Γενικότερα επικρατεί η άποψη πως η ηλεκτροκίνηση είναι η πλέον οικολογική επιλογή και αυτό έχει λογική. Με το κλίμα του πλανήτη να είναι στα όρια της καταστροφής, η εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πρέπει να μειωθούν δραματικά και άμεσα. Για αυτό και η ηλεκτροκίνηση προωθείται σαν την βέλτιστη επιλογή για μετακίνηση, που μπορεί να ρίξει τις εκπομπές CO2. Μάλιστα, σύμφωνα με τα δεδομένα, οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 1/5 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, της Ε.Ε.
Αυτός είναι και ο λόγος που θέλει η E.Ε. να περάσει σε πλήρη ηλεκτροκίνηση, έχοντας στόχο τις μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2035. Όμως πόσο ισχύει πως η ηλεκτροκίνηση είναι η βέλτιστη επιλογή; Προσφέρει χαμηλότερους ρίπους από τα οχήματα εσωτερικής καύσης και τα υβριδικά, που πλέον έχουν αρχίσει να κυνηγούν στην Ε.Ε.;
Τα παιδιά του News 24/7 αποφάσισαν να ρωτήσουν το chatbot τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύσσει ο Elon Musk, CEO της Tesla, για να πάρουν μια απάντηση που δεν περίμεναν. Η ερώτηση έγινε στον Grok, που υπάρχει στο X. Ρώτησαν λοιπόν, να συγκρίνει τις εκπομπές CO2 ανάμεσα σε ένα Tesla Model Y, ένα υβριδικό, ένα βενζινοκίνητο, ένα πετρελαιοκίνητο, ένα αυτοκίνητο με αέριο και ένα με υγραέριο.
Διευκρινίζεται πως οι εκτιμήσεις που ακολουθούν αφορούν τη μέση απόδοση, τα πρότυπα οδήγησης και τις πηγές ενέργειας, με τους ακριβείς αριθμούς να διαφέρουν ανάλογα με την τεχνολογία των μπαταριών και των οχημάτων, τη συντήρηση, τις συνήθειες οδήγησης και το πόσο παλιό είναι το αυτοκίνητο.
Τα αποτελέσματα όμως, αν και από το chatbot του CEO της Tesla, δεν τα περιμέναμε σε καμία περίπτωση και είναι τα εξής:
- Υβριδικό: 20.000–25.000 kg Co2.
- Tesla Model Y: 22.000–27.000 kg Cο2.
- Φυσικό αέριο: 21.000–29.000 kg Co2e.
- Υγρό αέριο: 21.000–26.000 kg Co2
- Βενζινοκίνητο: 27.000–35.000 kg Cο2.
Βλέπουμε λοιπόν πως τα υβριδικά, τουλάχιστον σύμφωνα με την AI του Musk, είναι τα φιλικότερα στο περιβάλλον, ενώ και τα οχήματα με φυσικό αέριο και υγρό αέριο είναι τρομερά κοντά με τα ηλεκτροκίνητα. Όμως θα πρέπει να διευκρινίσουμε και ορισμένα πράγματα.
Το Tesla Model Y που ήταν στην σύγκριση, έχει τις χαμηλότερες εκπομπές, όταν φορτίζεται από μια πηγή που βασίζεται σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας. Σε περιοχές που το ρεύμα προέρχεται από καύση γαιανθράκων, οι έμμεσες εκπομπές εκτοξεύονται.
Τα υβριδικά και τα LPG, είναι τα πιο αποδοτικά μεταξύ των οχημάτων που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα, όμως δεν υπολογίζεται η εξόρυξη και η διύλιση στις εκπομπές.
Τα οχήματα βενζίνης και πετρελαίου, προφανώς έχουν τις μεγαλύτερες εκπομπές, λόγω της χαμηλότερης απόδοσης καυσίμου και της υψηλής περιεκτικότητας του καυσίμου σε άνθρακα.
Τέλος, τα αυτοκίνητα με φυσικό αέριο, μπορεί να εκπέμπουν λιγότερο CO2 από αυτά με βενζίνη, όμως είναι λιγότερο αποδοτικά από τα υβριδικά και τα οχήματα υγραερίου.
Γιατί τα υβριδικά κερδίζουν σε εκπομπές ρίπων;
Οι εκπομπές αρχίζουν από την κατασκευή του κάθε οχήματος. Τα ηλεκτρικά έχουν μπαταρία, τα υβριδικά πρόσθετη μπαταρία και όλα τα άλλα τα υλικά που χρησιμοποιούνται για ό,τι υπάρχει στο όχημα, πχ τα chips και την δημιουργία τους. Οι δοκιμές συνεχίζονται με τη λειτουργία του οχήματος (στα ηλεκτροκίνητα είναι η φόρτιση και πιο συγκεκριμένα, την ένταση του άνθρακα του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και σε όλους τους άλλους τύπους ο Co2 που εκπέμπεται κατά τη χρήση -ανά χιλιόμετρο) και ολοκληρώνονται με την ανακύκλωση.
Στο θέμα της ανακύκλωσης της μπαταρίας του Tesla Model Y εκπέμπονται περίπου 100 με 150 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Αυτή των υβριδικών είναι μεν, παρόμοια, αλλά σε μικρότερη κλίμακα αφού η μπαταρία είναι μικρότερη, συγκριτικά με τα EV.
Αμφότερα ωστόσο, έχουν ένα επιπλέον βήμα ανακύκλωσης που ακόμα δεν ακολουθεί ένα πρότυπο. Εκτιμάται πως η ανάκτηση υλικών μπορεί να ‘σώσει’ 1 με 2 τόνους Co2 ανά μπαταρία, συγκριτικά με την παραγωγή μιας από το μηδέν.
Όλοι οι άλλοι τύποι αυτοκινήτων δεν έχουν μπαταρία, μεν αλλά η χρήση ενέργειας για την αποσυναρμολόγηση, την τήξη και την διύλιση της ανακύκλωσης των μετάλλων (χάλυβας, αλουμίνιο, χαλκός), των πλαστικών και των καουτσούκ μπορεί να εκπέμψει 100 με 200 κιλά Co2, ανά όχημα. Υπάρχουν όμως, καθιερωμένες διαδικασίες που είναι λιγότερο ενεργοβόρες από την ανακύκλωση μπαταριών.
Οι μπαταρίες όμως, στην παρούσα φάση, χάνουν αρκετά από την κατασκευή τους, λόγω των ρύπων από την εξόρυξη και την επεξεργασία των πρώτων υλών, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νικέλιο. Η σύνθεση της μπαταρίας επηρεάζει πόσο μολύνεται το περιβάλλον κατά την κατασκευή.
Το Massachusetts Institute of Technology (εν συντομία ΜΙΤ) εξηγεί ότι «οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι μια δημοφιλής πηγή ενέργειας για καθαρές τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, λόγω της ποσότητας ενέργειας που μπορούν να αποθηκεύσουν σε μικρό χώρο, των δυνατοτήτων φόρτισης και της ικανότητας να παραμένουν αποτελεσματικές μετά από εκατοντάδες ή και χιλιάδες κύκλους φόρτισης.
Όμως, η δημιουργία μπαταριών για οχήματα, με την εξόρυξη και την επεξεργασία των πρώτων υλών, έχουν σημαντικές εκπομπές CO2. Συγκεκριμένα η κατασκευή ενός ηλεκτρικού οχήματος, συμπεριλαμβανομένης της μπαταρίας, μπορεί να παράγει από 3 μέχρι 15 τόνους CO2, ανά όχημα. Μεγάλο μέρος αυτού, προέρχεται από την παραγωγή μπαταριών. Για μια τυπική μπαταρία EV, 70 με 80kWh, εκπέμπονται 4-16 τόνοι ισοδύναμου CO2.
Η διαφορά της ηλεκτροκίνησης είναι πως δεν υπάρχει εξάτμιση, ώστε να εκπέμπει άμεσα στο περιβάλλον διοξείδιο του άνθρακα, όπως τα άλλα οχήματα. Για να έχουμε μια εικόνα, ένα βενζινοκίνητο εκπέμπει περίπου 400-500γρ CO2, ανά χιλιόμετρο που διανύει, ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης και το όχημα.
Κατά τη φόρτιση των μπαταριών των EV εκπέμπονται ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα, ανάλογα με το βαρύ άνθρακα του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται. Στα θετικά είναι πως τα δίκτυα αυτά γίνονται ολοένα και πιο ‘καθαρά’.
Σε βάθος πενταετίας ή 60.000 χιλιομέτρων, η κατασκευή μπαταρίας και η φόρτιση δίνουν από 22 έως 27 τόνους Co2. Τα υβριδικά ‘έχουν από 20 έως 25 τόνους.
Carlinkit 5.0 (2Air) Review: Κάντε το Android Auto ασύρματο!
Σε 5 χρόνια ή 60.000 χιλιόμετρα χρήσης των άλλων τύπων, τα βενζινοκίνητα εκπέμπουν από 27 με 35 τόνους, αυτά που χρησιμοποιούν αέριο από 21 έως 29 τόνους και όσα χρησιμοποιούν υγραέριο από 21 έως 26 τόνους.
Εδώ να πούμε πως οι εταιρίες αρχίζουν να δοκιμάζουν οχήματα που καίνε υδρογόνο σαν καύσιμο, που είναι τρομερά πιο φιλικό για το περιβάλλον. Όμως, στην παρούσα φάση η τεχνολογία είναι τρομερά ακριβή για να κατασκευαστεί, ενώ δεν έχει οριστικοποιηθεί η διαδικασία κατασκευής τέτοιων κινητήρων. Παράλληλα, υπάρχουν και άλλα προβλήματα, καθώς το ρεζερβουάρ πρέπει να είναι πολύ μεγάλο για να χωρέσει σε ένα αυτοκίνητο πόλης. Την ίδια στιγμή, το υδρογόνο είναι σε αέρια μορφή και πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος για να αποθηκεύεται και να μεταφέρεται με ασφάλεια.
Στην παρούσα φάση και με τους συγκεκριμένους τρόπους παραγωγής μπαταριών, τα υβριδικά οχήματα φαίνεται να είναι πιο ευγενικά με το περιβάλλον, σε σχέση με την ηλεκεκτροκίνηση. Όμως, η E.E. θέλει να αποσύρει τα κίνητρα για την αγορά ενός υβριδικού, με τη δικαιολογία πως οι κάτοχοί τους δε φορτίζουν συνεχώς την μπαταρία. Αρχικά τα υβριδικά έχουν λειτουργία ανάκτησης ενέργειας όταν φρενάρουμε ή όταν τα βάζουμε σε συγκεκριμένη λειτουργία ανάκτησης.
Το βασικότερο όμως είναι πως τα κανείς δεν θα πάρει υβριδικό όχημα, πληρώνοντας αρκετά παραπάνω από την έκδοση του με μόνο βενζίνη, χωρίς να έχει σκοπό να το φορτίζει. Μάλιστα, το ίδιο το αυτοκίνητο θα είναι 200-250 κιλά πιο βαρύ και το να μένει αφόρτιστο, δεν βγάζει κανένα απολύτως νόημα.
Μπορείτε να δείτε τι θέλει να κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση στο λίγο παρακάτω:
Σφαλιάρα για τα plug-in υβριδικά! Σε ισχύ πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.