Συνήθως όταν θέλουμε πληροφορίες για ένα θέμα, πηγαίνουμε στην Google και βάζουμε το θέμα που θέλουμε στην αναζήτηση. Από εκεί παίρνουμε ένα πλήθος σελίδων με πληροφορίες για το θέμα μας, ώστε να μπορούμε να πάρουμε τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε, ενώ έχουμε και την επιλογή να δούμε παραπάνω από μία οπτική για το θέμα μας, ανάλογα με το μέσω που τις δημοσιεύει. Αυτό από μόνο του μας επιτρέπει να αποκτήσουμε μια σφαιρική άποψη για ένα θέμα, ενώ η ύπαρξη διαφορετικών πηγών, μας μαθαίνει να κάνουμε κατά κάποιο τρόπο έρευνα για ένα θέμα, αποκτώντας κριτική σκέψη. Όμως όλα αυτά έχουν ήδη ξεκινήσει να αλλάζουν.

Με το AI Overviews, όμως, η Google θέλει να μας δίνει την απάντηση χωρίς να χρειαστεί να επισκεφτούμε μια σελίδα, προβάλλοντας τις πληροφορίες απευθείας στην αναζήτηση. Την ίδια στιγμή τα αποτελέσματα που δείχνει πάρα πολλές φορές είναι λανθασμένα και απέχουν πολύ από την πραγματικότητα.

Εχθές για παράδειγμα, τόσο εγώ όσο και συντάκτης της σελίδας, κάναμε αναζήτηση τον ίδιο όρο σχετικά με το Google Spam Core Update και το AI Overviews μας έδωσε πολύ λανθασμένη απάντηση. Σε εμένα είπε πως το τελευταίο update έγινε τον Ιούνιο του 2024, ενώ στην άλλη αναζήτηση πως τρέχει τώρα, τον Ιούνιο του 2025, κάτι το οποίο δεν ισχύει.

Η αναζήτηση στην Google έγινε όταν από την λανθασμένη απάντηση, έπρεπε να ρωτήσω και εγώ για να πάρω περισσότερες λεπτομέρειες, καθώς αυτές οι αναβαθμίσεις πάντα επηρεάζουν την επισκεψιμότητα των σελίδων, κατά τη διάρκεια των εβδομάδων που χρειάζονται για να ολοκληρωθούν. Από ότι φαίνεται, η αρχική απάντηση της Google ήταν εντελώς ψέμα και μάλιστα σε ένα τομέα που επηρεάζει επαγγελματικά αρκετό κόσμο.

Όμως, η ουσία είναι άλλη. Η Google προσπαθεί να δώσει τις απαντήσεις απευθείας, ακόμα και αν είναι λανθασμένες, χωρίς ο χρήστης να επισκεφθεί καμία σελίδα. Αυτό από μόνο του θα φέρει το τέλος χιλιάδων σελίδων στο διαδίκτυο, που βασίζονται στην επισκεψιμότητα τους για να επιβιώσουν.

Πρόσφατα είδαμε πως στις ΗΠΑ έχουν χτυπηθεί πάρα πολύ ακόμα και τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, που βλέπουν πτώση στην επισκεψιμότητα που αγγίζει το 50%. Ήδη το Business Insider έχει αναγκαστεί να απολύσει το 21% του προσωπικού του, λόγω της δραματική μείωσης εσόδων. Αυτό δείχνει πως αν ακόμα και οι μεγάλοι όμιλοι έχουν πλέον προβλήματα, η κατάσταση είναι δραματική για τις μικρότερες σελίδες, που η λειτουργία τους δε θα καταστεί δυνατή. Μικρότερες ενημερωτικές σελίδες, σελίδες με How-to, μέχρι και σελίδες με συνταγές μαγειρικής, έρχονται αντιμέτωπες με πρόβλημα επιβίωσης.

Το ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως η ίδια η Google, όπως και οι άλλες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης, επενδύουν δισεκατομμύρια στο να τελειώσουν για πάντα τη δυνατότητα αναζήτησης στο διαδίκτυο. Αυτό σημαίνει πως σύντομα δε θα έχουμε την επιλογή να βρούμε διαφορετικές πηγές για την ενημέρωσή μας τόσο εύκολα, κάτι που θα κάνει την ενημέρωση πλήρως ελεγχόμενη από αυτές τις εταιρείες, κάτι που είναι πολύ επικίνδυνο. Με αυτό τον τρόπο θα αποκρύπτονται ειδήσεις και πληροφορίες που η κάθε εταιρεία δε θα θέλει να μάθει το κοινό.

Επιτέλους, ένα νέο είδος άμεσων πληρωμών μέσω IRIS

Όμως ποιες σελίδες θα επιβιώσουν; Προφανώς αυτές που χρηματοδοτούνται από συγκεκριμένους κύκλους, κυβερνητικού και μη, που θα πληρώνουν για να διαμορφώνουν την κοινή γνώμη. Για παράδειγμα, ο χρήστης δε θα μπορεί να έχει πλήρη ενημέρωση για όσα συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή, γιατί απλά η πληροφορίες που θα βγάζει η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι μονόπλευρες. Ακόμα και στα πιο απλά, δε θα δει κανείς το πιο ανεξάρτητο review μιας συσκευής, με τις εταιρείες να προωθούν τις συσκευές που θέλουν οι ίδιες. Δεν είναι τυχαίο που το AI Overviews δε θα σου πει ποτέ πως η καλύτερες φωτογραφικές συσκευές είναι από την Κίνα. Θα σας απαντήσει πως είναι Apple, Pixel και Samsung οι καλύτερες, κάτι που προφανώς δεν ισχύει, όταν υπάρχει μια Huawei και μια Vivo, που έχουν παραδοσιακά πολύ ισχυρές κάμερες.

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τις επιχειρήσεις στο διαδίκτυο, που δε θα μπορούν να έχουν καμία προβολή. Αν ο χρήστης δεν γνωρίζει την κάθε επιχείρηση από πριν, δε θα μπορεί να μάθει την ύπαρξή της,. Και αν το AI Overviews είναι ήδη τραγικό, η Google ξεκίνησε την κυκλοφορία του AI Mode στις ΗΠΑ, που δεν εμφανίζει καμία απολύτως σελίδα για να επισκεφθεί ο χρήστης.

Δυστυχώς μπαίνουμε σε μια νέα εποχή λογοκρισίας και καταστροφής των μικρότερων επιχειρήσεων και αυτό είναι απαράδεκτο. Το διαδίκτυο ήταν ένας χώρος ελευθερίας και υγειούς επιχειρηματικότητας, όπου ο καθένας μπορούνε να δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά και κοινωνικά. Τώρα όλα αυτά μπαίνουν στον πάγο και μάλιστα με το ζόρι… Το τέλος στην αναζήτηση της Google είναι πολύ κοντά…

Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.