Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας εδώ και λίγα χρόνια και η ανάπτυξή του είναι ραγδαία. Λίγο οι ρυθμοί της ζωής που δε μας αφήνουν και πολύ ελεύθερο χρόνο για να ”ψαχτούμε” σε φυσικά καταστήματα, λίγο η παγκόσμια ύφεση της οικονομίας που δυσκολεύει τους επιχειρηματίες να ανοιχτούν με αλυσίδες καταστημάτων και πολλούς υπαλλήλους και λίγο η ανοιχτή αγορά όπου μπορούμε να παραγγείλουμε από κάθε γωνιά του κόσμου, το e-shopping γίνεται ολοένα πιο δημοφιλές και πιο απαραίτητο στη καθημερινότητα μας.

mobile_shop_2

Στην Ελλάδα η ανάπτυξη των Ηλεκτρονικών Αγορών άργησε σε σχέση με τα περισσότερα ανεπτυγμένα κράτη, αλλά σιγά σιγά όλο και περισσότερος κόσμος στρέφεται σε αυτή τη λύση μιας και δείχνει να είναι το μέλλον των αγορών.

Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε αρκετά πράγματα ή μήπως τελικά όχι;

Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποια tips που πρέπει να γνωρίζουμε, μιας και δουλεύω στο ηλεκτρονικό εμπόριο ηλεκτρονικών συσκευών και γνωρίζω τα πράγματα απο μέσα. Tips για να ξέρουμε τί ψωνίζουμε, τί να επιλέγουμε και τί να προσέχουμε κυρίως σε καταστήματα που υπάρχουν στο skroutz και σε παρόμοιες σελίδες αναζήτησης προϊόντων και τιμών.

Γιατί με απλά λόγια η φθηνότερη δεν είναι πάντα και ή καλύτερη επιλογή.

Τα παρακάτω αφορούν ηλεκτρονικές αγορές συσκευών κινητής τηλεφωνίας, smartphones, tablets κτλ μιας και αυτό το είδος μας ενδιαφέρει αλλά και αυτό γνωρίζω.

ΠΑΡΑΕΙΣΑΓΩΓΕΣ

Πολλοί από εμάς έχουμε ακούσει τον όρο ”παραεισαγωγής” στις ηλεκτρονικές συσκευές, και όχι μόνο, και έχουμε την απορία αν αυτό είναι κακό ή καλό.

Οι συσκευές παραεισαγωγής λοιπόν χωρίζονται σε δύο περιπτώσεις.

Η πρώτη είναι οι συσκευές που δεν εισάγονται επίσημα από κάποια Ελληνική Αντιπροσωπεία αλλά εισάγονται κανονικά σε κάποια άλλη Ευρωπαϊκή χώρα και η εταιρία που τις παράγει, π.χ. η Samsung, τις καλύπτει κανονικά με πανευρωπαϊκή εγγύηση, ασχέτως αν έχει γίνει εισαγωγή ή όχι σε κάποια χώρα της Ευρώπης. Για να δώσω ένα παράδειγμα και να γίνει κατανοητό, το μοντέλο Galaxy Note 910C της Samsung δεν εισάγεται από την Samsung Hellas στη χώρα μας, αλλά κυκλοφορεί επίσημα σε κάποια Ευρωπαϊκά κράτη. Αυτό σημαίνει ότι αν προμηθευτούμε το συγκεκριμένο μοντέλο στην Ελλάδα προερχόμενο από κάποια από τις Ευρωπαϊκές χώρες εισαγωγής του, το επίσημο service της Samsung στην Ελλάδα το καλύπτει κανονικά με 2 χρόνια εγγύηση.

Η άλλη περίπτωση είναι η αγορά μιας συσκευής που δε προορίζεται για την Ευρωπαϊκή Ήπειρο, όπως το μοντέλο Galaxy Note 910U της Samsung όπου κανένα επίσημο service της εταιρείας στην Ευρώπη δε θα το δεχθεί άν, χτύπα ξύλο, συμβεί το οτιδήποτε. Σε αυτή τη περίπτωση, αν υπάρξει κάποιο πρόβλημα στη συσκευή και χρειάζεται service, το κατάστημα όπου το προμηθευτήκαμε αναλαμβάνει να το παραλάβει και να το στείλει στο service της χώρας όπου το έκανε εισαγωγή με φυσικό επακόλουθο τη μακράς διάρκειας αναμονή του πελάτη μέχρι να επιστρέψει.

Φυσικά υπάρχουν και κάποιες εταιρείες που ενώ εισάγουν επίσημα κάποιο μοντέλο smartphone ή tablet, καλύπτουν μόνο τις εκδόσεις που φέρνουν, π.χ. LG G2 D802 16GB, και όχι κάποια άλλη έκδοση που κυκλοφορεί στην Ευρώπη, π.χ. LG G2 D802 32GB. Εκεί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε κάποιο πρόβλημα στο επίσημο service κι ας εισάγεται στη χώρα μας.

ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΣΥΣΚΕΥΩΝ

Τα Ηλεκτρονικά καταστήματα συνήθως κάνουν εισαγωγές συσκευών από διάφορους προμηθευτές στην Ευρώπη ή συνεργάζονται με Ελληνικές Εισαγωγικές Εταιρείες. Κάποια άλλα επιλέγουν προμηθευτές εκτός Ευρώπης όπου ως επί το πλείστων εισάγουν συσκευές που δε κυκλοφορούν σε Ευρωπαϊκές Χώρες.

Οι προμηθευτές/χονδρέμποροι στη κυριολεξία είναι εκατοντάδες σε ολόκληρη την Ευρώπη και η αλήθεια είναι ότι η επιλογή τους απο τα καταστήματα κρίνει τη τιμή του προϊόντος, τη ποιότητα του και τέλος την αξιοπιστία του καταστήματος.

Θα δώσω 2 παραδείγματα έτσι ώστε να καταλάβετε τί εννοώ. Μπορεί να μη λατρεύουμε τη συγκεκριμένη χώρα αλλά η αλήθεια είναι ότι από τους πιο αξιόπιστους προμηθευτές είναι οι Γερμανοί. Στη πλειοψηφία τους, είναι σωστοί επαγγελματίες, με συσκευές προσεγμένες και κάλυψη D.O.A. στα καταστήματα αν χρειαστεί. Αν ήταν να πούμε κάτι σαν αρνητικό θα ήταν ότι είναι πιο ακριβή η αγορά χονδρικής και κατ΄επέκταση και η τελική τιμή λιανικής.

Απο την άλλη μια δημοφιλή χώρα εισαγωγής smartphones/tablets από τα Ηλεκτρονικά Καταστήματα είναι η Βουλγαρία μιας και οι τιμή αγοράς τους είναι χαμηλότερη. Όμως συχνά η ποιότητα των συσκευών που προμηθεύονται από εκεί δεν είναι και η κορυφαία. Τι σημαίνει αυτό; Πολλές εταιρείες διαθέτουν στην αγορά ανακατασκευασμένες συσκευές σαν καινούριες. Αυτό δεν είναι παράνομο ή περίεργο, απλά συσκευές συνήθως από D.O.A., επισκευάζονται απο την επίσημη εταιρεία, συσκευάζονται και βγαίνουν πάλι στην αγορά. Πολλούς μπορεί να μη τους ενοχλεί, απλά το αναφέρω για να γνωρίζουμε τί γίνεται και να είμαστε υποψιασμένοι. Αυτές οι συσκευές λοιπόν, συνήθως, καταλήγουν σε χώρες των Βαλκανίων όπως η Βουλγαρία.

Μια σημαντική λεπτομέρεια. Είναι άσκοπο να ρωτήσουμε το κατάστημα αν η συσκευή είναι ανακατασκευασμένη μιας και δε το γνωρίζει και φυσικά ούτε ο χονδρέμπορος θα απαντήσει σε μια τέτοια ερώτηση. Επίσης αν μια συσκευή δεν είναι stock στο κατάστημα είναι το ίδιο ανώφελο να κάνουμε την ερώτηση ποια παρτίδα είναι, μιας και πάλι δε μπορεί να γνωρίζει το κατάστημα πριν να τη παραλάβει.

ΒRANDED Ή UNBRANDED?

Ποιες είναι λοιπόν αυτές οι ”περίφημες” συσκευές Branded που ακούμε συνέχεια;

Branded λέγονται οι συσκευές που ανήκουν σε κάποιον πάροχο στην Ελλάδα, π.χ. Cosmote, Vodafone κ.τ.λ., και ομοίως στην Ευρώπη όπως π.χ. T-Mobile Αγγλίας.

Αυτές οι συσκευές συνήθως έχουν το Logo της εταιρίας στην εκκίνηση τους ή/και κάποιες εφαρμογές της εταιρίες που δε μπορούν να απεγκατασταθούν ή/και κάποια ringtones.

Οι Branded συσκευές που βρίσκουμε στα Ηλεκτρονικά Καταστήματα είναι από παρόχους του εξωτερικού και είναι φθηνότερες από τις Unbranded, τις συσκευές δηλαδή που δεν ανήκουν σε κάποιον πάροχο κινητής τηλεφωνίας.

Το κακό με τις Branded συσκευές είναι, εκτός από τις περιττές εφαρμογές που απλά βαραίνουν το λειτουργικό χωρίς λόγο, ότι αργούν να πάρουν τις αναβαθμίσεις λογισμικού σε σχέση με τις Unbrabded, ακόμα και για μήνες πολλές φορές, μιας και ο πάροχος παίρνει την αναβάθμιση, τη προσαρμόζει για το δίκτυο του προσθέτοντας τις δικές του εφαρμογές και μετά τη διαθέτει μέσω OTA (Over The Air) στα δικά του smartphones/tablets.

Προσωπικά λοιπόν προτιμώ να δώσω 10€-15€ παραπάνω και να πάρω μια συσκευή ”ελεύθερη”, χωρίς να πρέπει να περιμένω υπομονετικά τον κάθε πάροχο να μου δώσει μια αναβάθμιση που συνήθως θα λύσει γρήγορα κάποια προβλήματα software στη συσκευή μου.

ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ ΣΥΣΚΕΥΩΝ

”Να είναι σφραγισμένο το κουτί!”

Αυτή η πρόταση είναι από τις πιο δημοφιλής πριν από μια παραγγελία ή κατά τη διάρκεια της παραλαβής μιας συσκευής.

Τελικά όμως είναι μύθος ή όχι ότι η συσκευασίες όλων των συσκευών είναι σφραγισμένες; Εν μέρη θα έλεγα πως ναι, είναι μύθος!

Οι εταιρίες λοιπόν που κάνουν τη ”καλύτερη” συσκευασία, είναι η Apple, η HTC και σε ακριβές συσκευές της η Sony. Την ώρα που γράφω μπορεί να μου διαφεύγει κάποια ή δεν αναφέρω κάποιες άλλες λιγότερο διάσημες εταιρίες όπως την OnePlus μιας και σκοπό έχω να προσπαθήσω να σας δώσω μια συνολική εικόνα χωρίς να στοχεύω κάπου συγκεκριμένα.

Οι παραπάνω λοιπόν εταιρίες βγάζουν τις συσκευές τους από τη παραγωγή σε κουτί με ζελατίνα κι έτσι είναι σχεδόν αδύνατον να παραβιαστούν. Έτσι ακριβώς τις παραλαμβάνουν οι χονδρέμποροι και στη συνέχεια τα καταστήματα.

Αντίθετα, άλλες μεγάλες εταιρίες όπως η Samsung, τοποθετούν αυτοκόλλητα ασφαλείας περιμετρικά, κάτι που δεν εξασφαλίζει την ακεραιότητα της συσκευασίας. Μια λεπτομέρεια που δέ γνωρίζουμε είναι ότι κάποια καταστήματα εύκολα μπορούν να βγάλουν τα αυτοκόλλητα και να τοποθετήσουν παρόμοια στη θέση τους για διάφορους λόγους, όπως π.χ. να κρύψουν τη Branded ταυτότητα της συσκευής ή για να κάνουν ”καινούρια” μια ανακατασκευασμένη. Που βρίσκουν τα αυτοκόλλητα; Γιαυτό υπάρχουν οι εκτυπωτές!

Τέλος κάποιες άλλες εταιρίες, όπως π.χ. η LG, διαθέτουν από τη παραγωγή πολλές από τις συσκευές τους χωρίς κανένα απολύτως αυτοκόλλητο!Με λίγα λόγια το κουτί είναι ανοιχτό!

Εκεί τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, δηλαδή οι χονδρέμποροι/διανομείς θα τοποθετήσουν αυτοκόλλητα σφράγισης πριν τα διαθέσουν στη λιανική πώληση. Μπορεί όμως και να τα διαθέσουν χωρίς αυτοκόλλητα!Σε αυτή τη περίπτωση κάποια μαγαζιά παίρνουν τη πρωτοβουλία να τοποθετήσουν αυτοκόλλητα, κυρίως για ψυχολογικούς λόγους προς τον πελάτη. Κάποια άλλα, σωστά κατά τη ταπεινή μου γνώμη, παραδίδουν τη συσκευή στον πελάτη έτσι όπως ακριβώς την παρέλαβαν από τους προμηθευτές.

Προσωπική μου άποψη είναι λοιπόν να μή δίνουμε και τόσο σημασία αν η συσκευασία είναι σφραγισμένη σε κάποιες συσκευές μιας και ότι και να μας πουν μπορεί να προσπαθούν απλά να μας παραπλανήσουν.

D.O.A. (Dead On Arrival)

H Υπηρεσία D.O.A. είναι μια παροχή που δίνουν τα καταστήματα σε αγορές ηλεκτρονικών συσκευών και ισχύει συνήθως για 7 ημερολογιακές ημέρες, στη περίπτωση που η συσκευή έχει κάποιο λειτουργικό πρόβλημα χωρίς να είναι υπαιτιότητα μας, π.χ. χαλασμένο μικρόφωνο, μεγάφωνο, καμένα pixels στην οθόνη κ.τ.λ.. Την υπηρεσία αυτή δε τη δίνουν όλα τα καταστήμα όπως επίσης τα καταστήματα που τη παρέχουν διαφοροποιούν τους όρους της.

Για να σας δώσω κάποιο παράδειγμα, μερικά καταστήματα, ιδίως οι γνωστές αλυσίδες, κάνουν άμεση αντικατάσταση του προϊόντος σε οποιοδήποτε λειτουργικό πρόβλημα προκύψει, κάποια κάνουν αντικατάσταση μετά από 1-2 μέρες και αφού πάρουν έγκριση από την το επίσημο service, και κάποια άλλα ρωτάνε τους πελάτες κατά την αγορά αν θέλουν να ανοίξουν τη συσκευασία να ελέγξουν αν όλα λειτουργούν σωστά, γιατί μετά δε τη δέχονται σαν D.O.A..

Κάτι σημαντικό που δε γνωρίζουν πολλοί είναι ότι αρκετά από τα επίσημα services, με γνωστοποιήσεις τους προς τα καταστήματα, απαιτούν μια συσκευή D.O.A. να ελεγχθεί πρώτα απο εκείνους και στη συνέχεια να δώσουν ή όχι έγκριση για αντικατάσταση.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να κάνουμε ερώτηση για τη παροχή D.O.A. στο κατάστημα που μας ενδιαφέρει να αγοράσουμε τη συσκευή μας, πριν τη παραγγελία, έτσι ώστε να γνωρίζουμε ακριβώς τι συμβαίνει στη περίπτωση που η συσκευή βγει ελαττωματική κατά τις πρώτες μέρες.

ΚΕΡΔΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ

Πολλοί έχουμε την εντύπωση ότι με μια πώληση smartphone/tablet το κατάστημα βγάζει ένα αρκετά σεβαστό κέρδος. Συνήθως λοιπόν η εντύπωση αυτή είναι λανθασμένη. Σίγουρα ισχύει αυτό στις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων όπου και οι συσκευές στοιχίζουν αρκετά ευρώ παραπάνω από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά και αγοράζουν φθηνότερα χονδρική λόγω μεγαλύτερου stock.

Με απλά λόγια λοιπόν, το κέρδος ενός μικρού Ηλεκτρονικού Καταστήματος από μια τέτοια πώληση είναι συνήθως 2% με 5%, ανάλογα τη τιμή της. Δυστυχώς, υπάρχουν αρκετοί στο χώρο μας που δε φέρονται και τόσο επαγγελματικά όσο θα έπρεπε με σκοπό τη κερδοφορία. Εισαγωγές χωρίς τιμολόγια, επανεκτυπωμένες αποδείξεις, μεταπώληση επισκευασμένων συσκευών κ.α. είναι τα συνήθη ”κόλπα” κάποιων Ηλεκτρονικών Καταστημάτων.

ΑΠΟΘΕΜΑ ΣΥΣΚΕΥΩΝ

Κάτι σημαντικό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι η διαθεσιμότητα των συσκευών στα Ηλεκτρονικά Καταστήματα.

Τα περισσότερα από αυτά διατηρούν κάποιο μικρό φυσικό κατάστημα, ενώ μερικά λειτουργούν μόνο μέσω internet. Αυτό συμβαίνει γιατί προφανώς προσπαθούν οι ιδιοκτήτες να κρατήσουν χαμηλά τα έξοδα της επιχείρησης. Λόγω λοιπόν των παραπάνω το απόθεμα σε συσκευές που προμηθεύονται τα περισσότερα από αυτά, είναι ελάχιστο αν όχι μηδαμινό! Συνήθως ο τρόπος λειτουργίας τους είναι, παραγγελία online→παραγγελία καταστήματος σε προμηθευτή→παραλαβή συσκευής από προμηθευτή μετά από 1-2 μέρες→ενημέρωση πελάτη για τη παραλαβή ή την αποστολή του προϊόντος.

Βέβαια το λάθος που κάνουν κάποια κατάστημα είναι να παρουσιάζουν σαν ”Άμεσα Διαθέσιμη” τη συσκευή, κάτι που φυσικά είναι παραπλανητικό. Βέβαια το ”Άμεσα Διαθέσιμο” το έχουν μερικές φορές με υποσημείωση ότι η παραγγελία θα ολοκληρωθεί μετά απο 1-2 εργάσιμες ημέρες.

Καλό θα είναι λοιπόν να γνωρίζουμε ότι συνήθως τα Ηλεκτρονικά Καταστήματα δε διαθέτουν σε πραγματικό απόθεμα ακριβά προϊόντα όπως είναι τα smartphones και οι ”αποθήκες” τους είναι ουσιαστικά οι προμηθευτές τους.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ

Αν έχετε διαβάσει ολόκληρο το άρθρο μέχρι εδώ, έχετε πλέον μια γενική εικόνα με το τί συμβαίνει στα Ηλεκτρονικά Καταστήματα. Η προσωπική μου άποψη, πριν ακόμα ασχοληθώ επαγγελματικά με αυτό το κομμάτι, είναι ότι οι μηχανές αναζήτησης τιμών στο internet έχουν τα θετικά τους αλλά και τα αρνητικά τους. Συνήθως οι ενδιαφερόμενοι αναζητούν την απολύτως φθηνότερη τιμή π.χ. στο skroutz, ακόμα κι αν η διαφορά είναι κάτω του 1€, αδιαφορώντας για πολύ πιο σημαντικά πράγματα, όπως τη κάλυψη ή όχι από το επίσημο service, την αναγραφή του IMEI της συσκευής, δηλαδή της ταυτότητάς της, επάνω στην απόδειξη/τιμολόγιο, αν είναι Branded/Unbranded, το after sales support, το D.O.A. κ.τ.λ..

Καλό θα είναι λοιπόν να υποστηρίζουμε καταστήματα και επαγγελματίες σωστούς, όπου θα μας καθοδηγήσουν θετικά πριν την αγορά και δε θα μας ξεχάσουν όταν πάρουν τα χρήματα μας. Θεωρώ ότι αξίζει, έστω κι αν πληρώσουμε 5€-10€ παραπάνω απο τη χαμηλότερη στην αναζήτηση τιμών. Γιατί αν υπήρχε αναζήτηση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας, πιστέψτε με, τα Ηλεκτρονικά Καταστήματα θα ήταν πολύ λιγότερα.

Είπαμε, το φθηνότερο δεν είναι απαραίτητα και το καλύτερο.

Guest Post

Ακολουθήστε το Techmaniacs.gr στο Google News για να διαβάζετε πρώτοι όλα τα τεχνολογικά νέα. Ένας ακόμα τρόπος να μαθαίνετε τα πάντα πρώτοι είναι να προσθέσετε το Techmaniacs.gr στον RSS feeder σας χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο: https://techmaniacs.gr/feed/.

5 ΣΧΟΛΙΑ

  1. καταπληκτικό άρθρο και πολλά συγχαρητήρια στον αρθογραφο.
    θα μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το θέμα;;;;;
    email [email protected]

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.