Κάπως έτσι θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε σε έναν τίτλο μια σειρά δημοσιευμάτων της Βρετανικής εφημερίδας TheGuardian με αφορμή ομαδικής μήνυσης από ιδιοκτήτες franchisees της εταιρείας. Μια ομάδα 62 από τους 150 ιδιοκτήτες franchise της Vodafone στη Βρετανία, μερικοί από τους οποίους έφθασαν στο σημείο να σκέφτονται μέχρι και την αυτοκτονία λόγω της μεγάλης πίεσης που τους ασκούσε η Vodafone και τα συνακόλουθα χρέη τους, τους οδήγησε να κινηθούν δικαστικά εναντίον της.
Η Vodafone αυτή τη στιγμή αποτιμάται στα 18 δισεκατομμύρια λίρες στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου και πρόσφατα έλαβε άδεια από τις ρυθμιστικές αρχές προκειμένου να προβεί στη συνένωση με την Three δημιουργώντας τον μεγαλύτερο πάροχο της Βρετανίας. Τα έγγραφα που κατατέθηκαν στη Δικαιοσύνη υποστηρίζουν ότι η Vodafone ενήργησε κακόπιστα, μειώνοντας μονομερώς τις αμοιβές των franchisees, επέβαλε τεράστια πρόστιμα συνολικού ύψους χιλιάδων λιρών για φαινομενικά ασήμαντα διοικητικά λάθη και στη συνέχεια έπεισε τους ιδιοκτήτες αυτών των καταστημάτων να πάρουν δάνεια και κρατικές επιχορηγήσεις για να μπορέσουν να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους ζωντανές.
Πολλοί από τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων ανέφεραν στην εφημερίδα ότι έχασαν τα σπίτια τους, οικονομίες μιας ζωής ενώ εμφανίζονται και χρεωμένοι με περισσότερες από £100,000. Ορισμένοι ιδιοκτήτες επισημαίνουν ότι οι regional managers της Vodafone, στην ουσία τα άτομα υπεύθυνα για ένα region στο οποίο η εταιρεία δραστηριοποιείται, τους είπε ότι είναι το δικό τους μόνο κατάστημα που αντιμετωπίζει δυσκολίες και πως θα έπρεπε να δουν τι φταίει και να το διορθώσουν αποποιούμενη οποιαδήποτε ευθύνη.
Ο Rikki Lear, ένας από τους ιδιοκτήτες που κινήθηκε νομικά κατά της Vodafone και ιδιοκτήτης τριών καταστημάτων στη Βρετανία αναφέρει χαρακτηριστικά στην εφημερίδα: Με έκαναν να μην θέλω να συνεχίσω να βρίσκομαι στη Γη. Το μόνο πράγμα που μου επέτρεπε να συνεχίσω ήταν η οικογένειά μου.
Όταν η εφημερίδα TheGuardian πλησίασε τη Vodafone για κάποιο σχόλιο η ίδια ανέφερε: Λυπούμαστε για οποιοδήποτε κατάστημα αντιμετώπισε κάποια δυσκολία. Αρνούμαστε ότι πλουτίσαμε άδικα και έχουμε διεξάγει πλήθος ερευνών για τους ισχυρισμούς κάτι που οδήγησε στο να κάνουμε πλήθος βελτιώσεων στο πρόγραμμα franchise partner.
Οι έρευνες του ομίλου όπως αναφέρει η εταιρεία, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ορισμένες ενέργειες μεταξύ της Vodafone και των συνεργατών franchise δεν τηρούσαν πάντοτε τα πρότυπα που αναμένουμε, ωστόσο δεν βρήκαμε αποδείξεις παραπτωμάτων. Πρόσθεσε μάλιστα ότι έχει επιστρέψει σχεδόν 5 εκατομμύρια λίρες σε αυτούς στα πλαίσια αναδρομικής επιστροφής προστίμων και clawbacks.
Ένα franchise είναι ένα είδος άδειας που επιτρέπει σε μια εταιρεία να πουλήσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία υπό την εμπορική ονομασία ενός άλλου brand. Ως μέρος της συμφωνίας ήταν η πληρωμή εκ μέρους της Vodafone προμηθειών στα καταστήματα ανάλογα με τα κινητά που πουλούσε, όπως και προμήθεια από τις ανανεώσεις καρτών των χρηστών που επισκέπτονταν τα καταστήματα.
Η Vodafone είχε λανσάρει το πρόγραμμα franchise το 2018 και προσέλκυσε πλήθος ενδιαφερομένων χάρη στην υπόσχεση απεριόριστων κερδών όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η σελίδα. Κατά μέσο όρο μπορούσαν να κερδίσουν μεταξύ 45.000 βρετανικές λύρες ως και 100.000 το χρόνο ανάλογα με τον αριθμό των καταστημάτων που θα αναλάμβαναν. Ωστόσο δεν υπήρχε ανώτερο επίπεδο στα κέρδη και ήταν κάτι που η Vodafone προσπαθούσε να το διατυμπανίζει με κάθε ευκαιρία. Οι προμήθειες είχαν ρυθμιστεί έτσι ώστε τα νέα franchisees να μπορούν να κερδίζουν βελτιώνοντας τις οικονομικές επιδόσεις των υπαρχόντων καταστημάτων που προηγουμένως διατηρούνταν από την ίδια την Vodafone.
Κάνε αυτή τη ρύθμιση για καλύτερο σήμα σε οποιοδήποτε smartphone
Οι ιδιοκτήτες αυτών που πλέον κινούνται δικαστικά εναντίον της μίλησαν με την εφημερίδα και ανέφεραν ότι στην αρχή τους εξασφάλιζαν μια πολύ άνετη ζωή και ήταν κερδοφόρα, ωστόσο όλα άλλαξαν όταν η Vodafone προέβη σε απίστευτες περικοπές στις προμήθειες λίγο μετά τα πρώτα lockdowns στη Βρετανία το 2020.
Με τις προμήθειες σφαγμένες, η πίεση της Vodafone αυξήθηκε ακόμη περισσότερο σε αυτά τα καταστήματα, με την επιβολή ιδιαίτερα μεγάλων διοικητικών προστίμων, τα οποία σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες στόχο είχαν μόνο να αυξάνουν τα έσοδα της ίδιας της Vodafone. Χαρακτηριστική η περίπτωση καταστήματος όπου για ένα λάθος που έκαναν και κόστισε στη Vodafone 8.70 λίρες, η Vodafone επέβαλλε διοικητικό πρόστιμο 10.000 βρετανικών λιρών στο κατάστημα και το οποίο καλούνταν να πληρώσει ο ιδιοκτήτης του καταστήματος.
Το ακόμη χειρότερο είναι ότι σύμφωνα με τις καταγγελίες ιδιοκτητών franchises, όταν ήρθαν οι γνωστές επιδοτήσεις του κράτους στη Βρετανία σε επιχειρήσεις λόγω lockdowns της πανδημίας, η Vodafone προέβη σε ακόμη μεγαλύτερη μείωση των προμηθειών των franshises που έλαβαν επιδοτήσεις, ουσιαστικά πετυχαίνοντας να χρηματοδοτηθεί με επιδοτήσεις του κράτους που δίνονταν με χρήματα φορολογουμένων.
Μπορείτε να διαβάσετε ορισμένες από τις συγκλονιστικές ιστορίες ανθρώπων στην εφημερίδα Theguardian: They left me in ruin: Vodafone store operators tell of the impact of commission cuts
Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.