Το μέλος Korakios του insomnia.gr έδωσε την άδειά του για τη δημοσίευση ενός πολύ χρήσιμου θέματος με οδηγίες και excel για σύγκριση προγραμμάτων. Βασικά έχει δημιουργήσει έναν μικρό θησαυρό, χωρίς κανένα όφελος για τον ίδιο. Το post του βρίσκεται εδώ και δημοσιεύεται αυτούσιο παρακάτω. Τον ευχαριστούμε θερμά δημόσια τόσο για την προσφορά του στον απελπισμένο καταναλωτή όσο και για την άδειά του δημοσίευσης εδώ.

Στα παρακάτω λινκ είναι excel που περιέχει προγράμματα σταθερής χρέωσης στο πρώτο φύλλο , με ρήτρα στο δεύτερο και επαγγελματικά στο τρίτο και μια σύγκριση απλοϊκή στο τέταρτο.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1x0pz1zuXPTSEv7yuj-oqxlfh_cFnMkrJTGb4gNFH3u0/edit#gid=1939256855
Το κατεβάζετε και ανοίγετε αντίγραφο με αντίστοιχο πρόγραμμα ή αν είστε συνδεδεμένοι σε λογαριασμό google μπορείτε να το αποθηκεύσετε στο drive σας και να το ανοίξετε ως google έγγραφα.

Οι τιμές κιλοβατώρας που αναγράφονται είναι οι αρχικές τιμές και μετά μπαίνει στον υπολογισμό τυχών έκπτωση συνέπειας προγράμματος

Μπορείτε να δείτε την τελευταία ενημέρωση στο κελί Α1
Ανάλογα την παροχή σας, μονοφασική 1Φ ή τριφασική 3Φ ,επιλέγετε πατώντας το βελάκι
Αν είστε δικαιούχοι κοινωνικού τιμολογίου (ΚΟΤ) τότε απαραίτητα επιλέγετε την έκπτωση στο κελί και συμπληρώνετε το όριο που έχετε

Συμπληρώνετε τις κιλοβατώρες που καίτε ανα τετράμηνο (κοιτάτε πάντα εκκαθαριστικούς όχι έναντι λογαριασμούς σας) στα πορτοκαλί πεδία ,(Αν δεν έχετε νυχτερινό τιμολόγιο τότε αφήνετε μηδέν)

Στη στήλη Όφελος/Ζημιά ανα έτος βλέπουμε το ποσό που μπορούμε να εξοικονομήσουμε ανα έτος σε σχέση με το πρώτο πρόγραμμα , ή και ζημιά (αν είναι αρνητικό με χρώμα κόκκινο)

Η στήλη τελική με ΦΠΑ ΔΕΝ περιλαμβάνει ρυθμιζόμενες χρεώσεις οι οποίες είναι ξεχωριστά

Στη στήλη με τα σχόλια υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν από όρους συμβολαίων και σχόλια στο φόρουμ

Αν έχετε ήδη πρόγραμμα σταθερό (απαραίτητα χωρίς ρήτρα) τότε μπορείτε και να συμπληρώσετε τα πεδία στο “Πρόγραμμά σας”

Στο excel αν έχετε ημερήσιο σας δείχνει επιπλέον ένα ποσό εξοικονόμησης χρημάτων ενεργοποιώντας νυχτερινό τιμολόγιο απο τη ΔΕΔΔΗΕ . Αφορά το ποσό που θεωρητικά θα μπορούσαμε να γλυτώσουμε αποκλειστικά και μόνο απο τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις με χρήση νυχτερινού 20%. Συνήθως μπορούμε άνετα να πάμε στο 25% και αρκετοί το φτάνουν αρκετά παραπάνω με το να χρησιμοποιούν ενεργοβόρες συσκευές αποκλειστικά τις ώρες του νυχτερινού τιμολογίου

https://www.deddie.gr/el/upiresies/nikterino-timologio/ (Ωράριο)

Σε μετέπειτα φάση θα μπει και η εξοικονόμηση του προγράμματος λόγω μικρότερης τιμής κιλοβατώρας στο νυχτερινό

Το επόμενο φύλλο περιέχει προγράμματα με ρήτρα αναπροσαρμογής
Η ρητρα αναπροσαρμογής ουσιαστικά είναι επιπλέον χρέωση που εφαρμόζεται στην αρχική τιμή κιλοβατώρας και εξαρτάται απο τη χοντρική ρεύματος που αγοράζει ο προμηθευτής . Αν αγοράζει ρεύμα ακριβότερα τότε μετακυλά το κόστος (παραπάνω χρέωση ) στον καταναλωτή .
Ο τρόπος υπολογισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής συνήθως είναι κρυμμένος στους γενικούς όρους του προγράμματος
Στο φύλλο με τα κυμαινόμενα προγράμματα , συμπληρώνουμε την ετήσια κατανάλωση . Είναι πολύ σημαντικό να ξέρετε οτι το τελικό αποτέλεσμα καμία σχέση δε θα έχει με την πραγματικότητα μιας και πρέπει να μαντέψει κάποιος τη χοντρική , το αν θα παραμένουν σταθεροί οι συντελεστές/όρια της εφαρμογής της ρήτρας , καθώς και το ποσό ,διάρκεια αλλά και κριτήρια των επιδοτήσεων .

Στο πεδίο το “Πρόγραμμά σας” εκτός απο τις τιμές του προγράμματος πρέπει να συμπληρώσετε και τον τύπο υπολογισμού όπως συντελεστές και όριο

Περισσότερο το συγκεκριμένο φύλλο υπάρχει για να δείχνει την παραπλάνηση που γίνεται μέσω προωθήσεων

Καλό είναι να αποφεύγουμε τέτοια προγράμματα μιας και

1. Το ρεύμα είναι πιο ακριβό όταν υπάρχει στην Ελλάδα μεγάλη ζήτηση όπως πχ χειμερινούς μήνες , ή καλοκαίρι με καύσωνες τότε όμως καίμε και το περισσότερο ρεύμα

2. Είναι δύσκολο να παρακολουθούμε τη χοντρική ρεύματος σαν απλοί καταναλωτές

3. Είναι ακόμα πιο δύσκολο να επαληθεύσουμε την ορθότητα υπολογισμού της επιπλέον χρέωσης του πάροχου

4. Είναι σχεδόν αδύνατο και χρονοβόρο να αμφισβητήσουμε τη χρέωση απο τον πάροχο

Εννοείται οτι κάποιος μπορεί να θέλει μεταβαλλόμενο κόστος και να θεωρεί οτι συμφέρει περισσότερο ,ειδικά σε μικρές καταναλώσεις όπου και πλέον (Φεβ 2022) υπάρχουν κρατικές επιδοτήσεις (βάση κριτηρίων που αλλάζουν συνεχώς)

 
Για τη χοντρική μπορείτε να δείτε στοιχεία στα
https://www.dei.gr/el/i-dei/dimosieuseis/miniaia-pliroforiaka-deltia/miniaia-timi-ekkatharisis-agoras-market-clearing-p
https://www.admie.gr/agora/enimerotika-deltia/mesostathmiki-timi-agoras (πρώτη στήλη)
https://www.enexgroup.gr/el/markets-publications-el-day-ahead-market (εβδομαδιαία σύνοψη)
https://www.enexgroup.gr/el/day-ahead-market-figures (βάζετε την περίοδο κατανάλωσης , αργεί να φορτώσει, για περιόδους μεγάλες πχ 3μήνες να επιλέξετε πρώτα 6μηνες και μετά ημερομηνίες γιατί κολλά )

Επειδή δεν εφαρμόστηκε η σαφής νομοθεσία που προϋποθέτει σαφή ενημέρωση για την ύπαρξη της ρήτρας πριν την υπογραφή του συμβολαίου έγινε και ο οδηγός:

 
Για τη ρήτρα αναπροσαρμογής ξεκινάς
Α) με το έντυπο αμφισβήτησης λογαριασμού (στο site του κάθε πάροχου είναι στα “χρήσιμα έγγραφα”)
Ζητάς από την εταιρία γραπτώς μέσω email :
1.τι είναι η χρέωση αναπροσαρμογής, (ή ρήτρα ή πως αλλιώς την ονομάζουν)
2.την ανάλυση του ποσού πως προέκυψε ακριβώς
3. (σημαντικό) γιατί δεν ενημερώθηκες ποτέ γιαυτή πριν υπογράψεις καθώς επηρεάζει την πραγματική τιμή από τη διαφημιζόμενη

Ζητάς ηχογραφήσεις απο τυχών τηλεφωνικές συνδιαλέξεις όταν σου κάνανε την παρουσίαση του προγράμματος πριν υπογράψεις

Αιτήσαι
1. επιστροφή όλου του ποσού της κρυφής χρέωσης
2. να φύγεις αζημίως (αν το συμβόλαιο προβλέπει ρήτρα αποχώρησης) μιας και το πρόγραμμα άλλη τελική χρέωση έχει από αυτό που σου παρουσίασαν

Β) Αν δεν απαντήσουν εντός 10 ημερών στέλνεις έντυπο παραπόνου (στα “χρήσιμα έγγραφα” και αυτό)

Γ) Ανάλογα την αρνητική απάντηση (ή μη απάντηση ), τότε μόνο κάνεις αίτηση στο νέο πάροχο και

καταγγελία Συνήγορου Καταναλωτή ή και Γραμματεία Προστασίας Καταναλωτή. Δυστυχώς όμως και πάλι οι αρχές δεν μπορούν να επιβάλλουν τον πάροχο
(ο ΣτΚ μπορεί να βγάλει πόρισμα το οποίο χρησιμεύει αν τυχών γίνει συνέχεια μέσω δικαστηρίου) .

Γιαυτό καλύτερα μέσω της πλατφόρμας του myRAE ,όπου
99,99% ο πάροχος απαντά με το ίδιο κονσερβοποιημένο κείμενο όπου και κάνετε απόρριψη της απάντησης και ζητάτε την παρέμβαση της αρχής
Ο χρόνος επίλυσης είναι 3 έως και 6 μήνες .

Επίσης για οποιαδήποτε αλλαγή γενικών όρων , ο πάροχος ωφείλει να ενημερώσει 60 μέρες πριν ατομικά (μέσω email,sms,στο λογαριασμό) ,
δυστυχώς για αλλαγή τιμολόγησης προς το παρών η νομοθεσία δίνει το δικαίωμα άμεσης αλλαγής και εφαρμογή στο λογαριασμό που υπάρχει και η ειδοποίηση
Σε αυτές τις περιπτώσεις δίνεται το δικαίωμα να φύγει κάποιος απο το πρόγραμμα χωρίς ρήτρα αποχώρησης
Φυσικά , δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε αλλαγή πριν της συμπλήρωσης 6 μηνών απο την αρχή του προγράματος

Η οδηγία της ΡΑΕ (που δεν εφαρμόζεται, αλλά την αναγνωρίζει ο ΣτΚ) αναφέρει για τη μη εφαρμογή ρήτρας αποχώρησης σε κυμαινόμενα

Επέκταση
Στο φύλλο με τα επαγγελματικά συμπληρώνουμε ετήσια κατανάλωση και κατανάλωση ισχύος (αν έχετε Γ22) .

Αν έχετε ήδη σταθερό πρόγραμμα (χωρίς ρήτρες) , τότε για σύγκριση εκτός από την τιμή κιλοβατώρας του προγράμματος που έχετε βάζετε (στο πεδίο “Το Πρόγραμμά σας”) την τιμή κιλοβατώρας και πιο χαμηλά μηδέν στη μέση ΤΕΑ , αλλιώς αν είναι με ρήτρα αυτό που έχετε μαντεύετε την ΤΕΑ , επιδοτήσεις και συμπληρώνετε και το σωστό τύπο υπολογισμού ρήτρας με τους αντίστοιχους συντελεστές/όρια

Η στήλη όφελος ανα έτος, αν είναι αρνητική είναι ζημιά φυσικά και κοιτάμε πάντα τις τελικές τιμές

Προστέθηκε και 4ο φύλλο για τη δημοφιλή ερώτηση , αν “αξίζει ακριβό σταθερό ή κυμαινόμενο?” . Με αυτόν τον τρόπο το κείμενο μπορεί και να ενημερώνεται χωρίς να χρειάζεται διόρθωση η παρούσα ανάρτηση και υπάρχει πλέον μια απλή απάντηση 🙂

Κλείνοντας κάποιες συμβουλές:

– Τα αρχεία αυτά φτιάχτηκαν από εμάς για εμάς και μπορεί να έχουν κάποια λάθη . Γιαυτό πάντα μα πάντα να διαβάζετε τους όρους του συμβολαίου και για οποιαδήποτε απορία να αποφεύγετε τηλεφωνική επικοινωνία ,μόνο μέσω email ώστε να έχετε ξεκάθαρες αλλά και γραπτές απαντήσεις

– Στο site της ΔΕΔΔΗΕ μπορούμε επίσης να δώσουμε τις κιλοβατώρες που έχουμε κάψει ,αν ο πάροχος δε δίνει τη δυνατότητα και να παίρνουμε ανα δίμηνο εκκαθαριστικό ,αντί ανα τετράμηνο

https://www.deddie.gr/el/upiresies/katametrisi/kataxorisi-endeikseon-metriti/ (κάτω στο ΕΙΣΟΔΟΣ)

– Μην παραβλέπετε το όφελος ενεργοποίησης νυχτερινού τιμολογίου (μειωμένη τιμή κιλοβατώρας αλλά και μείωση στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις) .Βοηθά και σε ΚΟΤ τιμολόγια μιας και για το όριο δεν μετράνε οι νυχτερινές. Το κόστος των 42 ευρώ μπορεί να είναι σημαντική επένδυση σε βάθος χρόνου.

– Πάντα ελέγχουμε κάθε λογαριασμό για τυχών ειδοποιήσεις

– Η διάρκεια δέσμευσης των προγραμμάτων μπορεί να είναι >=12μηνη , αλλά προβλέπεται αλλαγή όρων ή τιμών . Αυτό σημαίνει οτι ο πάροχος μπορεί να κάνει αλλαγές φυσικά όμως φεύγουμε αζημίως.Η νομοθεσία προβλέπει 6 μήνες ελάχιστης διάρκειας που σημαίνει οτι το πρώτο εξάμηνο δεν προβλέπονται αλλαγές. Για αλλαγή γενικών όρων ο πάροχος οφείλει να ειδοποιήσει τουλάχιστον 60 μέρες πριν , αλλά δυστυχώς (προς το παρών) η αλλαγή τιμών μπορεί να γίνει άμεσα

– Σε περίπτωση οφειλών , ο προηγούμενος πάροχος έχει το δικαίωμα να δώσει εντολή διακοπής, άσχετα αν είστε σε νέο . Η νομοθεσία αναφέρει οτι δε γίνεται όταν εκκρεμεί αμφισβήτηση νομικά, αλλά προς το παρών άγνωστο αν ισχύει σε περίπτωση καταγγελίας στη ΡΑΕ και άλλες αρχές

– Σε πρόγραμμα που μπαίνει έκπτωση συνέπειας στον επόμενο λογαριασμό , όταν εκδοθεί πιστωτικός τελικός , τότε πρέπει να περιλαμβάνει την έκπτωση . Αλλιώς αν δεν είναι πιστωτικός και πληρωθεί άμεσα , ο πάροχος οφείλει να εκδώσει έκτακτο πιστωτικό . Τα λεφτά μπορούμε να τα πάρουμε είτε απο υποκατάστημα του πάροχου είτε ηλεκτρονικά δίνουμε ταυτότητα, ΙΒΑΝ , όνομα δικαιούχου για κατάθεση στην τράπεζα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.