Ο κόσμος των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αποκτά όλο και περισσότερους fans και μεγαλώνει καθημερινά τόσο σε ποικιλία όσο και σε εφευρετικότητα. Η επαγγελματική ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια είναι ένας τομέας υπό ανάπτυξη και είναι από τους μόνους που δεν έχει κορεστεί ακόμα…

Μπορεί, λοιπόν, κάποιος να εργαστεί σε μια μεγάλη εταιρεία και να δημιουργεί προϊόν για την τεράστια αγορά που έχει δημιουργηθεί… ή να κερδίζει τα προς το ζην του τροποποιώντας τα υπάρχοντα παιχνίδια. Η απασχόληση αυτή ονομάζεται game modding, αλλά τι κάνει στην πραγματικότητα ένας Modder και τι προσφέρει στο community;

Ας το αναλύσουμε λίγο…

Όλοι έχουμε βρεθεί στο σημείο να ελπίζουμε για κάτι παραπάνω κατά το δεύτερο playthrough ενός παιχνιδιού… άλλες φορές απογοητευόμαστε ακόμα και από το πρώτο playthrough, νοιώθουμε πως λείπει κάτι που θα έκανε το παιχνίδι μας πολύ πιο πλούσιο και συναρπαστικό. Αυτή είναι και η δουλειά του Modder,  να προσθέτει στο παιχνίδι μας κάτι που ο δημιουργός δεν είχε σκεφτεί!

Και υπάρχουν πέντε κύριοι τρόποι με τους οποίους ένας modder έχει τη δυνατότητα να εμπλουτίσει ένα παιχνίδι…

Αρχικά, ένας από αυτούς τους τρόπους είναι τα content add-ons, η προσθήκη ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που δεν υπήρχαν στο αρχικό game. Παραδείγματα αυτών είναι νέα maps, νέα quests και νέοι εχθροί που προστίθενται στο παιχνίδι με αρχεία που προστίθενται από το χρήστη.

Προσοχή όμως, αυτή η κατηγορία δεν περιλαμβάνει τα mods που αφαιρούν κώδικα από το αρχικό προϊόν. Τα mods που αφαιρούν κώδικα ή τον τροποποιούν ονομάζονται gameplay mechanics tweaks και συχνά θεωρούνται και αυτά add-ons, ανάλογα με τη φύση τους.

modding 10

Αν η κλίμακα του gameplay mechanic tweak είναι πολύ μεγάλη και οι αλλαγές πολύ εκτενείς, τότε το mod δεν θεωρείται πλέον add-on, αλλά overhaul. Αν λοιπόν το mod αλλάζει δομικά μέρη του παιχνιδιού, όπως quests, stats κλπ, αλλά κρατά το στυλ και την πλοκή σχετικά άθικτα τότε εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία. Αποτέλεσμα τέτοιου είδους Modding είναι και το Fallout: Project Brazil, βασισμένο στο γνωστό σε όλους  Fallout: New Vegas.

Fallout: Project Brazil
Fallout: Project Brazil

Σε περίπτωση όμως που το mod αλλάζει την πλοκή και το στυλ, τότε το game ξεφεύγει πλέον από το αρχικό προϊόν που οι δημιουργοί δώσανε στο κοινό… και δημιουργείται ένα νέο παιχνίδι με τον τρόπο του total conversion.

Τότε το αρχικό παιχνίδι καταλήγει να έχει ως μόνο κοινό με το mod-αρισμένο παιχνίδι την engine στην οποία δημιουργήθηκαν και τα δύο, ενώ συχνά οι modders που “δημιουργούν” games με αυτόν τον τρόπο, βιάζονται να ξεφορτωθούν την ευθύνη πουλώντας τα, ώστε να αποφύγουν τυχόν μηνύσεις για copyright infringment! Μάλιστα, κάτι που ελάχιστοι γνωρίζουν, είναι πως ένα παιχνίδι που δημιουργήθηκε με αυτόν τον τρόπο είναι και το πασίγνωστο Counter Strike, το οποίο δημιούργησαν Modders βασίζοντας την ιδέα τους στο παιχνίδι Half-Life.

Το Counter Strike δημιουργήθηκε βασισμένο στο engine του Half Life, από modders.
Το Counter Strike δημιουργήθηκε βασισμένο στο engine του Half Life, από modders.

Τέταρτος τρόπος για τον εμπλουτισμό και τη βελτίωση ενός παιχνιδιού από τους modders είναι η δημιουργία ενός unofficial patch, το οποίο συχνά είτε ξεκλειδώνει υπάρχον ανεκμετάλλευτο content στο game, είτε βελτιώνει κάτι -συχνά bugs- που το official patch (από τον δημιουργό του παιχνιδιού) δεν διόρθωσε. Όπως όμως γνωρίζει όποιος χρησιμοποιεί συχνά modifications, ειδικά τέτοια mods έχουν την τάση να διαγράφονται από το επόμενο official patch, αν και αυτό το φαινόμενο μερικές φορές εμφανίζεται και με άλλου είδους modded content.

Τέλος, τα πιο συχνά mods, αυτά που έχουν και την τεράστια ζήτηση αλλά και τον μεγαλύτερο κορεσμό από άποψη ποικιλίας, είναι τα graphical art mods. Τα συγκεκριμένα mods γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθιση, αφού είναι η δημιουργία τους είναι εύκολη, γρήγορη και οικονομική, ενώ μάλιστα προσφέρουν έναν αέρα αναζωογόνησης χωρίς να επηρεάσουν δραστικά ένα παιχνίδι. Αυτά τα mods μπορεί να αφορούν την αντικατάσταση ενός αντικειμένου με κάποιο αισθητικά ανώτερο ή την βελτίωση της “υφής”, καθώς και του ίδιου του τοπίου.

Η βελτίωση της ατμόσφαιρας του παιχνιδιού συχνά επιτυγχάνεται mod-άροντας την γκάμα χρωμάτων.
Η βελτίωση της ατμόσφαιρας του παιχνιδιού συχνά επιτυγχάνεται mod-άροντας την γκάμα χρωμάτων.

Τα πιο γνωστά art mods είναι αυτά που βελτιστοποιούν την εμφάνιση του χαρακτήρα, είτε έχουν λίγο πιο saucy περιεχόμενο – κάτι που ο δημιουργός του παιχνιδιού δεν θα μπορούσε να τρυπώσει στο παιχνίδι, αν αυτό προοριζόταν για ηλικίες κάτω των 18.

Saucy Sims Mods are Saucy
Saucy Sims Mods are Saucy

Σε περίπτωση που ένα παιχνίδι έχει μεγάλη κοινότητα modders, τότε υπάρχει και η πιθανότητα να σχηματιστούν ομάδες που θα δημιουργήσουν conversion packages, τα οποία θα ομαδοποιούν art mods και θα προσφέρουν συγκεκριμένο ύφος content σε μορφή πακέτου και όχι ανεξάρτητων “κομματιών”, όπως συνηθίζεται.

Πολλά Mods έχουν την ιδιότητα να βασίζονται σε base-game content το οποίο θα “reset-αριστεί” στο επόμενο official patch (αν αυτό υπάρξει), ή να είναι απαραίτητο ο χρήστης να κάνει install ένα Mod no.2 το οποίο είναι άμεσα συνδεδεμένο με το Mod no.1, άρα και αναγκαίο για να εμφανιστεί αυτό (το Mod no.1) στο παιχνίδι. Πολλές φορές, τέτοιες προϋποθέσεις, σε περίπτωση που δεν τηρηθούν, οδηγούν σε bugs και glitches που είναι πιθανό ακόμα και να μας χαλάσουν τα save του παιχνιδιού μας και να αναγκαστούμε είτε να βρούμε το κατάλληλο fix, είτε να κάνουμε restore το παιχνίδι μας στην αρχική του μορφή. Για αυτό λοιπόν προτείνουμε σύνεση όταν αποφασίζετε να κάνετε install κάτι που έχει να κάνει με το base-game σας, ιδιαίτερα αν το mod έχει την ιδιότητα να κάνει replace σε υπάρχον content.

Αποτέλεσμα κακής επιλογής mods... oops! Time to restore...
Αποτέλεσμα κακής επιλογής mods… oops! Time to restore…

Για noobs που δεν έχουν ιδέα για την οργάνωση των Mods τους  (μην το παίρνετε προσωπικά, όλοι είμαστε noobs σε κάποιον τομέα), υπάρχουν πολλοί Loaders ή Mod Organizers που θα βοηθήσουν στο ξέμπλεγμα content… και μπουτιών! Και φυσικά υπάρχουν και άπειρα guides στο ίντερνετ, καθώς και free software για όσους ενδιαφέρονται να ασχοληθούν λίγο παραπάνω με την τέχνη του modding.

Αλλά φίλοι μου, μην αγχώνεστε για αυτό…

Ακολουθούν σύντομα και άλλα μέρη αυτού του editorial, που θα σας πάρουν από το χεράκι και θα σας μάθουν από το πιο απλό, όπως την οργάνωση του content σας, ως το πιο δύσκολο, όπως την δημιουργία μοντέλων και την επεξεργασία υφής αντικειμένων.

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ