
Από την άλλη μεριά, δημιουργοί δημοφιλών προγραμμάτων adblocking αναφέρουν ότι κάτι τέτοιο θα βλάψει σημαντικά τη δυνατότητα να μπλοκάρουν επαρκώς διαφημίσεις και να προστατέψουν την ιδιωτικότητα των χρηστών. Η Mozilla πάντως, ξεκαθάρισε με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο, ότι θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί το Web Request για λόγους συμβατότητας με τα διάφορα extensions, ωστόσο θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί το Manifest V3 πιστή στην υπόσχεσή της για προστασία της ιδιωτικότητας και ουσιαστικό μπλοκάρισμα διαφημίσεων.
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.