Δε χρειάζεται απαραίτητα να είσαι επιστήμονας της NASA ή της  ESA για να κάνεις σημαντικές αστρονομικές ανακαλύψεις. Μερικές φορές, το μόνο που χρειάζεται είναι μια σύνδεση στο διαδίκτυο και λίγος ελεύθερος χρόνος, ώστε να βρεις το CWISE J1249.

Αυτά ήταν τα μόνα που χρειάστηκαν ο Tom Bickle, ο Martin Kabatnik και ο Austin Rothermich, ώστε να βρουν ένα ουράνιο αντικείμενο, που ταξιδεύει μέσα στο Γαλαξία μας με ταχύτητα περίπου 1.6 εκατομμύρια χιλιόμετρα την ώρα. Οι τρεις ερασιτέχνες αστρονόμοι, συμμετείχαν στο Backyard Worlds: Planet 9, μια διαδικτυακή συνεργασία με τους εθελοντές να εξετάζουν εικόνες που τραβήχτηκαν από το τηλεσκόπιο WISE, που πρόσφατα αποσύρθηκε.

Στόχος του προγράμματος είναι να εντοπισθούν αντικείμενα στην άκρη του ηλιακού μας συστήματος, όπως καφέ νάνοι (μπάλες αερίου πολύ μεγάλες για να είναι πλανήτες, αλλά πολύ μικρές για να είναι αστέρια, αστέρια χαμηλής μάζας, ακόμη και ένας υποτιθέμενος ένατος πλανήτης σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο. Οι φωτογραφίες που πήραν οι πολίτες-επιστήμονες, ήταν από τις υπέρυθρες κάμερες του WISE, που σαρώνουν μήκη κύματος που δεν είναι ορατά στο ανθρώπινο μάτι.

Οι εθελοντές ανέλυσαν σειρές φωτογραφιών των ίδιων αντικειμένων που τραβήχτηκαν με διαφορά περίπου πέντε ετών, κάτι που τους επέτρεψε να φιλτράρουν αστέρια που ήταν πολύ μακρινά για να παρουσιάζουν ενδιαφέρον, καθώς και πιθανές δυσλειτουργίες από τα όργανα του WISE.

Σε μια τέτοια σειρά φωτογραφιών, οι Bickle, Kabatnik και Rothermich παρατήρησαν ένα αντικείμενο που κινείται στις εικόνες. Ανέφεραν τα ευρήματά τους μέσω της πύλης Backyard Worlds. Οι επιστήμονες παρακολούθησαν το εύρημα κοιτάζοντας το αντικείμενο μέσω του τηλεσκοπίου Near-Infrared Echellette Spectrometer του Πανεπιστημίου της Χαβάης και του δόθηκε το όνομα CWISE J1249.

CWISE
Μια υπόθεση είναι ότι το CWISE J1249 κινείται τόσο γρήγορα επειδή ήταν κοντά σε ένα αστέρι που έγινε σουπερνόβα. © WM Keck Observatory/Adam Makarenko

Μετά την πρώτη ανακάλυψη, μια ομάδα επιστημόνων της NASA, του UC San Diego και άλλων Πανεπιστημίων, ξεκίνησε να εξετάζει τα δεδομένα. Έτσι προέκυψε μια νέα εργασία, που έγινε αποδεκτή από το Astrophysical Journal Letters. Σε αυτή αναφέρουν πως ακόμα δεν είναι σαφές, το τι είναι στην πραγματικότητα το CWISE J1249, ενώ τα χαρακτηριστικά του το καθιστούν πιθανό να είναι είτε ένα μικρό αστέρι, είτε ένας καφέ νάνος.

Ό,τι κι αν είναι, κινείται γρήγορα, με αυτό που οι ερευνητές ονόμασαν «μοναδική τροχιά και ταχύτητα». Τόσο γρήγορα, φαίνεται ότι τελικά θα απελευθερωθεί από τη βαρυτική έλξη του Γαλαξία και θα εκτοξευτεί στο διαγαλαξιακό διάστημα.

Αυτό όμως που τράβηξε περισσότερο την προσοχή των επιστημόνων, δεν είναι η ταχύτητα του CWISE J1249, αλλά το ότι περιέχει λιγότερο σίδηρο και άλλα μέταλλα, σε σχέση με τους καφέ νάνους που έχουμε παρατηρήσει, πράγμα που ίσως σημαίνει πως πρόκειται για ένα πολύ παλιό αντικείμενο, που χρονολογείται από τις πρώτες μέρες του Γαλαξία.

«Δεν μπορώ να περιγράψω το επίπεδο ενθουσιασμού», είπε ο Kabatnik, ο οποίος ζει στη Νυρεμβέργη της Γερμανίας, σε μια δήλωση . «Όταν είδα για πρώτη φορά πόσο γρήγορα κινούνταν, πείστηκα ότι πρέπει να είχε ήδη αναφερθεί».

Αυτές είναι οι τιμές του Cosmote TV με Netfix – Αναλυτικά για κάθε πακέτο (screenshot)

Όσο για το γιατί το αντικείμενο κινείται τόσο γρήγορα, ο Kyle Kremer, ένας  καθηγητής στο UC San Diego που εργάστηκε στην εργασία, εξήγησε ότι θα μπορούσε να ήταν μέρος ενός δυαδικού συστήματος, αλλά εκσφενδονίστηκε προς τα έξω όταν ο σύντροφός του έγινε σουπερνόβα. Μια άλλη εξήγηση είναι ότι ξεκίνησε ως μέρος ενός σφαιρικού σμήνος (μια μεγάλη συλλογή αστεριών), αλλά είχε μια σχεδόν συνάντηση με ένα ζευγάρι μαύρων τρυπών, «η σύνθετη δυναμική» των οποίων «μπορεί να πετάξει αυτό το αστέρι ακριβώς έξω από το σφαιρικό σμήνος.»

Οι τρεις ερασιτέχνες αστρονόμοι πιθανότατα έκαναν κάποια συμφωνία, αφού το διαστημικό αντικείμενο δεν έχει πάρει τα ονόματα τους, τουλάχιστον όχι ακόμα. Οι τρεις αστρονόμοι όμως, είναι μέσα στα ονόματα των επιστημόνων που έγραψαν την μελέτη.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο Astrophysical Journal Letters.

Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here