Το dark mode είναι ίσως ένα από τα πιο δημοφιλή χαρακτηριστικά των σύγχρονων smartphone συσκευών και του user interface αυτών. Από εφαρμογές και λειτουργικά συστήματα, από την Apple και την Google, από smartphones ως laptops, πολλά από τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε σήμερα έχουν κάποιου είδους dark mode ενσωματωμένο μέσα στο user interface.

Μια ιστορική προσέγγιση του χαρακτηριστικού του dark mode

Ορισμένοι από τους πιο πρώιμους ηλεκτρονικούς υπολογιστές χρησιμοποιούσαν μονοχρωματικά CRT monitors που εμφάνιζαν πράσινο κείμενο σε μια μαύρη οθόνη. Πολλά πρώιμα word processor machines (ναι υπήρχαν dedicated μηχανές για αυτό που σήμερα μπορείς να κάνεις με το Word), επέτρεπαν την πληκτρολόγηση άσπρου κειμένου σε μαύρου background. Όλα αυτά άλλαξαν, την δεκαετία του 1980, όταν εταιρείες σαν την Xerox και CPT Corporation, δημιούργησαν word processing machines που είχαν άσπρο background με μαύρο κείμενο. Και αυτό, έγινε για να αναπαρασταθεί η όψη του μελανιού στο χαρτί.  Fast Forward μερικές δεκαετίες μετά και το dark mode επιστρέφει πιο δυναμικά από ποτέ. Εταιρείες σαν την Apple και την Google, διαφημίζουν έντονα τα dark themes στα προϊόντα τους

Γιατί θα πρέπει να χρησιμοποιούμε dark mode

Το πιο γνωστό και επιστημονικό πλεονέκτημα του dark mode είναι ότι προβαίνει σε εξοικονόμηση ενέργειας σε συσκευές με OLED και AMOLED οθόνες. Στα OLED panel, κάθε pixel φωτίζεται μεμονωμένα. Όταν το background είναι άσπρο, όλα τα pixels ενεργοποιούνται και η οθόνη αναζητά περισσότερη ενέργεια. Όταν τα pixels είναι μαύρα ή dark grey όπως στην περίπτωση του dark mode, οι απαιτήσεις της οθόνης σε ενέργεια μειώνονται. Αυτές οι power saving λειτουργίες του dark mode περιορίζονται μόνο στις OLED οθόνες, επομένως smartphones, monitors και laptops με LCD οθόνες, δεν επωφελούνται ιδιαίτερα από αυτό.

Μια άλλη ικανότητα του dark mode την οποία ακούμε συχνά, είναι ότι περιορίζει το επικίνδυνο μπλε φως. Η πιο μεγάλη φυσική πηγή μπλε φωτός για τους ανθρώπους είναι ο ήλιος, αλλά οι συσκευές μας εκπέμπουν και αυτές ποσότητες μπλε φωτός. Σύμφωνα με μια έρευνα του Harvard , η υπερβολική έκθεση στο μπλε φως μπορεί να καταστείλει την έκκριση μελατονίνης, μια ορμόνη που είναι υπεύθυνη για τον καλό ύπνο το βράδυ. Οι εταιρείες συχνά κάνουν μεγαλοπρεπείς ισχυρισμούς για το πως το dark mode βελτιώνει την ορατότητα, μειώνει την καταπόνηση των ματιών και κάνει πιο εύκολη τη χρήση μιας συσκευής σε χαμηλό φωτισμό. Αλλά αυτό δεν ισχύει πάντα.

Γιατί δεν πρέπει να χρησιμοποιείς το dark mode

Αν και πολλοί άνθρωποι νιώθουν άνεση κατά τη χρήση του dark mode σε περιβάλλον με χαμηλό φωτισμό, δεν είναι καλό να γίνεται πάντα. Τα ανθρώπινα όντα προσαρμόζονται φυσικά στο να βλέπουν πράγματα πιο καθαρά την ημέρα και όχι τόσο καλά τη νύχτα. Έχουμε εξελιχθεί να βλέπουμε το μαύρο στο φως, είτε αυτά είναι αντικείμενα του περιβάλλοντος χώρου κατά τη διάρκεια της ημέρας ή γραπτό κείμενο σε χαρτί. Ένα σημείο το οποίο αντιτίθεται στη χρήση του dark mode για καλύτερη ορατότητα, είναι ότι το φως σε ένα dark theme, ιδίως για το κείμενο, δεν είναι απαραίτητα καλό για όλους.

Σύμφωνα με την American Optometric Association, μια  κατάσταση που αποκαλείται αστιγματισμός είναι πολύ κοινή σε ανθρώπους και υπολογίζεται ότι το 30% του πληθυσμού αντιμετωπίζει σε κάποιο βαθμό τη συγκεκριμένη πάθηση.  Ο αστιγματισμός προκαλεί θολωμένη όραση εξαιτίας του μη κανονικού σχήματος ενός εκ των δυο ματιών. Μπορεί να κάνει πιο δύσκολο για ορισμένους ανθρώπους να διαβάσουν κείμενο σε μαύρο background. Υπάρχει η πιθανότητα να έχεις αστιγματισμό και να μην το γνωρίζεις. Αν και αυτό λύνεται με μια επίσκεψη σε έναν οφθαλμίατρο, μπορεί να είναι ο λόγος που δεν αισθάνεσαι καλά όταν διαβάζεις πράγματα στο κινητό σου με το dark mode ενεργοποιημένο.

Είναι στα μάτια σου

Το μαύρο κείμενο σε άσπρο background κάνει πιο εύκολη την ανάγνωση, επειδή η ίριδα δεν χρειάζεται να μεγαλώσει για να απορροφήσει περισσότερο φως. Από τη στιγμή που δεν χρειάζεται να μεγαλώσει όταν κοιτάς σε μια άσπρη οθόνη, η κόρη του οφθαλμού παραμένει στενή και χρειάζεται λιγότερη προσπάθεια να εστιάσεις στα πράγματα. Δηλαδή, όταν βλέπεις μαύρο κείμενο σε άσπρο background μπορείς να εστιάσεις άμεσα.

Στο dark mode η κόρη χρειάζεται να επεκταθεί για να επιτρέψει περισσότερο φως να εισέλθει. Θυμηθείτε ότι τα μάτια αποτελούνται από μύες. Όση περισσότερη προσπάθεια βάζετε να διαβάσετε κάτι, τόσο περισσότερο το μάτι φθείρεται. Αν δεν νιώθεις άνετα να διαβάσεις άσπρο κείμενο σε μαύρο backgroud μην το κάνεις.

Θα έχεις γνωρίσει και εσύ το αίσθημα δυσαρέσκειας και ίσως και σε κάποιο βαθμό πόνου, όταν κοιμάσαι σε ένα σκοτεινό δωμάτιο και κάποιος ξαφνικά ανοίγει τις κουρτίνες. Αυτό γίνεται γιατί η ίριδα δεν έχει συνηθίσει την ξαφνική αύξηση της ποσότητας του φωτός. Όταν βλέπεις περιεχόμενο σε dark mode για μεγάλη χρονική περίοδο, ας πούμε μερικούς μήνες, τα μάτια σου συνηθίζουν στο λιγότερο φως. Εξαιτίας αυτού όταν κοιτάς μια φωτεινή οθόνη από στιγμές σε στιγμές, αισθάνεσαι σε κάποιο βαθμό άβολα.

Η ίδια έρευνα του Hardvard που επισημαίνει τις επιβλαβείς επιπτώσεις του μπλε φωτός αναφέρει ότι τα μπλε μήκη κύματος είναι ευεργετικά κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς ανεβάζουν την διάθεση. Ιατροί της  American Academy of Ophthalmology πιστεύουν ότι η υγιής έκθεση στο μπλε φως μπορεί να διατηρήσει τη ψυχική υγεία και να μειώσει την μυωπία στα παιδιά.

Δεν υπάρχει επιστημονική απόδειξη ότι το μπλε φως από τις συσκευές καταστρέφει τα μάτι, και δεν υπάρχουν αρκετές επιστημονικές αποδείξεις ότι το dark mode είναι καλύτερο για τα μάτια. Σε κάθε περίπτωση, η εμπειρία του καθενός με το dark mode είναι διαφορετική. Πολλά εξαρτώνται από τον φωτισμό του περιβάλλοντος στον οποίο χρησιμοποιείς την οθόνη.

 

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.