Η σχέση του Tim Cook με τον Mark Zuckerberg της Apple δεν είναι και η καλύτερη τα τελευταία χρόνια. Το 2018, ο επικεφαλής του Facebook κατηγόρησε τον ομόλογό του Tim Cook για επιπόλαια σχόλια όσον αφορά την εμπλοκή του Facebook στο σκάνδαλο της Cambridge Analytica. Λίγες εβδομάδες αργότερα, η Apple διέθεσε τις γνωστές σε όλους μας λειτουργίες ελέγχου της ιδιωτικότητας, που ουσιαστικά έθεσαν τέλος στη δυνατότητα του Facebook να αντλεί τα πολύτιμα δεδομένα των χρηστών.

Η διαμάχη, οξύνθηκε ακόμη περισσότερο, όπως αναφέρει σε εκτενές δημοσίευμά του το wired.com, όταν η Apple αποκάλυψε ότι η λειτουργία app  tracking transparency θα αποτελέσει μέρος του τελευταίου και πιο πρόσφατου (για εκείνη την εποχή) system update. Μέχρι το iOS 14.5, εφαρμογές όπως το Facebook μπορούσαν αυτόματα να παρακολουθήσουν τη δραστηριότητα των χρηστών στα κινητά τους και να πουλήσει διαφημίσεις, βάσει των ενδιαφερόντων τους. Η ενημέρωση εν ολίγοις, είχε δημιουργηθεί με τέτοιο σκοπό, ώστε να ζητείται από τους χρήστες η άδειά τους προκειμένου να προβούν στο tracking.

Το Facebook απάντησε δημοσιεύοντας ολοσέλιδες διαφημίσεις στους New York Times, στην Washington Post και στην Wall Street Journal, κατηγορώντας την Apple ότι αποτελεί απειλή για τις 10 εκατομμύρια επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τα εργαλεία διαφήμισης κάθε μήνα για να βρίσκουν νέους καταναλωτές, να προσλαμβάνουν υπαλλήλους και να αλληλοεπιδρούν με τις κοινότητες.

Ο Cook απάντησε τονίζοντας ότι οι χρήστες θα πρέπει να έχουν τον έλεγχο όσον αφορά τη συλλογή των δεδομένων και πως αυτά χρησιμοποιούνται. Από την χρονική στιγμή που το update κυκλοφόρησε, οι χρήστες του iPhone επιλέγουν να μην παρακολουθείται η δραστηριότητά τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία της Flurry Analytics, η οποία επισημαίνει ότι το 85% των χρηστών παγκοσμίως έκαναν κλικ στο να μην παρακολουθείται η δραστηριότητά τους.

Για μια εταιρεία, σαν το Facebook, της οποίας ολόκληρο το επιχειρηματικό μοντέλο βασίζεται στη συλλογή, ανάλυση και πώληση των δεδομένων αυτών, τα ενδιαφέροντα του χρήστη και τα likes και τα dislikes, οι αριθμοί που αναφέρθηκαν πιο πάνω, είναι τρομακτικοί.

Αποτελεί μια σημαντική απώλεια για το Facebook, αναφέρει o Jake Moore, ειδικός στη κυβερνοασφάλεια στην Eset UK. Η στρατηγική αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για μια εταιρεία που θέλει να τοποθετηθεί ως υπεράνω των ανησυχιών που αφορούν προστασία της ιδιωτικής ζωής και οι οποίες κυριολεκτικά έχουν πλήξει τον κλάδο της τεχνολογίας.

Η δικηγόρος Heather Anson, διευθύντρια της Anson Evaluate, αναφέρει ότι για μια εταιρεία που μπορεί να κερδίζει χρήματα από το hardware, ανεξάρτητα από τους ρυθμιστικούς περιορισμούς, είναι σχετικά εύκολο για την ίδια να κερδίσει πόντους έναντι των ανταγωνιστών της με αυτό τον τρόπο. Η Apple είναι πολύ καλή στο να χρησιμοποιεί αυτού του είδους τα ζητήματα για να φαίνεται καλύτερη, επισημαίνει η ίδια. Χαρακτηριστική περίπτωση, η υπόθεση με τους πυροβολισμούς στο San Bernardino όπου ζητήθηκε πρόσβαση από την Apple στο iPhone του δράστη. Η απάντηση της Apple ήταν αρνητική, αλλά περισσότερο ένα διαφημιστικό τρικ.

Το Facebok συνεχίζει να κάνει δισεκατομμύρια δολάρια από τη διαφήμιση, ωστόσο ο κόσμος αλλάζει. Το πως το Facebook θα ξεπεράσει το πρόβλημα μένει να φανεί τα επόμενα χρόνια. Χρειάζεται χρόνο για να καταλήξει σε μια στρατηγική που θα του επιτρέψει να συνεχίζει να κερδίζει χρήματα χωρίς απεριόριστη πρόσβαση σε δεδομένα, που αποτελεί τον πυρήνα της λειτουργίας του. Το επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook είναι το tracking των χρηστών, δεν είναι τόσο μια εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης αλλά περισσότερο μια διαφημιστική εταιρεία, η οποία με την παρακολούθηση των χρηστών πολλαπλασιάζει τα κέρδη της.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.